Löpande inventering
Den löpande inventeringen hanteras per lagerplats/artikel med hjälp av ett inventeringsintervall. Inventeringsintervall (månadsintervall) sätts på artikeln, och intervallet utgår från föregående inventering. Om en inventering utfördes 12 juni 2020 blir sista datum för kommande inventering 12 juni 2021 (12-månaders intervall). När en inventering är genomförd lagras ett Senaste inventeringsdatum på artikeln.
Inventeringsintervall kan styras med ABC-kod
Inventeringsintervallet kan kopplas samman med ABC ABC-koder används för att volymklassificera artikelsortimentet. Koderna används som en skala för de artiklar som omsätter mest pengar. Omsättningen räknas ut genom att multiplicera priset på artikeln med årsvolymen. A-artiklar omsätter mest, därefter B-artiklar osv.-kod på artikel, så när en ABC-kod sätts så följer intervallet med. Intervallen sätts på fliken ABC-koder i Grunddata
Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Artikel. Förvalt intervall är 12 månader. Det är möjligt att manuellt ändra intervall på en artikel trots att ABC-kod är satt. Detta gör du genom att markera Överstyr ärvt intervall och anger önskat intervall i månader på fliken Lager i Artikelregistret. I Artikellista kan du massuppdatera inventeringsintervall.
Sista inventeringsdag
För att en löpande inventering med "Sista inventeringsdag" ska gå att genomföra så måste en initial inventering göras på artikeln.
Inventering i lista – Skapa inventeringsunderlag
I inställningarna för listtypen "Skapa inventeringsunderlag" används med fördel "Sista inventeringsdag - Till datum" för att kunna begränsa hur långt fram i tiden som listan ska presentera lagerplatser/artiklar.
I inställningarna går det att namnsätta inventeringsunderlag och sätta ansvarig person för inventeringen.
Denna lista kan ställas in och köras med tillvalet Agenten och där skapa en automatkörning, som t.ex. varje månad skriver ut en inventeringslista automatiskt med de artiklar som ska inventeras "T+30 dagar framåt i tiden".
I logiken för löpande inventering krävs ett Senaste inventeringsdatum i Artikelregistret. Första gången som en artikel ska inventeras med hjälp av löpande inventering, så måste listan tas ut med andra kriterier på grund att "senaste inventeringsdatum" saknas eftersom ingen inventering är utförd. För att lösa detta finns ett "fallback-värde" för datumet som bygger på att artikelns registreringsdatum används. Finns inget sådant så sätts ett tidigt datum.
Inventering i lista – Administrera inventering
Denna lista används för att administrera inventeringslistorna, där det finns möjlighet att starta återrapportering av inventeringar, pausa och ta bort inventeringslistor.