Artikelregister
I denna rutin registrerar du nya artiklar, uppdatera befintliga artiklar samt tar bort eller inaktiverar gamla och utgångna artiklar.
I artikelnummerfältet på huvudraden anger du eller väljer artikel för att hämta en befintlig artikel. Med Sök & hämta kan du söka i artikelregistret. Ska du skapa en ny artikel kan du ange ett unikt artikelnummer eller lämna tomt, då hämtas nästa lediga artikelnummer från en nummerserie när du sparar. Benämningen är tvingande på en ny artikel. På en befintlig artikel är benämningen låst, men den går att låsa upp för editering genom att du klickar på knappen med hänglåset i fältet.
Artikelregistret är det viktigaste och mest grundläggande registret i Monitor ERP. En artikel hanteras bland annat på följande sätt i systemet: köps in, säljs, tillverkas, behovsplaneras, inventeras, lagervärderas, produktkalkyleras, knyts till prislistor, statistikförs.
Det är alltså mycket som kretsar kring artiklar. Artikelregistret består av mängder med olika typer av information för att stödja alla dessa olika funktioner. Den primära informationen på en artikel är artikelnummer, benämning, enhet, artikeltyp och standardpris. Utöver det finns det olika priser, planeringsinställningar, lagerplats, grupperingsbegrepp, orderinformation m.m. som går att ange på en artikel. Dock måste du inte ange all information på en artikel. Grundprincipen är att det ska räcka att ange den primära informationen för att det ska vara möjligt att använda de vanligaste funktionerna i systemet, exempelvis orderhantering. All övrig information som kan anges på artikeln är för att göra mera avancerade tillämpningar och för att utnyttja systemet på en högre nivå.
Miljö och hållbarhet
För att följa upp miljö- och hållbarhetskrav kan data om koldioxidekvivalenter och innehåll (kemikalieanvändning) anges på fliken Hållbarhet.

Det är möjligt att skapa/registrera nya artiklar genom att kopiera en befintlig artikel med knappen Spara som (Ctrl + Shift + S) på rutinens verktygsmeny. Den information som förvalt kopieras vid Spara som, är sådana uppgifter som registreras på artikeln i artikelregistret. För tillverkade artiklar kopieras även uppgifter om operationer och ingående material från rutinen Beredning. Därför är det bra att först skapa en artikel som fungerar som mall för nya artiklar, som sedan registreras med Spara som. Följande uppgifter/information kopieras till den nya artikeln:
- Allmänt och Lager – uppgifter från flikarna Allmänt och Lager förutom Info för Spärra/Meddela kopieras.
- Info för Spärra/Meddela – informationen från Spärra/Meddela inklusive meddelandet kopieras.
- Planering – uppgifter från fliken Planering kopieras.
- Tillverkning – uppgifter från fliken Tillverkning kopieras.
- Inköp – uppgifter från fliken Inköp kopieras (gäller köpta artiklar).
- Försäljning – uppgifter från fliken Försäljning kopieras.
- Budget – uppgifter från fliken Budget kopieras.
- Extra fält – uppgifter från fliken Extra fält kopieras.
- Operationer – uppgifter från boxen Operationer i rutinen Beredning kopieras (gäller tillverkade artiklar).
- Kontrollplaner – kontrollplaner angivna på fliken Inköp kopieras.
- Material – uppgifter från boxen Material i rutinen Beredning kopieras (gäller tillverkade artiklar).
- Konfigurationsinfo – uppgifter från Konfiguration på fliken Allmänt kopieras (gäller konfigurerade artiklar).

En gammal och utgången artikel kan du radera, alternativt inaktivera om den behöver finnas kvar i databasen. Med knappen Ta bort (F6) på rutinens verktygsmeny öppnas en dialogruta där du kan välja Ta bort eller Inaktivera. I bakgrunden körs en borttagningskontroll, som kontrollerar om artikeln går att radera respektive inaktivera.
Väljer du Ta bort eller Inaktivera och det inte går att radera respektive inaktivera artikeln blir knappen Verkställ inaktiv i dialogrutan. Med respektive infoknapp i dialogrutan ser du information om de beroenden som gör att artikeln inte går att radera respektive inaktivera.
När det går att radera, alternativt inaktivera, artikeln är knappen Verkställ aktiv.
För att kunna radera artikeln får det inte finnas några beroenden, som att artikeln finns på order, materialrader i en beredning, har ett lagersaldo osv. För att kunna inaktivera artikeln får den inte finnas på aktiva order (status < 9) och inte heller ha ett lagersaldo.
Inaktiveras artikeln får den status 99 (Inaktiv) och blir spärrad för registrering och rapportering på ny offert, kundorder, förfrågan, inköpsorder, tillverkningsorder, beredning, nytt serienummer/batchnummer, val i konfiguration och kundavtal. Det går inte att se en inaktiv artikel med Sök & hämta (F4) i artikelnummerfält, men den går att hämta upp om du anger hela artikelnumret. Hämtar du upp en inaktiv artikel här, har du i en dialogruta möjlighet att spara den som en ny artikel (samma funktion som Spara som) eller aktivera den, alternativ bara hämta upp artikeln. Det går inte att ändra någon information på en inaktiv artikel som du har hämtat upp i rutinen. Du kan också aktivera den inaktiva artikeln med en knapp bredvid statusfältet.
I rutinen Ta bort artiklar kan du i en lista ta bort eller inaktivera flera artiklar åt gången.
Med listtypen Återaktivera inaktiva artiklar i rutinen Ta bort artiklar, kan du vid behov återaktivera flera inaktiva artiklar åt gången.

I rutinen Extra fält är det möjligt att lägga till extra fält för denna rutin. Om sådana fält finns upplagda visas de i fliken Extra fält.

Mycket av informationen på artiklar handlar om olika priser. Det är därför nödvändigt att förstå vad de olika priserna på artiklar betyder och används till. Läs om det i avsnittet Förklaring av artikelpriser.

Tillämpar du Lagerställe (tillval) finns möjlighet att lagra vissa uppgifter per lagerställe. De uppgifter som lagras per lagerställe är: Lagerlogg, Inventeringslogg, Förbrukningsstatistik, Årsbudget, Handläggare, alla inställningar på fliken Planering samt Förvald leverantör i leverantörskopplingar. När du registrerar en ny artikel sätts dessa uppgifter på alla lagerställen, men om du sen ändrar en av dessa uppgifter på en befintlig artikel ändras bara uppgiften på det valda lagerstället. Du byter lagerställe att arbeta i under knappen Lagerställen (Ctrl + Q) på rutinens verktygsmeny. Under den knappen kan du även markera från vilka lagerställen du vill se data i rutinen. Handläggare och alla planeringsinställningar kan du bara se från valt lagerställe. Läs mer om tillvalet Lagerställe.
Längst ned i fönstret visas information om vem som skapat och senast ändrat information på den aktuella posten samt när. Under knappen finns en logg på samtliga ändringar.