Skrivbordskomponenter
I detta avsnitt beskrivs de skrivbordskomponenter som följer med i Monitor ERP och som du använder för att bygga skrivbordskonfigurationer. Du kan bygga din egen skrivbordskonfiguration under Skrivbord i skrivbordets backstage. En administratör kan bygga mallar för skrivbordskonfigurationer (som flera användare sedan kan använda direkt). Dessa byggs i rutinen Skrivbordsmallar.
Även om du kan lägga till valfri skrivbordskomponent i en skrivbordskonfiguration måste du ha visarättighet för det data som komponenten visar. Annars kommer inte komponenten att synas på skrivbordet. Läs mer under respektive komponent om den kräver en viss rättighet för att kunna användas.
Komponentlista
Denna komponent visar dina öppna rutiner som tumnagelbilder.
Genom att klicka på en tumnagelbild i komponenten visas det rutinfönstret.
Denna komponent visar de rutiner som du har sparat som favoriter. Att spara en rutin som favorit görs under knappen Favoriter på verktygsmenyn i den rutin du vill lägga till som favorit.
Genom att klicka på ett rutinnamn i komponenten så öppnas rutinen.
När du lägger till dina favoritrutiner i komponenten Favoriter, kan du även koppla rutinerna till förvalda värden om så önskas. Ett tips är att lägga till lite information om det förvalda värdet i kolumnen Namn/Sökväg i inställningarna för komponenten, så att du lätt kan se vilka förvalda värden rutinen öppnas med. Du kan lägga till samma rutin flera gånger i Favoriter, fast med olika förvalda värden.
Denna komponent visar den anslagstavla som du väljer i komponentens inställningar.
Innehåll som ska visas på anslagstavlan för användarna uppdateras i rutinen Redigera anslagstavla.
Denna komponent visar den e-postinkorg som används för inkommande e-post av typen Monitor-till-Monitor. E-post av denna typ kan du dra direkt från ditt e-postprogram och släppa på inkorgen, så hämtas den bifogade XML-filen in och berörd orderregistreringsrutin öppnas automatiskt. I rutinen Inställningar för inkommande e-post och rutinen Användare kan administratören ställa in så att inkommande e-post av denna typ automatiskt kommer till denna inkorg för olika användare.
I komponenten finns det knappar för att importera XML-filer till order och fakturor i Monitor ERP, uppdatera inkorgen, ta bort e-post från inkorgen samt se texten i inkomna e-postmeddelanden. Läs mer om Monitor-till-Monitor.
Komponenten Inkorg e-faktura/XML visar de e-fakturor/XML-filer som har inkommit. Komponenten visar innehållet i de XML-inkorgar som registrerats i fliken Sökväg för inkorgar i rutinen Scanna leverantörsfakturor.
Om du har fått fakturor kan du starta importen med knappen eller genom att dubbelklicka på raden. Du kan starta en hämtning från operatörens server manuellt genom att använda knappen . Knappen används för att förhandsgranska PDF-fakturan.
Komponenten Status på utgående e-fakturor visar de fakturor som skickats till Maventa. Komponentens inställningar styr bl.a. hur ofta informationen ska uppdateras samt vilken status på fakturor som ska visas.
Komponenten Budgetavvikelseanalys – Kund jämför kundbudget med utfallet. Den motsvarar listtyp Budgetavvikelseanalys – Kund i rutinen Faktureringslogg.
Denna komponent visar orderingångens belopp i form av ett diagram. Komponentens inställningar styr bl.a. vilken typ av diagram som ska visas. Du kan välja att även visa föregående års belopp som jämförelse. Komponenten kan grupperas på Loggdatum eller Orderdatum. Du kan välja olika lagerställen att visa data från. Orderingången baseras på data i den aktuella företagsdatabasen. Du kan välja att ta med order från kundorder, utleverans och faktura. Du kan också ta med preliminära kundorder, visa orderingång för borttagna kundorder och visa avropade orderrader.
