Rader

I fliken lägger du till rader för de artiklar som ska beställas i denna inköpsorder och information kring detta.

Längst ned i fliken visas en summering av orderns restsumma exklusive moms, samt orderns belopp exklusive moms och inklusive moms. Denna summering visas både i orderns valuta och i företagsvalutan. En summering av orderns totala nettovikt och totala volym visas också. TransporttidStängd Transporttid är den tid i antal arbetsdagar det tar att skicka en försändelse från avsändare till mottagare. visas för vald leveransdress på ordern i första hand och på leverantören i andra hand. Detta kan även ändras på ordern. Leverantörens leveransdagar visas också. Orderns totala utsläpp i enheten kg CO2e visas. Läs mer om transporttid och leveransdagar i avsnittet Leverans/Spedition i hjälpen till rutinen Leverantörsregister.

Funktionsmenyn

Funktionsmenyn på inköpsorderrader innehåller några specifika knappar enligt nedan, förutom knappar för att lägga till (F5), infoga (Ctrl+F5) eller ta bort (F6) orderrader.

Här kan du läsa mer om alla knappar på funktionsmenyn.

Lägg till undernivå (Ctrl+Shift+F5.) Det kan finnas rader på olika nivåer. T.ex. en artikelrad på nivå 0 med tillhörande legeringstillägg eller fritext på nivå 1. Ett annat exempel kan vara en fiktiv artikel på nivå 0 med ingående artiklar på nivå 1. Nivå 0 kallas Huvudrad och nivå 1 kallas Underrad/Underliggande rad/Undernivå.

Dela rad (kopiera rad) (Ctrl + Shift + C). Delar en orderrad (huvudrad) till en ny orderrad. Om du i systeminställningen Beteende på knappen "Dela rad" i Registrera inköpsorder valt alternativet Dela upp, med dialog, visas dialogen Dela rad med flera valmöjligheter för delningen.

Om du raderar en delad rad, så kommer inte antalet på ursprungsraden att återställas.

Dela raden om antal i kopplad ramorder överskrids. Om orderraden är kopplad till en ramorder och antalet på raden överstiger det återstående antalet från ramordern, aktiveras en knapp för att dela orderraden i det återstående antalet från ramordern, plus en ny orderrad med det överstigande antalet. Den nya orderraden blir inte kopplad till ramordern, men under knappen Ramorder på orderraden går det att koppla den till en annan ramorder (om det finns någon tillgänglig).

Infoga fras. På fritextrader (radtyp 4) kan du infoga fras.

Infoga signatur. På fritextrader (radtyp 4) kan du infoga signatur.

Uppdatera pris. Uppdaterar priset på orderraden (se nedan).

Gå till rutin. Länkar till berörda rutiner för artikeln på orderraden. Om tillvalet Agenten är installerat finns det även möjlighet att från orderraden skapa bevakningsuppdrag för: Inleverans – Artikel eller Saldo – Artikel.

Sök & ersätt (Ctrl + H). Sök och ersätt värden i värden i kolumnen på den aktuella orderraden eller på alla orderrader.

Kör leveranstidskontrollen igen. Kör en leveranstidskontroll (LTKStängd Med LTK menas leveranstidskontroll och är en funktion på orderrad som beräknar när orderraden kan levereras, med avseende på ledtider och genomloppstider. LTK beräknar även om befintliga order och förslag kan täcka upp eventuella brister av material och påverkar när orderraden kan levereras.) på orderraden (se nedan).

Visa slutlevererade rader. Finns det slutlevererade orderrader kan du visa/dölja dessa med denna knapp. Förvalt visas slutlevererade rader. Nästa gång du öppnar rutinen har knappen kvar det läge du lämnade den i. Om du startar om Monitor ERP-klienten återgår knappen till ursprungsläget.

Beräkna om positioner (Ctrl + Shift + O). Beräknar om positioner på ordern. Systeminställningen Omberäkna låsta positioner styr om manuellt editerade (låsta positioner) ska omberäknas.

Position

Positionen för den första huvudraden är 1, 10 eller 100 (enligt systeminställning Uppräkning av positioner) och nästa huvudrad som läggs till kommer att få position 2, 20 eller 200 etc.

Det är möjligt att manuellt numrera om positionerna. När ett positionsnummer editeras manuellt kommer detta positionsnummer att låsas. Systeminställningen Omberäkna låsta positioner avgör om låsta positionsnummer kommer att finnas kvar eller omberäknas när positionsnummer räknas om på ordern.

Om orderns status är 1 – Registrerad och du infogar en ny huvudrad, räknas positionsnumren om automatiskt. (Notera att olika status gäller för olika order, kundorder, ramorder etc.)

Om orderns status är 2 eller 5 och du infogar nya huvudrader mellan två positioner kommer de att få nummer mellan positionerna. På så sätt kan du lägga till/infoga flera nya huvudrader mellan positionerna utan att det påverkar positionsnumreringen av de efterföljande raderna. När det inte finns några tillgängliga positionsnummer kvar, och en ny huvudrad läggs till, styr systeminställningen Positionsnummer vid användning av "Infoga ny rad" om alla positionsnummer kommer att omberäknas eller om du ska lägga till ett positionsnummer manuellt. Om du alltid vill att positionsnummer ska räknas om, i valfri status, ska du välja alternativet Omberäkna alla positioner i systeminställningen.

