E-post
De flesta dokumentutskrifter (t.ex. order) kan också skickas via e-post. En mottagande e-postadress ska dock först vara angiven i huvudet på dokumentet. Dokumenten bifogas automatiskt som PDF-filer och som XML-filer i vissa fall. För att det ska gå att skicka e-post från Monitor ERP måste inställningar för en e-postserver göras här.
Notera att dessa e-postinställningar används även för kalenderintegration av aktiviteter i Monitor ERP.
Metod för e-post
En generell metod för hur e-post ska skickas och tas emot i Monitor ERP. Det finns fyra metoder:
- Klientbaserat, via Microsoft Outlook – om användarna har Outlook installerat kan du välja detta alternativ.
OBS! Klientbaserad metod för e-post stöds ej om användarna har installerat nya Outlook.
- Serverbaserat, via Microsoft Exchange – om den inbyggda e-postklienten i Monitor ERP ska användas mot Exchange (on-premise) väljer du detta alternativ.
- Serverbaserat, via SMTP – om en annan e-postserver än Exchange används väljer du detta alternativ.
- Serverbaserat, via Microsoft Exchange Online – om den inbyggda e-postklienten i Monitor ERP ska användas mot Exchange Online väljer du detta alternativ. I detta fall måste du registrera en klientapplikation för OAuth 2.0 i Microsoft Entra ID (tidigare Azure Active Directory). Se denna guide.
Motsvarande inställning finns även på användarnivå i rutinen Användare, som då överstyr den här generella systeminställningen.
Serveradress (Exchange/SMTP)
E-postserverns IP-adress eller DNS-namn.

Med knappen Kontrollera e-postinställningar bredvid fältet kan du kontrollera att e-postinställningarna är korrekta genom att skicka ett testmeddelande.
I den dialogruta som visas under knappen går det att kontrollera de två olika serverbaserade inställningarna i Metod för att skicka e-post och ange e-postadress för Mottagare och Avsändare. Förvalt hämtas e-postadressen till de två fälten från den inloggade användaren. Är Metod för att skicka e-post inställd som Serverbaserat, via Microsoft Exchange kan du även ange Användarnamn och Lösenord för autentisering mot Exchange-servern.
När du har klickat på knappen Test visas "Ok" i fältet Resultat om inställningarna fungerar. Mottagaren ska då också få ett test e-postmeddelande i sin inkorg. Är någon inställning felaktig visas istället orsaken i resultatfältet.
Port (Exchange/SMTP)
TCP-port för e-postserverns IP-adress eller DNS-namn. Förvalt står det 0, då används standardport för Exchange eller SMTP. Om systeminställningen Använd SSL är aktiverad ska port vanligtvis vara 587 (TLS) eller 465 (SSL).
Användarnamn (SMTP)
Användarnamn för det konto som ska användas för inloggning till SMTP e-postservern. Beroende på vilken SMTP-server eller SMTP-tjänst som används kan det vara ett kontonamn eller en e-postadress.
Inställning av användarnamn för inloggning till en Exchange e-postserver görs på användarnivå i rutinen Användare.
Lösenord (SMTP)
Ovanstående användarnamns befintliga lösenord för inloggning till SMTP e-postservern. Inställning av lösenord för inloggning till en Exchange e-postserver görs på användarnivå i rutinen Användare.
Använd SSL
Om e-postservern kräver en krypterad anslutning via TLS eller SSL ska denna inställning aktiveras. Då ska även Port (Exchange/SMTP) ovan ändras.
Maximal storlek för filer i e-post
Här ställer du in maximal sammanlagd storlek i megabyte (MB), för filer som är bilagor i e-postmeddelanden till leverantör/kund och som innehåller flera order. Förvalt är inställningen 10 MB.
Om bilagorna i ett sådant e-postmeddelande tillsammans är större än det värde du anger här, sker en uppdelning av e-postmeddelandet i två eller flera e-postmeddelanden. Bilagorna fördelas då på dessa e-postmeddelanden.
Om ett e-postmeddelande inte innehåller flera order, men innehåller ett antal bilagor som tillsammans är större än det värde du anger här, kommer ingen uppdelning av e-postmeddelandet att ske.