Leverans/Spedition

I denna box gör du inställningar för leverans och spedition från leverantören.

Tillämpar du Lagerställe (tillval) så kan du dessutom ange leveransdagar, transporttid och ort för leveransvillkor – per lagerställe på leverantören. På en ny leverantör lagras samma värden av dessa inställningar på alla lagerställen. Byter du lagerställe på leverantören och väljer/anger andra värden av dessa inställningar så lagras det enbart för det valda lagerstället. På en inköpsorder styrs sedan dessa inställningar av valt lagerställe på ordern.

Leveransdagar

Inställning av specifika veckodagar som leveransdagar när leverans ska vara oss tillhanda. Är inga dagar markerade blir alla dagar i veckan leveransdagar. Om vissa dagar är markerade som leveransdagar så kommer dessa att påverka leveransdatum vid registrering av order.

För inköpsorder gäller att leveransdatum som föreslås är närmaste datum framåt som är en leveransdag på leverantören. För en förfrågan och inköpsorder gäller att leveransdatum på raden alltid avser veckodag när leverans ska vara oss tillhanda, oavsett transporttid.

Ändrar du ett föreslaget leveransdatum på en order så sker en validering mot angivna leveransdagar. En varning visas om leveransdatumet inte är en angiven leveransdag.

Om du aktiverat systeminställningen Använd fast leveransdag på legooperationer kan du också ange leveransdagar för operationslego.

Transporttid

TransporttidStängd Transporttid är den tid i antal arbetsdagar det tar att skicka en försändelse från avsändare till mottagare. i antal arbetsdagar (endast heltal). Det är hur lång tid det tar att transportera varorna från avsändaren till mottagaren. Transporttid påverkar också det leveransdatum som skrivs ut på dokumenten och den text som skrivs ut på dokumenten som förklaring till leveransdatum, enligt nedan:

  • Är en transporttid angiven står det på inköpsorderdokumentet: "Lev.datum gäller leverans från er (Trp.tid: X arb.dagar)".
  • Är ingen transporttid angiven står det på inköpsorderdokumentet: "Lev.datum gäller leverans oss tillhanda".

Tolerans för tidigt/sent

Tolerans för leverans för tidigt och för sent i antal arbetsdagar. Värdet används vid beräkning av leverantörens leveranssäkerhet gentemot er. Dvs. hur mycket får leveransen avvika i antal dagar för att den ändå ska räknas som att vara i tid.

Bestämmelseort

Bestämmelseort behövs bara anges om det inte är den ort som är angiven i leveransadressen.

Transportavstånd

Transportavstånd i kilometer som används för hållbarhetskalkyler.

Ort för leveransvillkor

Ort för leveransvillkor behövs bara anges om det inte är den ort som är angiven i leveransadressen. Uppgiften beskriver vilken plats eller ort där ekonomiskt ansvar för sänt gods övergår till annan part. Uppgiften skrivs ut på orderdokument när inställningen Visa ort för leveransvillkor är aktiverad i rutinen Dokumentinställningar.

Leveransanvisning

En leveransanvisning kan anges vid behov. Är leverantören informationskälla i rutinen Registrera sändning så kommer leveransanvisningen med i sändningar och på speditionsdokument.

Kundnummer speditörer

Under denna knapp finns en tabell där leverantörens kundnummer hos speditör och pallregistreringsnummer kan anges. I tabellen visas alla leverantörer som har leverantörsrollen Speditör i leverantörsregistret.

Kundnummer hos speditör är det godsadressnummer (GAN) eller kundnummer som är fraktbetalare hos speditören.

Kundens kundnummer hos speditör går att ange manuellt på kundorder oavsett fraktbetalare, och på inköpsorder om fraktbetalare är Annan betalare. Du kan förvalt få med Kundens kundnummer hos speditör på order och faktura, om följande inställningar finns i Monitor ERP:

  • En leverantör med leverantörsrollen Speditör i rutinen Leverantörsregister.
  • Kundens kundnummer hos speditör finns angivet för den aktuella speditören, under knappen Kundnummer speditörer i rutinen Kundregister.
  • Leveranssättet på ordern är knutet till den aktuella speditören. Det ställs in i rutinen Villkor.
  • Leveransvillkoret på ordern har rätt fraktbetalare. Förvald fraktbetalare för leveransvillkor ställs in i rutinen Villkor.
  • Om dokumentinställningen Visa kundnummer hos speditör är aktiverad för dokumenten Ordererkännande, Inköpsorder, Faktura och Proformafaktura i rutinen Dokumentinställningar, skrivs kundnummer hos speditör även ut på dessa dokument.

Markera order i släp

Styr om du vill markera inköpsorder i släp i leveransplaner till leverantören. Inköpsorder i släp är order som du ännu inte har fått levererade från leverantören men som borde ha blivit levererade. De alternativ som finns är:

  • Markera släpande inköpsorderrader
  • Markera ej släp

Kumulativt antal, startdatum

Styr från vilket datum som antal inlevererat av olika artiklar från leverantören ska summeras var för sig. Datumet och det kumulativa antalet visas i leveransplaner till leverantören. Kumulativt antals startdatum kan även anges i leverantörskopplingar på artiklar, som då överstyr det datum du angett här.

Övrigt

Under denna knapp finns inställningar som kopplas till leverantörer med leverantörsrollen Speditör. De följer med om du byter speditör i Registrera sändning.

  • Automatisk bokning – Styr om automatisk bokning ska ske.
  • Returetikett – Styr om returetikett ska inkluderas. (Tillgänglig endast om insticksprogram för export är nShift Delivery eller Pacsoft.)
  • Förvalda speditionsdokumentutskrifter – Välj vilka speditionsdokumentutskrifter som ska vara förvalda: båda, endast fraktsedel eller endast etikett.
  • Tidigaste hämtningstid – Om du angivit tidigaste hämtningstid för speditören här, så förifylls samma fält på sändningen med den tid du angivit här.

  • Senaste hämtningstid – Om du angivit senaste hämtningstid för speditören här, så förifyllls samma fält på sändningen med den tid du angivit här.

  • Text för bokningen – Om du angivit en text för bokningen här för speditören, så förifylls samma fält på sändningen med den text du angivit här.

  • E-postadress till godsavsändaren – Om du angivit en e-postadress här, så förifylls samma fält på sändningen med den e-postadress du angivit här.

  • Visa skrivardialog – Fraktsedel – Styr om skrivardialog alltid ska visas vid utskrift av fraktsedel för nShift Web-TA.

  • Visa skrivardialog – Pallflagga – Styr om skrivardialog alltid ska visas vid utskrift av pallflagga för nShift Web-TA.

  • Använd tullinformation – Denna inställning är enbart tillgänglig för leverantörer med rollen Speditör.

    Följande val finns:

    • Ja – Med det här alternativet är kryssrutan Använd tullinformation i Registrera sändning förvalt markerad när du använder denna speditör.

    • Nej – Med det här alternativet är kryssrutan Använd tullinformation i Registrera sändning förvalt avmarkerad när du använder denna speditör. Detta är förvalt.

  • Tillgängliga tulldokument – Här kan du lägga till och ta bort tulldokument för nShift Delivery, nShift Web-TA eller Logtrade med namn och kod för dokumentet. Dessa koder hämtas via den externa partnern, dvs. nShift Delivery eller Logtrade när du skapar sändningen för att styra vilka dokument som ska skapas via nShift eller Logtrade.