Dubbelklickar du på grafen öppnas den summerade listan i rutinen Orderingång, med samma inställningar som i komponenten.
Du måste ha rättigheten Visa orderingång för att kunna använda komponenten.
Denna komponent är en mätare som visar orderingång i förhållande till orderingång samma period föregående år. Orderingång visas i procent och baseras på data från beslutsstödsdatabasen. Komponentens inställningar styr bl.a. vilken typ av mätare som ska visas och för vilket selekterat data och vilken period som orderingången ska mätas.
För att denna komponent ska visa aktuell information måste regelbundna datautvinningar göras i rutinen Inställningar för beslutsstöd.
Dubbelklickar du på komponenten på skrivbordet öppnas rutinen Beslutsstöd – Försäljning med datakällan Orderingång vald och med samma inställningar som i komponenten.
Du måste ha rättigheten Visa beslutsstöd – Försäljning för att kunna använda komponenten.
Komponenten Budgetavvikelseanalys – Artikel jämför artikelns budget med utfallet. Den motsvarar listtyp Budgetavvikelseanalys – Artikel i rutinen Faktureringslogg.
Komponenten Budgetavvikelseanalys – Säljare jämför säljarens budget med utfallet. Den motsvarar listtyp Budgetavvikelseanalys – Säljare i rutinen Faktureringslogg.
Denna skrivbordskomponent visar nuvarande års budget och utfall för en vald säljare. Tabellen är grupperad per månad.
Denna komponent är en mätare som visar vår verkliga leveranssäkerhet till kund i förhållande till alla leveranser som var i tid under samma tidsperiod. Leveranssäkerhet visas i procent. Komponentens inställningar styr bl.a. vilken typ av mätare som ska visas, för vilket selekterat data och intervall av leveransdatum som leveranssäkerheten ska mätas och om leveranssäkerheten ska mätas på utleveransrader eller kundorderrader.
Dubbelklickar du på komponenten på skrivbordet öppnas den summerade listan i rutinen Leveranssäkerhet, med samma inställningar som i komponenten.
Du måste ha rättigheten Visa leveranssäkerhet för att kunna använda komponenten.
Denna komponent är en mätare som visar företagets förväntade leveranssäkerhet till kund. Det räknas ut via skillnaden mellan ordererkänt leveransdatum och Ny färdig på orderrad för ännu olevererade kundorderrader. Ny färdig (Tidigaste leveransdatum) räknas ut via rutinen Nettobehovskörning Nettobehovskörning (kallas även NBK) tillämpas för att behovsplanera utifrån kundorderstock samt från eventuella försäljningsprognoser.. Komponentens inställningar styr bl.a. vilken typ av mätare som ska visas, vilket selekterat data och viken horisont som leveranssäkerheten ska beräknas för. Horisonten inkluderar även de olevererade orderrader där ordererkänt leveransdatum ligger i dåtid. Leveranssäkerheten visas i procent.
Dubbelklickar du på komponenten på skrivbordet öppnas listan Framtida leveranssäkerhet – Summerad i rutinen Leveranssäkerhet, med samma inställningar som i komponenten.
Du måste ha rättigheten Visa leveranssäkerhet för att kunna använda komponenten.
Denna komponent visar faktureringsloggen i form av ett diagram. Det går att gruppera faktureringsloggen per fakturadatum eller per kund. Gruppering på fakturadatum motsvarar listtypen Summerad, presentation Summerad på fakturadatum i rutinen Faktureringslogg. Du kan välja om du vill att endast huvudrader ska visas, samt om du vill göra en jämförelse med föregående år.
Dubbelklickar du på grafen öppnas den summerade listan i rutinen Faktureringslogg, med samma inställningar som i komponenten.
Du måste ha rättigheten Visa försäljningsstatistik för att kunna använda komponenten.
Denna komponent visar företagets förväntade leveranssäkerhet till kund i form av ett diagram. Komponenten motsvarar komponenten Framtida leveranssäkerhet (index).