Det är endast huvudrader som har en position, inte underrader. Till vänster om varje position med underrader finns knappen som expanderar/minimerar underraderna. Funktionsknappen Expandera alla i boxen kan du använda för att expandera/minimera alla underrader samtidigt.

Du kan sortera rader genom att klicka på kolumnhuvudet för Positionsnummer. På dokumenten däremot sorteras raderna enligt RowIndex, en radräknare i databasen. Detta innebär att raderna på dokumenten alltid sorteras i den ordning som de registrerats på fliken Rader.

Leveransstatus

Är en inleverans rapporterad visas en symbol för leveransstatus enligt nedan:

  • – dellevererad (restantal är större än 0).
  • – slutlevererad (restantal är 0).

En slutlevererad orderrad går det inte att ändra på, t.ex går det inte att ändra antal eller artikelnummer.

Radtyp

Orderradens radtyp. Förvalt är det radtyp 1 som anges när du ska registrera en ny orderrad. Följande radtyper finns på inköpsorder:

  • 1) Artikelrad – kan bara innehålla artiklar som är registrerade i artikelregistret (tillverkade, köpta, fiktiva artiklar och tjänster). När artikelnummer är angett eller valt läses data från artikeln in på raden. Artikelnummer är tvingande. Om du har lagt till en orderrad av radtyp 1 och sedan inte har angett eller valt ett artikelnummer så visas en felsymbol i artikelnummerfältet och det går inte i det läget att spara ordern förrän artikelnummer är ifyllt.
  • 2) Fri orderrad – kan även innehålla artiklar som inte är registrerade i systemet. Uppgifter om artikeln får fyllas i manuellt. Varken artikelnummer eller benämningen är tvingande.
  • 4) Textrad – är avsedd för en fritext som du anger på raden. En textrad kan vara en underrad och är då kopplad till en huvudrad av radtyp 1 eller radtyp 2. Om fritextraden inte är en underrad så är den inte heller kopplad och hör då till själva ordern.

Visa på följande dokument

För radtyp 4 finns här en texteditor där du skriver och formaterar fritexter, infogar bilder och hyperlänkar. I artikelregistret kan en kommentar anges i leverantörskopplingen. För radtyp 4 finns denna knapp under vilken du kan välja på vilka dokumenttyper som fritextraden ska visas av Förfrågan, Inköpsorder och LeveransplanStängd Sveriges Inköps- och Logistikförbund förklarar begreppet leveransplan på följande sätt: ”En leveransplan är en plan för leveranser från leverantör till kund. Leveransplanen utarbetas av kund och innehåller ofta en planeringshorisont på 0,5–1 år. Som regel har de i leveransplanen upptagna kvantiteterna olika status. Vanligt är exempelvis att de närmast liggande kvantitetsangivelserna utgör direkta beordringar. I ett intervall på några månader framför dessa beordringar kan kvantitetsangivelserna ha karaktär av preliminära beordringar för vilka kunden förbinder sig att ekonomiskt ansvara för inköpt utgångsmaterial. De därefter följande kvantitetsangivelserna är helt av prognoskaraktär” (https://www.silf.se/tjanster/ordlista-for-inkop-och-logistik/l/ [2018-08-29]). En leveransplan är ett sätt att öka transparensen (och därigenom tillsammans göra det möjligt att vara ekonomisk över flera led) i varuförsörjningskedjan genom att samtidigt som man överför information om de närmaste behoven även informerar om kommande, prognosticerade behov.. Förvalt är alla dokumenttyper markerade. Med kryssrutan högst upp under knappen kan du också markera/avmarkera alla dokumenttyper med ett klick.

Artikel

Artikelnummer på raden. Med Sök & hämta kan du söka efter artiklar i artikelregistret.

För radtyp 2 kan du även lämna fältet tomt eller ange ett valfritt artikelnummer. Om du anger ett blanksteg (mellanslag) före eller efter artikelnumret så tas bort när du lämnar benämningsfältet på en ny fri orderrad.

Benämning

För radtyp 1 hämtas artikelns benämning automatiskt från artikelregistret efter att artikelnumret angetts. Benämningen går att ändra på ordern. I det fall artikelns benämning inte finns översatt på postadressens och leveransadressens språk, kommer benämningen att visas på användarens språk. Detta gäller även på ordererkännande och följesedel.

För radtyp 2 är benämningsfältet alltid tomt såvida inte ett artikelnummer som är registrerat har angetts eller valts. Lämpligen anges en artikelbenämning på postadressens språk.

Artikeltyp (T)

Visar en symbol för vilken typ av artikel som är inläst på raden. Läs mer om artikeltyper i Artikelregister.

Orderns artikelstatus (A)

Visar orderns artikelstatus i form av en symbol, förutom för status Normal vars fält är tomt. En tooltip på symbolen visar artikelns status utskrivet.

S/M (Spärrad/Meddelad)

Visar om artikeln är spärrad eller har ett meddelande för registrering av inköpsorder. Det är möjligt att editera en inköpsorder med spärrade artiklar, om inköpsordern är skapad innan artikeln spärrades. Det går dock inte att lägga till nya rader med den spärrade artikeln.

