EDI-beteenden

I denna rutin skapar du olika EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-beteenden för modulerna Försäljning och Inköp i Monitor ERP.

Lite förenklat kan man säga att medan EDI-kanalerna anger var och när något ska importeras från eller exporteras till, så anger EDI-beteendet hur import- och exporttransaktionerna ska hanteras i förhållande till affärsprocessen.

Varje EDI-beteende är knutet till en modul i Monitor ERP och det är modulen som styr vilka regelverk och inställningar som finns i beteendet.

Ett beteende för Försäljning innehåller regelverk för sökordning av kundidentitet och artikelidentitet. Det innehåller också regelverk för import av order. Du kopplar också en eller flera kunder till beteendet.

Ett beteende för Inköp innehåller regelverk för sökordning av leverantörsidentitet och artikelidentitet. Det innehåller också regelverk för import av orderbekräftelser. Du knyter också en eller flera leverantörer till beteendet.

EDI-beteenden (hur) kombineras med EDI-kanaler (var och när) och bildar EDI-konfigurationer. Dessa skapar du i respektive rutiner EDI-kanaler och EDI-konfigurationer.

På rutinens verktygsmeny finns en knapp för att läsa in data på nytt till rutinen, vilket är användbart i vissa fall.