Spara dokument till en verifikation
Notera att du endast kan spara dokument i PDF-format till din verifikation. Om du vill spara ett dokument till din verifikation behöver du först lägga till en PDF-inkorg i rutinen Scanna dokument. I fältet Inkorg aktiverad för väljer du Registrera verifikationer. Läs mer här.
I sektionen Navigation i rutinen väljer du en inkorg som du vill jobba med. Om det finns flera inscannade dokument i inkorgen (antalet visas med en siffra bredvid inkorgen) bläddrar du med knapparna och
längst upp i dokumentvisningsfönstret, tills du ser det dokument som du vill registrera och spara med din verifikation. När du sedan sparar verifikationen, sparas även dokumentet och lagras på verifikationen. Dokumenten går att visa i flera olika listor genom knappen
Visa dokument.
Navigation
Sektionen Navigation är bara tillgänglig om du har lagt till en inkorg i rutinen Scanna dokument.
Navigationen fungerar som en sidopanel som du kan använda för att växla mellan dokument som du vill jobba med. Med hjälp av knappen på rubrikens rad kan du fälla in navigationspanelen eller fälla ut
den. Panelen visar de inkorgar som är aktiverade för Registrera verifikationer och antalet dokument i varje inkorg.
Med knappen Uppdatera i funktionsmenyn kan du uppdatera informationen i navigationspanelen, exempelvis för att se om det kommit in några nya dokument medan du har rutinen öppen.
Dokumentvisningsfönster
Här kan du navigera mellan dokument i den markerade inkorgen. Om ett dokument kommit in felaktigt och inte ska registreras kan du radera dokumentet med knappen Ta bort dokument.

I verktygsmenyn finns följande knappar:
- Behåll överst
– styr att detta fönster behålls överst.
- Kom ihåg fönstrets storlek och placering
– styr om du vill att fönstrets storlek och placering ska sparas till nästa gång fönstret öppnas.

Följande knappar finns i funktionsmenyn för dokumentbilden:
- Markeringsverktyg
– markerar ett område på dokumentet.
- Flyttverktyg
– flyttar dokumentbilden.
- Skriv ut
– utskrift av dokument.
- Föregående/Nästa sida
– om dokumentet består av flera sidor kan du använda dessa knappar för att bläddra.
- Sök text
– används för att söka efter en viss text på dokumentet.
- Rotera
– roterar bilden.
- Lägg till dokument
– lägga till dokument/bilagor.
- Ta bort dokument
– tar bort dokument/bilagor.
- Ersätt dokument
– ersätter befintligt dokument med ett annat dokument.
Under dokumentbilden kan du se vilket sidnummer som visas, det finns knappar för att anpassa höjd och bredd samt zoom.
Spara dokument till en befintlig verifikation
-
Välj din verifikation.
-
Öppna dokumentvisningsfönstret genom att klicka på knappen
Visa dokument i verktygsmenyn.
-
Klicka sedan på knappen
Lägg till dokument i dokumentvisningsfönstrets funktionsmeny.
-
I dialogen anger du filsökvägen, vilket dokument/bilagstyp som ska läggas till samt om filen ska tas bort lokalt efter att den lagts till i Monitor ERP.
-
Klicka på Ok och sedan på Spara.