Antal

Antal av artikeln. Fältet visar två decimaler men det är möjligt att ange upp till sex decimaler. Det går att ange antalet 0 (noll) på inköpsorderrader.

Förvalt antal av artikeln styrs av systeminställningen Förvalt antal på ny orderrad. För antal av artikeln finns det även två systeminställningar för olika kontroller: Kontrollera orderns antal mot minsta kvantitet för lagerställe samt Kontrollera orderns antal mot antal/kolli.

Är inköpsorderraden kopplad till en tillverkningsorder (materialbehov) går det inte att ändra på antal. Se ovan under Uppdatera kopplad inköpsorderrad.

Är ordern en returorder visas ett negativt antal. Det är det antal som angavs att returneras då returordern registrerades i Registrera returorder. Antalet går inte att ändra och är det antal som kommer att dras från lagerplatsen när returordern "utlevereras" i Rapportera inleverans.

Det är inte möjligt att ändra kvantitet, på en redan delvis inlevererad orderrad, till mindre än redan inlevererad kvantitet. Vid ändring av kvantitet till ett värde som är lika med den inlevererade kvantiteten visas en varning för att meddela att raden kommer att markeras som slutlevererad efter spara.

Om artikeln har delmängder går det inte att ange ett antal i fältet. Då använder du istället knappen Delmängd på orderraden för att ange antal.

Enhet

För radtyp 1 visas artikelns förvalda enhet. Om flera enheter finns upplagda på artikeln så visas den enhet som har markerats för inköpsorder under knappen Förvalda enheter/tillämpning i Artikelregister. Du kan byta till annan enhet om det finns flera enheter på artikeln. Byter du till en annan av artikelns enheter får du en fråga om antalet ska räknas om enligt den angivna omräkningsfaktorn. Även à-pris påverkas om du byter enhet. Enhet är tvingande för radtyp 1.

För radtyp 2 föreslås ingen enhet men alla enheter i systemet är valbara. Med kryssknappen bredvid fältet Enhet kan du ta bort enhet för denna rad. Det är valfritt att ange enhet för radtyp 2.

Enhet visas alltid i användarens språk. På utskrift av inköpsordern visas den i postadressens språk.

À-pris

Styckpriset för artikeln kan anges med max. sex decimaler. Priset är alltid exklusive moms.

För radtyp 1 gäller följande angående priset på inköpsorderraden:

  • I första hand hämtas priset från eventuell leverantörskoppling. Om det finns ett stafflat pris på leverantörskopplingen används detta i de fall det finns ett stafflat pris som matchar antalet på orderraden. Stafflade priser visas i kursiv stil. Om antalet på raden i stället är lägre än det minsta stafflade priset så används priset på leverantörskopplingen.
  • Det görs också en kontroll mot giltighetsdatum för priset på leverantörskopplingen. Om giltighetsdatumet är passerat får du en varning. Om det då finns ett kommande pris angivet, får du en fråga att hämta det kommande priset.
  • Om ingen leverantörskoppling finns eller om inget pris är registrerat i leverantörskopplingen så blir föreslaget pris noll. Vad gäller leverantörskopplingen är det leverantören på ordern som avses, inte leverantören i fältet Leverantörsnummer på faktura.
  • En varning visas om prisets valuta inte stämmer med orderns valuta. Omräkning sker till orderns valuta och varningen visar att orderns valutakurs har använts vid omräkningen.

Antal decimaler styrs av hur många decimaler som är angivna i systeminställningen Antal decimaler i pris på förfrågan, inköpsorder och leverantörsfaktura.

För radtyp 2 föreslås alltid noll i pris.

På returorder hämtas styckpriset från den ursprungliga ordern.

Prisalternativ

Under knappen kan du välja att använda ett annat pris än det som är aktuellt för orderraden. Här visas standardpris och leverantörens leverantörskopplingar med pris och leverantörens artikelnummer. Det går att välja mellan samtliga dessa priser. Raden får då alla egenskaper från den valda leverantörskopplingen.

Delmängd

Knappen Delmängd visas om artikeln har delmängd registrerad i artikelregistret. Under knappen visas delmängder enligt nedan.

Om artikeln på orderraden har styrning Lagerstyrd, ser du de delmängder som är registrerade på artikeln. Du kan ändra på raderna, lägga till rader med antal, varje delmängds kvantitet i artikelns enhet, samt koppla en emballageartikel till respektive delmängd. Du kan ta bort de rader med befintliga delmängder som inte ska vara med på orderraden.

Om artikeln på orderraden har styrning Orderstyrd, ser du de delmängder som lagrades på den kopplade kundorderraden. Även i detta fall kan du ändra på raderna, lägga till och ta bort rader. Om du sedan ändrar delmängden på inköpsorderraden visas en dialogruta där det är förvalt att även uppdatera den kopplade kundorderraden. Är det en kopplad tillverkningsorder ser du de delmängder som är registrerade på artikeln. Om du sedan ändrar delmängden på inköpsorderraden påverkas inte den kopplade tillverkningsordern.

