Projektregistret

Rutinen Projektregister är den centrala rutinen i projektredovisningen. Du kan registrera ett projekt manuellt i denna rutin, men du kan också låta projektet skapas automatiskt ifrån rutinen Registrera kundorder.

En beskrivning av alla uppgifter och funktioner som finns i projektregistret hittar du under hjälpavsnittet Projektregister.

Du kan använda höger musknapp i rutinen för få fram information om projektet från andra berörda rutiner i Monitor ERP, t.ex. Faktureringslogg, Beläggningsplan etc.

Fliken Allmänt

I denna flik anger du projektnummer, benämning och projekttyp. Övriga uppgifter är valfria.

Fliken Kostnader/Intäkter

I denna flik får du en översikt på kostnader och intäkter enligt budget, planerat, utfall, förväntat utfall och prognos per olika kostnads- och intäktstyper. Data hämtas från de olika modulerna i Monitor ERP. Du kan även se TBStängd Täckningsbidrag (TB) är skillnaden mellan standardpriset och försäljningspriset./TGStängd Täckningsgrad (TG) är den andel som TB utgör av fakturabeloppet (försäljningspriset). TG anges i procent. % för varje kolumn.

Fliken Faser/Aktiviteter

Faserna och aktiviteterna skapas baserat på förvalda värden på projekttypen. Dessa kan du förändra för aktuellt projekt. Du kan infoga aktivitetsmallar om så önskas. Rapportering av aktiviteter kan du också göra här.

En fas visar start- och slutdatum utifrån första startdatum och senaste slutdatum på ingående aktiviteter i fasen. Fasen summerar de aktiviteternas planerade och avrapporterade timmar och kostnader. Det går inte att rapportera på en fas. Fasens status styrs av aktiviteternas status. Om ingen aktivitet är påbörjad är inte fasen heller påbörjad. När en aktivitet är påbörjad blir fasen påbörjad. När samtliga aktiviteter är avslutade blir fasen avslutad.

Fliken Ledtidsgraf

Ledtidsgrafen ger en grafisk presentation och planering av projektaktiviteter. Ledtidsgrafen bygger på de faser och aktiviteter som finns i projekten. Längst ned i grafen visas även eventuella kopplade tillverknings-, kund- och inköpsorder. Så kallade tooltip visar information om kundorder/tillverkningsorder/inköpsorder. Ledtidsgrafen presenteras individuellt per projekt och med dess eventuella underprojekt. Det går att styra så att faser eller aktiviteter måste utföras i en viss ordning. Detta görs genom att länka ihop faserna/aktiviteterna med varandra. Med hjälp av olika relationstyper kan du skapa relationer mellan två eller flera aktiviteter och vilken typ av relation det ska finnas mellan dem. Notera att det finns en begränsning så att ett projekt antingen kan ha relationer mellan aktiviteter eller relationer mellan faser. Läs mer om relationstyper.

Fliken Loggning

Här kan e-postkonversationer rörande projektet loggas och du kan också göra noteringar rörande projektet.

Fliken Inköp

Här ser du förfrågan, inköpsorder, fakturaunderlag och leverantörsfakturor som är kopplade mot projektet.

Fliken Tillverkning/Lager

Här ser du tillverkningsorder, ärenden och artiklar som är kopplade mot projektet.

Fliken Försäljning

Här ser du offerter, kundorder, fakturaunderlag och kundfakturor som är kopplade mot projektet.

Fliken Tidsuppföljning

Här kan budgeterad och verklig tidsåtgång ses. Verklig tidsåtgång kan komma från:

  • rapporterad tid på tillverkningsorder
  • tid rapporterad i rutinen Direkt projektrapportering.

Fliken Budget/Prognos

Här kan en budget och prognos för kostnader, intäkter samt tid skapas. De kostnader som finns som förvalda värden på projekttypen kommer upp automatiskt. Du kan ange timmar på alla kostnadstyper utom lego och material. Anger du timmar räknas kostnaden ut via kostnaden på kostnadstypen i grunddata. TB och TG % visas. Det går att kopiera budget till prognos med knappen i funktionsmenyn.

Fliken Dokument

Här kan en sammanställning av projektet skrivas ut som ett dokument. Du kan välja dokument (intern eller extern projektrapport). Du kan också se differens och differens i procent.