EDI-konfigurationer
I denna rutin skapar du EDI EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-konfigurationer. En konfiguration måste bestå av minst en kanal och minst ett beteende kopplat till kanalen. En konfiguration kan också innehålla flera olika kanaler som var och en har ett eller flera kopplade beteenden.
En konfiguration kan inte innehålla samma kanal flera gånger och samma kanal kan inte heller vara knuten till flera olika konfigurationer.
Innan det går att skapa konfigurationer måste du skapa kanaler och beteenden i rutinerna EDI-kanaler och EDI-beteenden.
Med knappen på rutinens verktygsmeny kan du läsa in data på nytt utan att stänga och starta om rutinen. Syftet är att uppdatera om det tillkommit kanaler eller beteenden efter att du öppnade rutinen.
Det görs en kontroll att den kanal som läggs till i en konfiguration är satt som aktiv i rutinen EDI-kanaler, annars visas en varning om du sätter kanalen som aktiv här. I det fallet går det inte att sätta konfigurationen som aktiv.
En annan kontroll som görs är att de beteenden som kopplas i samma kanalkonfiguration får inte innehåller samma kund eller leverantör, för då visas också en varning och konfigurationen går då inte heller att sätta som aktiv.
I rutinen görs även en kontroll att en kund eller leverantör inte är kopplad till samma transaktionstyp (format) via en annan EDI-konfiguration, för då visas också en varning . Om du då försöker sätta EDI-konfigurationen som aktiv visas ett felmeddelande
för konfigurationen samt den konfiguration som är i konflikt.
Det är först när en EDI-konfiguration är aktiv som de ingående aktiva kanalerna i konfigurationen går att köra i EDI-flödet och syns i rutinen Hantera EDI-transaktioner. Om de aktiva kanalerna i konfigurationen är knutna till ett schema körs EDI-flödet med automatik enligt schemat så snart konfigurationen sätts till aktiv.