Antal multipliceras med delmängdens kvantitet och sätts i antalsfältet på orderraden. Det går inte att ändra i antalsfältet på orderraden om det finns delmängder. Det antal av delmängder som du har angett under knappen lagras bara på orderraden, inte på artikeln.

Prisanmärkning

Finns en prisanmärkning på leverantörskopplingen så visas den när artikelnumret anges på orderraden.

Rabatt

Rabatt som är aktuell för artikeln på raden. För radtyp 1 föreslås rabatt utifrån följande regelverk: 1) rabatt på leverantörskoppling, 2) rabatt från rabattkategori, 3) rabatt på leverantören. För radtyp 2 kan du bara manuellt ange en rabatt på raden. På alla radtyper är det möjligt att ange en annan rabatt för den aktuella raden. Rabatten anges alltid i procent.

På returorder och inköpsorder av typen operationslego är rabatten förvalt låst.

Ställpris

Ställpriset för artikeln på raden. För radtyp 1 föreslås det ställpris som är angivet för leverantören i leverantörskoppling på artikeln, annars är fältet tomt. För radtyp 2 är fältet alltid tomt, men du kan ange ett ställpris.

Antal decimaler styrs av hur många decimaler som är angivna i systeminställningen Antal decimaler i pris på förfrågan, inköpsorder och leverantörsfaktura.

Leveransdatum

Orderradens planerade leveransdatum. Detta datum kan anges på radtyp 1 eller 2. Det leveransdatum som visas på orderraden syftar alltid på när leveransen ska vara dig tillhanda. Datumet visas i kursiv stil om ordern har ändrats så att det aktuella datumet inte är samma som det ursprungliga datumet.

Efterföljande orderrader får förvalt det leveransdatum som står på orderraden ovanför. Leveransdatum anges endast på huvudrader, inte på underrader.

På den första orderraden kan föreslås dagens datum som leveransdatum, alternativt dagens datum plus ledtid på artikel/leverantörskoppling. Det styrs av systeminställningen Förvalt leveransdatum på orderrader.

I fältet Leveransdatum visas alltid standardkalendern som är angiven i Företagsinformation.

Om en annan kalender är angiven på leverantören används leverantörens kalender vid beräkning av leveransdatum för utskrifter när transporttid finns angiven på leverantören, och även vid beräkning av föreslaget leveransdatum på orderrad. Anledningen till detta är att inköparen även ska kunna se den egna kalendern så att inköparen inte väljer leverans en dag som är markerad som helgdag.

Det leveransdatum som föreslås har dessutom kontrollerats mot leverantörens leveransdagar och mot leverantörens arbetsdagar i leverantörens kalender samt att leveransdatumet inte ligger i ett kalenderundantag på leverantören. Vilka veckodagar som är leverantörens leveransdagar samt kalender och kalenderundantag ställer du in i rutinen Leverantörsregister.

Leverantörens leveransdagar visas även längst ned i fliken.

Dessa inställningar på leverantören påverkar alltså föreslaget leveransdatum på orderraden. Förvalt leveransdatum blir då kanske inte dagens datum eller dagens datum plus ledtid. Det blir istället det första datum efter idag som är angivet som leveransdag, och dessutom är en arbetsdag i leverantörens kalender.

Om du på inköpsorderraden manuellt väljer ett leveransdatum kontrolleras detta datum på samma sätt som ovan. En varning med förklaring visas om det inte är ett lämpligt leveransdatum. En kontroll görs också att valt leveransdatum inte är i dåtid för då visas också en varning.

Ändring av leveransdatum

Om du ändrar leveransdatum får du en fråga i en dialogruta om även Ursprungligt leveransdatum och Önskat leveransdatum ska ändras.

Om du svarar Ja (ändring begärd av oss) ändras även ursprungligt och önskat leveransdatum till samma datum som leveransdatumet. Är orderraden Bekräftad kommer den att sättas om till obekräftad.

Om du svarar Nej (ändring begärd av leverantör) ändras inte ursprungligt och önskat leveransdatum. Är orderraden Bekräftad kommer den även fortsätta att vara bekräftad.

Är orderraden kopplad till en kundorderrad eller tillverkningsorder (materialbehov) och du ändrar på leveransdatum har du möjlighet att även uppdatera den kopplade ordern. Se ovan under Uppdatera kopplad inköpsorderrad.

Behovsdatum

Om inköpsorderraden ska försörja ett behov visas här det datum då behovet av artikel på orderraden uppstår. Senast detta datum ska orderraden vara inlevererad. Är behovsdatumet senare än orderradens planerade leveransdatum visas datumet i rött. Är behovsdatumet lika eller tidigare än orderradens planerade leveransdatum visas datumet i grönt.

Differens

Skillnad i arbetsdagar mellan orderradens planerade inleveransdatum och behovsdatum. Är behovsdatumet senare än orderradens planerade leveransdatum visas differensen i rött. Är behovsdatumet lika eller tidigare än orderradens planerade leveransdatum visas differensen i grönt.

LTK

Knappen Leveranstidskontroll i denna kolumn visar resultatet av LTK, som kördes med knappen Kör leveranstidskontrollen igen på funktionsmenyn.

