Monitor-till-Monitor

Monitor-till-Monitor (M2M) är ett stöd för att förenkla kommunikationen mellan kunder och leverantörer som använder Monitor ERP eller Monitor G4. De olika affärshändelser som det finns stöd för i dagsläget är följande:

Händelse hos kunden Händelse hos leverantören
Skicka inköpsorder
Skicka leveransplan
Kundorder skapas
Försäljningsprognos skapas
Inköpsorder orderbekräftas Skicka ordererkännande

Leveransanvisning registreras för inköpsorder

Skicka leveransanvisning

Leverantörsfaktura skapas Skicka kundfaktura
Skicka ärende leverantörsavvikelse Ärende kundavvikelse skapas
Ärende leverantörsavvikelse skapas Skicka ärende kundavvikelse

Om kunden skickar en inköpsorder med e-post ifrån Monitor så är ordern bifogad både som PDF och XML. I e-postmeddelandet finns information som talar om att e-posten är av typen Monitor-till-Monitor och vad som är bifogat, i det här fallet en inköpsorder. Leverantören använder sedan det e-postmeddelandet för att skapa en kundorder i sitt Monitor ERP. Det är den bifogade XML-filen som används för att skapa kundordern. Leverantören skickar sedan ordererkännandet med e-post och kunden använder det e-postmeddelandet för att bekräfta inköpsordern. Leverantören levererar sin kundorder och kan då även skicka ett e-postmeddelande med en leveransavisering. Kunden kan sedan registrera leveransanvisningen för inköpsordern. Leverantören skickar sedan kundfakturan till kunden via e-post. Kunden använder sedan det e-postmeddelandet för att skapa leverantörsfakturan i Monitor ERP.

Om kunden behöver ändra på en inköpsorder som redan skickats kan ordern skickas på nytt med e-post som en ändrad inköpsorder. Leverantören använder sedan det e-postmeddelandet för att antingen uppdatera sin befintliga kundorder eller skapa en ny kundorder. Om leverantören väljer att uppdatera kundordern sker olika kontroller vid import av XML-filen. Först kontrolleras att kundordern inte har högre status än 4 (Pågående plockning). Är kundordern redan dellevererad eller slutlevererad går det inte att uppdatera kundordern utifrån den ändrade inköpsordern. Då får leverantören skapa en ny kundorder. Nästa kontroll som sker är på kundorderrad. Då kontrolleras om någon orderrad har en kopplad tillverknings- eller inköpsorder. Har en rad en orderkoppling går det inte att uppdatera den raden. Då kan leverantören välja att endast uppdatera orderrader utan orderkoppling eller välja att en ny kundorder ska skapas.

Om en kundfaktura skapats från ett avtal, så ingår information om avtalsnummer i XML-filen.

Du kan också manuellt importera order, fakturor eller ärenden utan att ha gjort e-postinställningarna för Monitor-till-Monitor enligt ovan. Användaren behöver då bara lägga in skrivbordskomponenten Inkorg Monitor-till-Monitor, och kan sedan dra och släppa e-posten eller enbart den bifogade XML-filen till inkorgen. Monitor ERP analyserar automatiskt vilken typ av XML-fil det är, öppnar berörd rutin och läser in ordern, fakturan eller ärendet.