Du måste ha rättigheten Visa leveranssäkerhet för att kunna använda komponenten.
Denna komponent visar uppgifter i form av olika aktiviteter där du är registrerad som ansvarig för aktiviteterna. Komponentens inställningar styr vilka olika typer av aktiviteter som ska visas.
Dubbelklickar du på en aktivitet visas aktiviteten i Uppgifter i Meddelandecenter.
Denna komponent är avsedd för tillvalet Elektronisk fakturahantering (EFH) och visar uppgifter att utföra på leverantörsfakturor i EFH-flödet. Du kan se om du har fakturor att attestera eller definitivboka. Det är de fakturor där du står som attesterare eller har rättighet att definitivboka leverantörsfakturor. Om du vill se vilka fakturor du har att attestera eller definitivboka i skrivbordskomponenten så behöver du markera kryssrutorna Leverantörsfaktura att attestera och Leverantörsfaktura att definitivboka under Påminnelser i rutinen Attestinställningar – EFH, fliken Attestanter. Du kan även ställa in komponenten att länka till fönstret Uppgifter. Komponenten har också en inställning där du kan välja om uppgiften Attestera, Definitivboka eller båda ska visas.
Dubbelklickar du på en uppgift visas den i fliken EFH i Meddelandecenter, om ovanstående inställning är aktiverad. Där kan du sen välja att förhandsgranska fakturan och öppna den i berörd rutin.
Denna komponent är avsedd för attesterare och visar vilka av de anställda som har planerad frånvaro som ännu inte är godkänd. Det går att välja Uppdateringsintervall och en Tidshorisont i dagar. Du kan välja att visa anställda För vilka jag är huvudattesterare eller Alla jag får korrigera.
Denna komponent visar EFH-statistik och lite utökad statistik för de som använder EFH Workflow. Komponenten är uppdelad i sektionerna Nuvarande EFH-status, Importöversikt, Företagets statistik samt en graf.
Inga selekteringar görs i den här komponenten utan bara vanliga komponentinställningar som uppdateringsintervall och periodinställning i intervallen 30, 90, 180 och 365 dagar.
Denna komponent används för att attestanten ska få en snabb överblick över de inköpsorder den har att attestera. Ordernummer, samt vilken position som behöver attesteras visas. Artikelnummer och benämning visas även.
Denna komponent kontrollerar grunddata på artiklar för att hitta brister. En brist kan t.ex. vara att alla köpta artiklar bör minst ha en leverantörskoppling. Denna komponent visar då det antal köpta artiklar som saknar leverantörskoppling. Artiklar med brister visas som resultatrader summerade per kontrolltyp. Komponentens inställningar styr vilka artiklar som ska kontrolleras samt vilka kontroller som ska göras på dem.
Dubbelklickar du på en resultatrad i listan skapas ett urval av de artiklarna och visas i rutinen Artikellista, där du kan uppdatera grunddata på artiklarna (du måste ha rättigheten Ändra artikel för det). Artikelurvalet som skapats kan du också använda i enpostrutiner (som t.ex. Beredning eller Artikelregister), via Filtrering på rutinens verktygsmeny.
Du måste ha rättigheten Visa artikel för att kunna använda komponenten.
Denna komponent visar beläggningsplanens graf med beläggning och kapacitet. Även summa släp och summa horisont visas. Komponentens inställningar styr bl.a. vilka produktionsgrupper och tillverkningsorder som ska tas med. Övriga inställningar är samma som finns i nedan nämnda rutin.
Dubbelklickar du i komponenten öppnas rutinen Beläggningsplan, med samma inställningar som i komponenten.
Du måste ha rättigheten Visa tillverkningsorder för att kunna använda komponenten.