I fönstrets övre del visas orderinformation. Här kan du (liksom direkt på orderrad) markera om orderraden är konstaterat försenad, välja orsak till försening och ange en kommentar till detta.

I nedre delen av fönstret ser du hela behovskedjan, de förbrukare som artikeln på orderraden ska försörja. Du kan expandera en eller alla rader och se information från materialbehov till underliggande tillverkning och försäljning. Förbrukarens färdigdatum/leveransdatum här sätts som behovsdatum på orderraden.

På funktionsmenyn i fönstret kan du med knappen Visa endast slutförbrukare visa enbart slutlig förbrukare, det materialbehov, tillverkningsorder eller kundorderrad som startade behovskedjan.

På funktionsmenyn finns även knappen Gå till rutin med vilken du kan länka dig till relaterade rutiner för detaljerad information om den markerade raden.

Läs om Leveranstidskontroll under Tillämpningar i online-hjälpen.

Belopp

I fältet visas orderradens summa enligt: antal x à-pris - rabatt + ställpris. Beloppet visas i orderns valuta.

Revision

För radtyp 1 visas artikelns aktiva revision. Du kan byta bland artikelns befintliga revisioner. Är inte den aktiva revisionen vald visas revisionen kursivt. En tooltip över muspekaren på revisionsfältet visar då en förklaring om detta. Ändrat ordererkännande skrivs ut om revision på artikel ändrats efter utskrift av ordererkännande.

Mottagningskontroll

Styr om mottagningskontroll ska göras på denna orderrad när den inlevereras. Om mottagningskontroll är aktiverat på leverantören i leverantörsregistret visas detta i tooltipen på ikonen i fältet bredvid. Då används den mottagningskontrollen oavsett vad du gör på orderraden (väljer du Nej så tas inte mottagningskontrollen som är vald i leverantörsregistret bort). Om du väljer Ja aktiveras knapparna Instruktion och Filer. Då kan du för denna orderrad ange en mottagningskontroll som överstyr den som är vald i leverantörsregistret.

Instruktion

Instruktioner för mottagningskontroll. Under denna knapp finns en texteditor där det är möjligt att skriva och formatera texter, infoga bilder, signatur och hyperlänkar osv. Då en kommentar/text finns angiven ändras symbolen på knappen från en tom pratbubbla till en fylld pratbubbla .

Filer

Under knappen Filer är det möjligt att koppla olika filer relaterade till en kommentar eller instruktion på den aktuella posten. När inställningen Automatisk utskrift går att aktivera kan du få den kopplade filen automatiskt utskriven. Läs mer i avsnittet Generella funktioner om att koppla filer, automatisk utskrift och var kopplade filer kan skrivas ut automatiskt. Finns filer kopplade under knappen visas denna symbol .

Filer som kan kopplas till raden kan exempelvis vara protokoll, checklistor osv. för mottagningskontroller.

Konstaterat försenad

Styr om orderraden ska märkas som konstaterat försenad, dvs. att leverantören inte kan leverera orderraden på det planerade leveransdatumet.

Om orderraden sätts konstaterat försenad talar det om för övriga användare i systemet att det försenade leveransdatumet på denna orderrad ligger fast, det är inte lönt att skicka ut påminnelser till leverantören för denna orderrad. Det innebär att det är bäst att försöka jobba ikapp de genomlopps- och kötider som finns på de tillverkningsorder som berörs, för att försöka mildra effekterna av förseningen.

Om du markerar kryssrutan aktiveras fältet Orsak till försening.

Orsak till försening

Orsakskod till förseningen. Orsakskoder till försening hanteras i rutinen Orsakskoder. För orsakskoder kan det vara inställt att det är tvingande att ange en kommentar.

Kommentar till Orsak till försening

Kommentar till förseningen och vald orsakskod. Kommentaren kan vara valfri eller tvingande. Det styrs av orsakskoden. Under denna knapp finns en texteditor där det är möjligt att skriva och formatera texter, infoga bilder, signatur och hyperlänkar osv. Då en kommentar/text finns angiven ändras symbolen på knappen från en tom pratbubbla till en fylld pratbubbla .

Meddelande till godsmottagning (M)

Meddelande eller instruktion till den som kommer att ta emot godset. Meddelandet kan visas i rutinerna Rapportera inleverans och Mottagningskontroll. Under denna knapp finns en texteditor där det är möjligt att skriva och formatera texter, infoga bilder, signatur och hyperlänkar osv. Då en kommentar/text finns angiven ändras symbolen på knappen från en tom pratbubbla till en fylld pratbubbla .

Ingår i betalningsplan

Om du valt en betalningsplan på ordern och raden ska ingå i en betalningsplan ska du markera denna ruta. Betalningsplan visas om systeminställningen Hantera betalningsplaner på inköpsorder är aktiverad.

Kundorder/Tillverkningsorder/Lagerorder

Om en kund-, lager- eller tillverkningsorder har skapat denna inköpsorderrad så visas dess ordernummer, dvs. den kund-, lager-, eller tillverkningsorder som orsakar behovet av denna inköpsorderrad. Position visas efter det kopplade ordernumret.

