FAQ – Kundorder och utleveranser
Det är tyvärr inte möjligt att ta bort ordern ur systemet, men du kan makulera resterande antal på ordern i Rapportera utleverans.
Sök upp ordernumret i Rapportera utleverans. Klicka på Hämta för att läsa in ordern.
Ange 0.00 i Antal att leverera och markera kryssrutan Makulera resterande och spara.
Orderns status blir då 9 Slutlevererad, men inget antal har levererats ut på ordern. (Se bild nedan.)
I fliken Orderhuvud, boxen Kundorder i rutinen Registrera offert, klickar du på knappen Skapa kundorder för att skapa en kundorder baserad på offerten. I boxen visas sedan kundordern som du skapat.
Ja, om du vill korrigera verkligt leveransdatum så kan du göra det i rutinen Utleveranslogg. Om du vill korrigera leveransdatumet så kan man göra det i Orderförteckning – Försäljning. För att kunna göra korrigeringar så behöver du göra listorna uppdateringsbara .
Även om det i Artikelregister står att det finns ett saldo på artikeln, kan saldot vara klarerat mot order och är då inte tillgängligt. Det kan även vara så att du har en kopplad tillverknings-/inköpsorder som inte är slutrapporterad.
Använd rutinen Orderförteckning – Försäljning där du kan se kundorder med status 1, 2, 3, 4 och 5.
Det är dokumentgruppen som är inställd på Postadress och Leveransadress under knappen Inställningar för adress (fliken Kontaktinformation) i Kundregistret som styr vilket språk som ska visas. Det behöver vara samma dokumentgrupp inställd på både Postadress och Leveransadress för att det ska slå igenom på dokumenten.
Gå till rutinen Leveransplanering och välj listtypen Pågående plockning. Selektera på t.ex. plocklistenummer eller ordernummer och tryck på Hämta . I listan markerar du Ta med på plocklistan och tar bort den genom att trycka på Ta bort rad och sedan trycka på spara .