Denna komponent visar de produktionsgrupper som är överbelagda inom en viss tid framåt från nu. Det finns två typer av överbeläggning som symboliseras av en gul och en röd symbol. Den gula betyder att produktionsgruppen har en beläggningsgrad som är över 100%, en eller flera veckor eller dagar inom vald tidshorisont. Denna överbeläggning är tillfällig och kan lösas genom att göra jobbet en annan tidpunkt. Den röda betyder att produktionsgruppen har en negativ ackumulerad differens, en eller flera veckor eller dagar inom vald tidshorisont. Denna är mer allvarlig för då räcker inte timmarna till totalt sett.
Dubbelklickar du på en produktionsgrupp öppnas rutinen Beläggningsplan med den produktionsgruppen inläst och med samma inställningarna som i komponenten.
Du måste ha rättigheten Visa produktionsgrupp för att kunna använda komponenten.
Denna komponent visar de kunder som senast blivit skarpa (status 1). På en kund lagras det datum när den blev skarp och det datumet visas i komponenten. Komponentens inställningar styr bl.a. selekteringar och om ett maximalt antal skarpa kunder ska visas eller om de kunder som blivit skarpa under ett visst antal dagar bakåt ska visas. Dubbelklickar du på en kund öppnas rutinen Kundregister med den kunden inläst.
Denna komponent visar de artiklar som senast registrerats och fått status 3 (Ny artikel). På en artikel lagras det datum när den fick status 3 (Ny artikel) och det datumet visas i komponenten. Komponentens inställningar styr bl.a. selekteringar och om ett maximalt antal nya artiklar ska visas eller om de artiklar som fått status 3 under ett visst antal dagar bakåt ska visas. Du kan t.ex. selektera på en viss artikeltyp eller en viss handläggare. Dubbelklickar du på en artikel öppnas rutinen Artikelregister med den artikeln inläst.
Denna komponent är en webbläsare. Du kan i komponenten navigera på den webbsida som är inställd som startsida i komponenten. I komponenten finns även en hemknapp för att komma till startsidan samt en knapp för att öppna webbsidan i din standard webbläsare. Inställningar styr även vilken X- och Y-position i antal pixlar, där komponenten ska vara positionerad på webbsidan.
Denna komponent ger dig en överblick över hur företaget ligger till med fakturor i både kund- och leverantörsreskontran. I komponenten visas antal förfallna fakturor samt restbelopp, summerat som kundfordringar och leverantörsfordringar, varav förfallna kundfordringar och förfallna leverantörsskulder. Komponentens inställningar styr selektering av kunder och leverantörer samt vilka förfallna fakturor som ska tas med av kreditfakturor för kund och leverantör, räntefakturor och spärrade fakturor.
Dubbelklickar du på en rad med förfallna kundfakturor öppnas rutinen Kundreskontralista. Dubbelklickar du på en rad med förfallna leverantörsfakturor öppnas rutinen Leverantörsreskontralista.
Denna komponent ger användaren en samlad överblick över de olika filerna som skickas och hämtas till/från banken.
Komponenten visar status för: Misslyckade uppladdningar, Statusrapport över skickade betalfiler, inbetalningar att återrapportera samt utbetalningar att återrapportera.
I inställningarna för komponenten går det att ange hur ofta information ska laddas ned från Netbox samt hur många dagar bakåt i tiden statusrapporter ska läsas in till komponenten.
Denna komponent visar en lista över förfallna kundfakturor. Komponenten visar kund, kundnamn, förfallet belopp och antal förfallna fakturor. Längst ner i komponenten visas även totalt förfallet belopp. Du kan göra selekteringar och ställa in om debetfakturor, kreditfakturor eller både och ska tas med i listan.
Denna komponent visar en lista över förfallna leverantörsfakturor. Komponenten visar leverantör, leverantörsnamn, förfallet belopp och antal förfallna fakturor. Längst ner i komponenten visas även totalt förfallet belopp. Du kan göra selekteringar och ställa in vilka fakturor som ska tas med i listan av ankomstregistrerade, preliminärbokade och definitivbokade.
Denna skrivbordskomponent kan användas när tillvalet Bankintegration är aktiverat. Första gången du lägger till skrivbordskomponenten krävs en omstart av Monitor ERP innan informationen visas. Under Inställningar väljer du för vilken bank informationen ska visas.