När en inköpsorder är kopplad till en kundorderrad och du uppdaterar antal eller leveransdatum på inköpsorderraden och sparar visas en dialogruta, där du kan välja om motsvarande uppgifter på den kopplade kundorderraden ska uppdateras.

När en inköpsorder är kopplad till en kundorderrad eller materialrad på tillverkningsorder visas information om detta på Pallflagga inköp, A4 och A5.

Ramorder

Om det finns en ramorder registrerad för leverantör (aktuell leverantör eller för en av leverantörens moderbolag) och artikel så tänds knappen knappen Ramorder . Under denna knapp finns information om ramordern. Här visas bland annat ramorderns ordernummer, leverantörsnummer och -namn för leverantör registrerad på ramordern, giltighetstid, ursprungligt antal, avropat antal, återstående antal och ramorderstatus. Med knappen Länk till ramorder går det att länka till raden på ramordern. Med knappen Koppla bort ramorder går det att ta bort kopplingen mellan ramorder och inköpsorder. Om kopplingen tas bort får raden pris och eventuell rabatt från leverantörskopplingen.

Ramorder som används för avrop hämtas enligt följande prioritet:

  1. Inköpsorder registreras för samma leverantör som är registrerad på ramordern eller för leverantör vars moderbolag är registrerad på ramordern.
  2. Inom giltighetstid (Hur giltighetstid beräknas styrs om Orderdatum eller Leveransdatum är valt på ramordern).
  3. Prioritet.
  4. Giltig från (äldst först)
  5. Giltig till (äldst först)
  6. Leveransdatum (äldst först)
  7. Återstående antal att avropa (lägst antal först)
  8. Orderdatum (äldst först)

Länk till order (L)

Med knappen Gå till rutin kan du öppna den kund- eller tillverkningsorder som har skapat och kopplat denna inköpsorderrad.

Länk till ramorder (R)

Med knappen Gå till rutin kan du öppna den kopplade ramordern.

Inköpskonto

Det konto som inköpet ska konteras mot. Systeminställningen Tvingad kontering på orderrad styr om ett inköpskonto måste väljas på raden. För radtyp 1 styrs konteringen av konteringsmatrisen. För radtyp 2 styrs konteringen av systeminställningen Förvald kontering på fri orderrad.

Kontering

Knappen Kontering öppnar en konteringsruta där du kan göra en fördelning av konteringen i olika konteringsdimensioner mot inköpskontot på raden. Konteringsdimensionerna mot inköpskontot visas också i egna kolumner på orderraden mellan Inköpskonto och knappen Kontering. Förvald kontering hämtas till raden från konteringsmatrisen (för radtyp 1), men när det gäller kontering mot dimensioner kan det även konteras utifrån lagerstället på raden. Förutsatt att tillvalet Lagerställe används och du har aktiverat inställningar för att kontera kst osv. utifrån lagerställe.

Utöver inköpskontot kan konteringstyperna Ställ och Prisdifferens finnas på egna konteringsrader. Vilka av de konteringstyperna som hanteras på en orderrad avgörs av systeminställningen för ställ: Kontering av ställpris sätts samma som artikelns kontering, och systeminställningen för prisdifferens: Bokför prisdifferenser vid fakturaregistrering.

Du har även möjlighet att ange en specifikationstext för varje konteringsrad i konteringsrutan. Den texten följer med till redovisningen.

Bekräftad

Med kryssrutan anger du om orderraden är bekräftad från leverantören. Om du i boxen Övrigt i huvudfliken har markerat Bekräftad blir denna kryssruta automatiskt markerad på alla orderrader, men det är möjligt att ändra per orderrad om inte hela ordern är bekräftad.

Om du ändrar pris, antal, rabatt, revision, delar rad eller revision för artikeln på orderraden, så avmarkeras denna kryssruta. Detta resulterar också i att dokumentet Ändrad inköpsorder aktiveras vid återutskrift av ordern.

Systeminställningen Ändring som medför att inköpsorderraden blir obekräftad styr om ändring av pris, kvantitet, revision, delad orderrad eller leveransdatum på orderraden automatiskt ska avmarkera denna kryssruta.

Bekräftelsedatum

Datum när orderraden bekräftats. Datumet används för beräkning av orderledtid. Om du i boxen Övrigt i huvudfliken har markerat Bekräftad sätts bekräftelsedatum på alla orderrader, men det är möjligt att ändra per orderrad om inte hela ordern är bekräftad.

Attestlista

Knappen Attestlista är aktiv om orderraden ska attesteras. Det inträffar om orderns totalbelopp överstiger användarens attestgräns. Under knappen går det att se attestlistan. I detta läge får ordern status 0 (Inväntar godkännande) och orderraden kan attesteras i rutinen Attestera inköpsorder av användarens chefsattestant.

Om du registrerar en order och en orderrad resulterar i att orderns totalbelopp överstiger din attestgräns, har du alltid möjlighet att justera antal, à-pris och rabatt, så att orderns totalbelopp kommer under din attestgräns. Om du då sparar blir ordern automatiskt attesterad av dig själv (du kan se ditt namn under denna knapp Attestlista och att du har attesterat) samt att ordern får status 1 (Registrerad).

