Kalendrar
I denna rutin kan du lägga upp kalendrar som fungerar som företagsgemensamma kalendrar. Dessa kalendrar påverkar exempelvis betalningar, produktion och tidrapportering.
Det finns en standardkalender som är kopplad till företaget. Du kan välja kalender för företaget i rutinen Företagsinformation. Standardkalendern innehåller uppgifter om landets nationella helgdagar. Vid behov går det att modifiera den kalendern och lägga in andra helgdagar eller lediga dagar i företaget, t.ex. semesterdagar.
Produktionsdagar (de dagar ni arbetar på företaget), betalningsdatum och förfallodatum baseras förvalt på standardkalendern. Har du lagt in andra lediga dagar i standardkalendern, som t.ex. semesterdagar, kan du lägga till en kalender som ska gälla för beräkning av betalningsdatum (utbetalning) och för beräkning av förfallodatum (fakturering). Den kalendern väljer du sedan i systeminställningarna Kalender för beräkning av betalningsdatum respektive Kalender för beräkning av förfallodatum.
Kalendrar används även i rutinen Schemacykler i modulen Tidrapportering, där de styr vilka dagar som är helgdagar i olika scheman i schemacykler.
Du kan skapa kalendrar som används för att styra leveransdatum för leverantörer i olika länder också. Då kopplar du önskad kalender till leverantören i rutinen Leverantörsregister.
Vid årsbyte fortsätter kalendern automatiskt in på nästa år och inga åtgärder behöver vidtas. Läs mer om årsbyte.