Komponenten visar bankkontonas disponibla saldo (på banken), saldon i bokföringen, samt saldon avseende ej återrapporterade betalningar. Saldot för bankkontot hämtas varje natt från banken, men det går även att hämta aktuellt saldo direkt via knappen Uppdatera.
Notera att vissa banker har begränsningar på antal hämtningar som kan göras per dygn.
I kolumnen Att återrapportera visas saldo avseende betalningar som ännu inte återrapporterats. Genom att dubbelklicka på bankkontot kan du länka dig vidare till rutinen Hantera banktransaktioner för att återrapportera betalningarna.
I skrivbordskomponenten finns även en bevakning av beordrade betalningar. Knappen Betalningsstatus visar information om de betalningar som skickats till banken:
Ok – Inga problem noterade med de betalningar som beordrats för betalningar (de väntar på att betalas).
Varning – Det finns beordrade betalningar som delvis är signerade, väntar på kontrasignering i internetbanken.
Fel – Det finns beordrade betalningar som misslyckats att skickas till banken.
Genom att klicka på knappen länkas du till listan Status beordrade betalningar i rutinen Leverantörsreskontralista, där du kan se mer detaljerad information.
Sverige och Norge. Denna komponent ger användaren en samlad överblick över de e-fakturor som skickats via Crediflow. Komponenten kan ställas in att för visa fakturor med olika status. Du kan också ställa in för hur många dagar bakåt som fakturor ska visas.
Förklaring av status hos Crediflow:
- Köar (InQueue) – innebär att dokumentet är skickat till Crediflows API. Det ligger i en inläsningskö för att bli behandlat av Crediflow.
- Importerad (Imported) – innebär att Crediflow har matchat rätt utställare och mappat dokumentet och läst in det i systemet (Crediflow).
- Exporterad (Exported) – innebär att dokumentet är exporterat från Crediflow till mottagare.
- Utskrivet (Printed) – innebär exporterat från Crediflow till printpartner.
- Skickad till post (Sent to post) – innebär skickat från printpartner till postdistributör.
- Underkänd (Rejected) – innebär att antingen har Crediflow nekat fakturan på grund av valideringsfel, eller också har mottagarens operatör/system nekat fakturan av någon anledning.
- Kvitterad (Acknowledged) – innebär att fakturan är kvitterad av mottagaren.
Denna komponent visar en lista över sena inköpsorder. Komponenten visar leveransdatum, artikelnummer, artikelns namn, ordernummer, status på inköpsorder, positionsnummer, beställd kvantitet, leverantörsnummer, leverantörsnamn samt en kolumn som visar om inköpsordern är en lagerorder. Listan filtreras på datum, leveransdatum är tidigare än dagens datum.
Denna komponent visar en tabell med de kortkommandon som finns i Monitor. Överst i komponenten finns ett filter där du kan filtrera på Typ av kortkommando.
Denna komponent visar leverantörsvärdering. Data i denna komponent är grupperat på faktiskt leveransdatum som jämförs med:
- Planerat datum
- Ursprungligt datum
- Önskat datum
Komponentinställningar
I alla komponenter går det att ändra på rubriken som visas på namnlisten i komponenten. Rubriken är också språkstyrd enligt användarens språk. I många komponenter har du möjlighet att ställa in ett uppdateringsintervall, som förvalt är på 24,00 timmar. Du kan också uppdatera data manuellt i komponenter via knappen Uppdatera i komponenten. Andra inställningar i komponenter motsvarar de inställningar som finns i den rutin som det går länka sig till via dubbelklick i komponenter. Du kommer åt alla inställningar under knappen Inställningar i komponenten.
Använder du en färdig skrivbordskonfiguration Enligt mall kommer du inte åt inställningarna. För dessa färdiga skrivbordskonfigurationer görs inställningar av komponenterna i rutinen Skrivbordsmallar.