Har du rättighet att ändra attestlista är knapparna och aktiverade, och då kan du dels lägga till och ta bort valbara attestanter/attestgrupper från vänster sektion till attestlistan i höger sektion. Du kan dels ändra inbördes ordning mellan valda attestanter/attestgrupper med knapparna och i höger sektion. Vidare kan du markera kryssrutan Parallell attest om alla attestanterna/attestgrupperna ska kunna attestera orderraden samtidigt och inte i turordning.

Knappen Attestlista samt kolumnerna Skicka till attest, Attesterad, Atteststatus, Senaste atteståtgärd och Attestkommentar visas bara om systeminställningen Attestera inköpsorder är aktiverad.

Returnerat antal

Om inköpsordern är en returorder finns denna kolumn. Här visas det antal som har returnerats tillbaka till leverantören.

Returorder

Om inköpsordern är en returorder finns denna kolumn. Under knappen kan du se information om: returordernummer, länk till returordern, leverantörens ordernummer, returnerat antal, vad som är kvar att returnera, returdatum (som är när ordern förväntas att utlevereras). När det finns en returorder blir knappen orange .

Ritningar

Finns ritningar kopplade till artikeln i artikelregistret vid orderregistreringstillfället, visas här information om de ritningarna. Under knappen kan du se ritningsnummer, aktiv ritningsrevision, kommentar och kopplade filer till ritningens revision. Du kan byta revision på raden och en varning visas om revisionen på raden inte överensstämmer med aktuell revision på artikeln. Du kan också synkronisera revision på orderraden med revision i Artikelregistret så länge ordern/offerten har status 1 Registrerad.

Extra fält

I rutinen Extra fält är det möjligt att lägga till extra fält för orderrader. Om sådana fält finns upplagda visas de under knappen Extra fält på orderrader.

Knappen Mer info

Under Mer info finns som standard ytterligare kolumner. Nedan finns hjälpen för kolumnerna.

Belopp (företagsvaluta)

Om orderns valuta skiljer sig från företagsvalutan finns denna kolumn som visar orderradens summa i företagsvalutan.

À-pris (företagsvaluta)

Om orderns valuta skiljer sig från företagsvalutan finns denna kolumn som visar styckpriset i företagsvalutan.

Skicka till attest

Om du ändrar något som påverkar orderradens belopp (antal, à-pris eller rabatt) kan du bocka i denna kryssruta och spara ordern för att skicka orderraden på attest. Ordern visas då i rutinen Attestera inköpsorder och orderraden kan attesteras av din chefsattestant.

Attesterad

Om orderraden blivit attesterad är denna kryssruta ibockad. Kryssrutan går dock inte att bocka i eller ur.

Atteststatus

Visar status för orderradens attest.

Senaste atteståtgärd

Visar den senaste atteståtgärden på orderraden.

Attestkommentar

Här kan du som registrerar inköpsordern skriva en kommentar till din attestant om du markerat Skicka till attest.

Status

Visar orderradens aktuella status.

Saldo

Visar artikelns aktuella lagersaldo. Fältet är tomt för artiklar av typen Tjänst och artiklar som inte saldohanteras.

Standardpris

För radtyp 1 visas artikelns aktuella standardpris i företagsvalutan. Standardpriset på raden ligger till grund för prisdifferenser i t.ex. statistik, bokföring.

För radtyp 2 anges ett standardpris manuellt.

Önskat leveransdatum

Radens önskade leveransdatum sätts förvalt lika som aktuellt leveransdatum på en ny rad. Önskat leveransdatum talar om när leverans önskas. Datumet går att ändra tills dess att ordern är helt inlevererad.

Systeminställningen Fråga vid ändrat leveransdatum, gäller vid fryst ursprunglig/önskad styr om önskad leveransdag ska ändras när aktuell leveransdag ändras. Valen som finns:

  • Nej, ändra inte ursprunglig/önskad – ger ingen fråga. Ursprunglig och önskad period ändras inte när respektive fryspunkter är nådda.
  • Nej, ändra alltid ursprunglig/önskad – ger ingen fråga. Ursprunglig och önskad period ändras även efter att deras respektive fryspunkter är nådda.
  • Ja, förvalt: ändra inte ursprunglig/önskad – om aktuell period ändras när fryspunkten är uppnådd fås en kontrollfråga. Förvalt svar är nej.
  • Ja, förvalt: ändra ursprunglig/önskad – om aktuell period ändras när fryspunkten är uppnådd fås en kontrollfråga. Förvalt svar är ja.

Utskriven inköpsorder = fryspunkt för önskat leveransdatum. Bekräftad inköpsorder = fryspunkt för ursprungligt leveransdatum.

Ursprungligt leveransdatum

Radens ursprungliga leveransdatum sätts förvalt lika som aktuellt leveransdatum på en ny rad. Ursprungligt leveransdatum talar om vilket datum som först sattes när raden registrerades. Datumet går att ändra tills dess att ordern är helt inlevererad.

Systeminställningen som beskrivs ovan för Önskat leveransdatum påverkar även Ursprungligt leveransdatum på samma sätt.

Visa priser

Styr om à-priset och beloppet ska visas på inköpsordern.

Restantal

I fältet visas hur mycket som är kvar att leverera för orderraden.

