Kostnader/Intäkter

I denna flik kan du i en lista få en ekonomisk översikt för projektet. Kostnads- och intäktsposterna i projektet är uppdelade enligt budget, planerat, utfall, förväntat utfall och prognos. Raderna är sorterade med intäktsposter överst i listan. Längst ned i fliken visas summor för varje kolumn och du kan även för varje kolumn se TBStängd Täckningsbidrag (TB) är skillnaden mellan standardpriset och försäljningspriset., TGStängd Täckningsgrad (TG) är den andel som TB utgör av fakturabeloppet (försäljningspriset). TG anges i procent. %, resultat och resultat i %.

Drilldown

Om det finns underliggande detaljer för en kostnads- eller intäktspost kan du expandera raden med knappen drilldown och se posten i detalj. För varje sådan detaljpost kan du se planerad kostnad, planerad intäkt, utfall kostnad, utfall intäkt, förväntad kostnad, förväntad intäkt, resterande kostnad och resterande intäkt.

När det gäller drilldown på direkta projektrapporteringar, går det att ställa in på aktiviteten i GrunddataStängd Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Projekt, om summa per aktivitet eller detaljerad per rapportering ska visas vid drilldown.

Med knappen Visa i grupper kan du välja om kostnader och intäkter ska visas grupperat i kostnads-/intäktsgrupper. Kostnads-/intäktsgrupper visas i fet stil och summerar kostnader och intäkter för de inkluderade K-/I-typerna. Du registrerar kostnads-/intäktsgrupper i fliken K-/I-grupper i rutinen Grunddata – Projekt.

Länkning

Kostnader kan komma från bokföring, kundorder, tillverkningsorder, inköpsorder, direktrapporteringar eller från olika aktiviteter i projektet. Intäkter kan komma från kundorder, verifikationer eller från direktrapporteringar. Kundorder, verifikationer, tillverkningsorder och direktrapporteringar kan du nå med knappen Gå till rutin som finns i de underliggande raderna. För verifikationer kan du med knappen Visa faktura även se fakturadokumenten.

Med posterna inlästa, för den K-/I-typ som du har markerat, kan du länka dig till rutinen Projektuppföljning (periodiskt utfall). Syftet med detta är att du kan få se ytterligare detaljer om posterna, t.ex. vilket datum de är bokade/registrerade på. Se även avsnittet Rapportera och följa upp intäkter, kostnader och tid.

Du har möjlighet att konfigurera den ekonomiska översikten, genom att välja vilka kolumner som ska visas i listan och ändra inbördes ordning av kolumnerna. Exempelvis om företaget aldrig registrerar budget på projekt så kan du dra bort den kolumnen och sedan välja att spara layouten. Läs mer om detta i avsnittet Flytta och gömma kolumner.

Sammanställa kostnader/intäkter från flera projekt

På ett huvudprojekt kan du välja att sammanställa kostnader/intäkter från underprojekten. Förvalt läses enbart huvudprojektets poster in, men med knappen Välj projekt går det att välja flera poster.

I rutinen Användare kan du ställa in om du vill att underprojekt som förvalt ska hämtas när ett huvudprojekt läses in.