Inställningar

Här beskrivs de olika inställningar som behöver göras innan det går att börja använda betalningsplaner i Monitor ERP.

Systeminställningar

I rutinen Systeminställningar, fliken Inköp och under rubriken Betalningsplaner finns följande viktiga systeminställningar för faktureringsplaner:

  1. Hantera betalningsplaner på inköpsorder
  2. Hantera vilande moms vid betalning av förskottsfaktura

Inställning 1 är huvudinställningen för att aktivera all funktionalitet kring betalningsplaner i systemet.

Inställning 2 aktiveras för att momsen ska bokföras från vilande till utgående moms vid betalning av förskottsfaktura. Det innebär att momsen kommer med i momsrapporten först vid betalning av förskottsfaktura.

Obs! Ange även vilande moms på förskottsartikeln. Se vidare under Momsinställningar nedan.

Konteringsmatris/tjänsteartiklar

Skapa varugrupp för förskott (och vid behov även varugrupp för efterskott/slutlikvid). I fliken Inköpskonto i Konteringsmatris anger du sedan vilket konto som ska gälla för förskott/efterskott för respektive leverantörsgrupp.

I Artikelregister skapar du sedan tjänsteartiklar avseende förskott och efterskott. Kom ihåg att ange korrekt varugrupp på dem.

Momsinställningar

Följande gäller om vilande moms ska hanteras. I Momsinställningar ställer du in att förskottet i betalningsplanen ska få momskod avseende vilande moms. Detta gör du i fliken Undantag per varugrupp genom att använda en separat momskod på dessa betalningsplansrader och fakturor. På varugruppen Förskott anger du momskod för vilande moms för leverantörer inom landet.

Kontoplan

Markera Ordernummer på de balanskonton som avser förskott och efterskott. När ordernummer är aktiverat på dessa konton gör systemet automatiskt en kontering mot ordernummer i samband med fakturering och betalning. Syftet med att kontera mot ordernummer är att göra det möjligt att söka reda på och stämma av bokfört värde per inköpsorder på dessa balanskonton. I rutinen Betalningsplanslista kan du göra en sådan avstämning.

Fakturerings-/Betalningsplaner

I Fakturerings/-Betalningsplaner registrerar du olika "fakturerings- och betalningsplansmallar" och inställningar för dessa. Dessa kan sedan väljas på kund, offert, kundorder, leverantör och inköpsorder.

I den översta boxen definierar du vilka fakturerings- och betalningsplaner som ska finnas. I boxen under anges för varje plan vilka delfakturor som ska gälla för planen, samt hur stor procentuell andel varje faktura ska ha.

I fältet Delfakturatyp anger du vad det är för typ av faktura:

  • Förskott – Faktura som skickas innan ordern levereras. För varje delfakturanummer som är av typen förskott kommer ett fakturaunderlag att skapas. Den tjänst som anges kommer att gälla som fakturarad då fakturaunderlaget kopplas till leverantörsfakturan.
  • Leverans – Faktura som skickas med leveransen då order levererats. Denna faktura kommer egentligen att vara ett "vanligt" fakturaunderlag som skapas i samband med inleverans av order. Delfakturor för för- och efterskott kommer automatiskt att dras av från denna faktura. Denna delfakturatyp kan generera flera fakturor för ett och samma delfakturanummer. Detta kan inträffa om det görs flera delleveranser på inköpsordern och du väljer att skicka faktura för varje delleverans.
  • Efterskott – Faktura som skickas ut separat i efterskott, t.ex. när leveransen godkänts vid slutbesiktning. För varje delfakturanummer som är av typen efterskott kommer ett fakturaunderlag att skapas i samband med frisläppning. Den tjänst som anges kommer att gälla som fakturarad då fakturaunderlaget bokas.