Levererat antal

Summan av det levererade antalet för orderraden.

Aviserat antal

Här visas det antal som aviseras.

Nettovikt

Om raden är av radtyp 1 visas förvalt artikelns nettovikt i artikelregistret, men det går att ändra på raden. Vikten visas i orderradens enhet, så omräkning sker via omräkningsfaktor om enhet på raden inte är standardenhet på artikeln. Om raden är av radtyp 2 anges nettovikt manuellt.

Momskod

Om raden är av radtyp 1 eller 2 visas förvald momskod för momsgruppen på ordern. Om ett undantag för momskod är angivet för artikelns varugrupp visas den momskoden i stället. Momskod går att ändra per rad.

Förvald momskod för momsgrupper och eventuella undantag för momskod per varugrupp anges i rutinen Momsinställningar.

KN-nummer

KN-numret (varukoden) kommer att användas på Intrastatrapporten. Du kan manuellt ange ett KN-nummerStängd Används för intrastatrapportering inom EU. Den kombinerade nomenklaturen (KN) är ett verktyg för att klassificera varor, inrättat för att uppfylla kraven både i den gemensamma tulltaxan och i EU:s utrikeshandelsstatistik. på artikeln för orderraden. Det är möjligt att överstyra artikelns KN-nummer. Vanligtvis anges KN-nummer på artikeln (i Artikelregistret) och ändras normalt inte för radtyp 1. Det kan dock vara nödvändigt att ändra på radtyp 1 för "slaskartiklar" (dvs. där ett och samma artikelnummer används till flera olika artiklar som bara köps in sporadiskt och därför inte behöver vara registrerade i Artikelregistret).

För radtyp 2 är det däremot naturligt att ändra på detta nummer.

Transaktionstyp

Transaktionstyper kommer att används vid intrastatrapportering. Transaktionstyp talar om vilken typ av transaktion som gäller för leveranser (av kundorder- och inköpsorderrader) som görs inom EU. Det är möjligt att överstyra transaktionstypen om du aktivt byter eller sätter transaktionstyp på orderraden. Transaktionstyp och radtyp 2 fungerar på samma sätt som för radtyp 1.

Regelverk för hur transaktionstyp visas på orderraderna:

  1. I första hand sparad transaktionstyp på raden (för befintlig post).

  2. I andra hand visas transaktionstyp utifrån den ordertyp ordern har. Om koppling saknas till transaktionstyp för ordertypen i rutinen Ordertyper, så gäller punkt 3.

  3. I tredje hand visas transaktionstyp utifrån den typ som är satt som förvald i rutinen Transaktionstyper – IntrastatStängd Intrastat är systemet för insamling av statistik över handel av varor inom Europeiska unionen. Insamlingen av intrastatstatistik hanteras likartat av alla medlemsstater i Europeiska unionen..

Transaktionstyp visas även på lego inköpsorder.

Leverantörens artikelnummer

Visar leverantörens artikelnummer på sin motsvarande kundorderrad. Används på EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-inköpsorder.

Leverantörens ordernummer

Leverantörens ordernummer på sin motsvarande kundorder. Används på EDI-inköpsorder.

Leverantörens orderradsposition

Leverantörens positionsnummer på sin motsvarande kundorderrad. Används på EDI-inköpsorder.

Leverantörens referens till avtal

Leverantörens referensperson angiven på prisavtal. Används på EDI-inköpsorder.

Leverantörens revision

Leverantörens revision på artikeln. Används på EDI-inköpsorder.

Leverantörens ritningsnummer

Leverantörens ritningsnummer för artikeln. Används på EDI-inköpsorder.

Leverantörens åtgärdskod

Leverantörens åtgärdskod på sin motsvarande kundorderrad. Används på EDI-inköpsorder. De olika alternativ som finns är:

  • Tomt – orderraden har ingen åtgärdskod.
  • Registrerad – orderraden har blivit mottagen och registrerad av leverantören.
  • Ny – ny orderrad tillagd av leverantören och som inte finns med på vår ursprungliga inköpsorder.
  • Accepterad – orderraden har blivit accepterad som den är av leverantören.
  • Accepterad med ändringar – orderraden har blivit accepterad efter ändringar gjorda av leverantören.
  • Borttagen – orderraden har annullerats av leverantören.

Ramorder, ordernummer

Ordernummer för ramordern.

Ramorder, ursprungligt antal

Ursprungligt antal på ramordern.

Ramordern återstående antal

Återstående antal på ramordern.

Ursprungsradens antal

Detta fält används när du delat upp en rad med knappen Dela rad. Fältet visar ursprungsradens antal innan delning.

Antal delningar

Är ett räknarvärde som räknar alla delningar av en rad. Varje ny delning av ursprungsraden ökar värdet med ett. Delningsräknaren är per artikelnummer på ordern.

Radens godsmärke

Om du skapar en inköpsorder från en kundorder, så följer radens godsmärke med till detta fält på inköpsordern. (Om kundorderradens godsmärke är angivet i Registrera kundorder.)

CO2e

Här visas CO2e-värdet från Artikelregister. Du kan ange ett annat värde vid behov. CO2e-värdet används i hållbarhetskalkyler.