Attestlistor

I denna box registrerar du, kopierar och tar bort attestlistor. En attestlista är en slinga med attestanter som en faktura måste gå igenom innan den kan definitivbokas. Till skillnad från en attestgrupp så ska en faktura som skickas till en attestlista godkännas av alla attestanterna i listan, såvida inte en eller flera av attestanterna enbart vidarebefordrar fakturan. De attestanterna kommer då inte att attestera fakturan. Attestanterna attesterar i turordning uppifrån enligt listan, såvida inte Parallell attest är aktiverat.

En attestlista är användbar om du t.ex. bestämt att alla IT-kostnader ska attesteras av ett antal namngivna personer. Då skapar du en kod för IT och väljer sedan vilka attestanter som ska ingå i denna attestlista.

På funktionsmenyn finns knappar för att lägga till, ta bort och kopiera attestlistor. Det finns också en knapp för att visa attestanterna. Syftet är att kunna göra attestlistor på en attestkod. Funktionen används, om du vill att alla fakturor som sätts med t.ex. attestkod KA (Karl Andersson) även ska gå vidare och attesteras av Nils Persson. Då bockar du i inställningen, markerar KA och lägger sedan till Nils Persson i boxen Valda. Denna attestkod fungerar då på samma sätt som en attestlista.

Du kan inte ändra på några uppgifter på attestanter i boxen, utan det får du i så fall göra i boxen Attestanter.

Kod

En kod för attestlistan, max. 8 tecken.

Benämning

Benämning är en valfri beskrivande text. Benämningstexter anger du på företagsspråket och de visas på användarens språk.

Översättningar

Med knappen Översättningar kan texten översättas till de olika aktiva språk som finns registrerade i systemet. Läs mer om språkhantering av översättningsbara texter.

Parallell attest

Om denna inställning aktiveras skickas fakturan ut på attest till samtliga attestanter samtidigt, dvs. fakturan behöver inte attesteras i turordning. När samtliga attesterat går fakturan vidare för definitivbokning. Denna inställning är inte förvald när du skapar en ny attestlista. Ändrar du inställningen på befintliga listor påverkar det inte befintliga fakturor som använder denna lista utan endast nya fakturor. På detta sätt kan inställningen sättas individuellt per faktura i dess attestlista.

Du kan också aktivera parallell attest på en enskild attestant, när du har valt att visa attestanterna i boxen. Parallell attest blir då förvalt aktiverat på attestanten i de attestlistor den ingår i. Detta innebär att i attestlistor kommer parallella attestanter att få attestera först och sedan attesterar övriga attestanter i turordning.

Aktiv

Förvalt är en attestlista aktiv, men du kan inaktivera attestlistor. Det innebär att de inte blir tillgängliga att välja i t.ex. Registrera leverantörsfakturor.