Inställningar
Här beskrivs de olika inställningar som behöver göras för att rapportering av Intrastat Intrastat är systemet för insamling av statistik över handel av varor inom Europeiska unionen. Insamlingen av intrastatstatistik hanteras likartat av alla medlemsstater i Europeiska unionen. ska fungera i Monitor ERP.
Grundtabellen med KN-nummer Används för intrastatrapportering inom EU. Den kombinerade nomenklaturen (KN) är ett verktyg för att klassificera varor, inrättat för att uppfylla kraven både i den gemensamma tulltaxan och i EU:s utrikeshandelsstatistik. registreras i rutinen Grunddata Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Artikel. För varje kod anges om Vikt, Annan kvantitet eller både och ska redovisas.
Vissa KN-nummer ska redovisas i annan kvantitet förutom vikt. I dessa fall är det en bestämd kvantitet som ska redovisas i Intrastatrapporten som exempelvis styck, liter, meter osv. För att Intrastatrapportering ska kunna göras krävs att enhet anges för varje KN-nummer. Dessutom krävs det att denna enhet är registrerad på artikeln i rutinen Artikelregister.
Uppgiften Ursprungsland hämtas från rutinen Företagsinformation, fältet Land i boxen Generell information om lagerställe. Det går också att ange Ursprungsland på artikelnivå i Artikelregister. Ursprungsland på artikel överstyr i så fall land angivet i Företagsinformation.
Ursprungsland kan överstyras med inställningen Använd ursprungsland från serienr/batch på fliken Allmänt i Artikelregister, om artikeln har spårbarhet inställd på batch eller serienummer i fliken Lager.
Om ett och samma artikelnummer köps från olika länder och du hanterar artikeln både för försäljning och inköp, så kan systemet via spårbarhet hitta varifrån en viss artikel är inköpt (ursprungslandet) i samband med att den faktureras. Landet kommer i detta fall från landet på den leverantör som är kopplad till serienumret/batchen. Detta land överstyr då det land som står som ursprungsland på artikeln eller är angivet i rutinen Företagsinformation.
Transaktionstyper för Intrastat finns i rutinen Transaktionstyper – Intrastat. De transaktionstyper som kan redovisas medföljer i systemet. I tabellen kan du markera vilken transaktionstyp som ska vara förvald.
Intrastat avser handel mellan EU-länder. I rutinen Länder måste EU vara markerad för de länder som ingår i EU för att Intrastatrapporten ska redovisa handeln mellan EU länder korrekt.
För vissa länders Intrastatrapportering finns även landskoderna Okänt land (QO), Okänt land, EU (QV) och Okänt land, tredje land (QW) som kan användas för att ange Ursprungsland på artiklar.
Intrastat utförsel hämtar landet från leveransadressen på fakturan.
Intrastat införsel hämtar landet från leverantörsfakturan (som i sin tur kommer från landet i adressen på bakomliggande inköpsorder om det finns en sådan).
I rutinen Ordertyper finns inställningar för Intrastat via knappen Intrastat i flikarna Kundorder och Inköpsorder. Syftet med dessa inställningar är:
- Att kunna ange undantag för transaktionstyper beroende på vad det är för typ av order. T.ex. in- och utförsel av legoorder har transaktionstyp lönebearbetning. Vissa kundorder som avser returer och ersättningsleveranser kan också ha en separat transaktionstyp.
- Att kunna styra vilket värde som ska redovisas beroende på ordertyp. Normal inställning för detta är Fakturerat pris, men i vissa sammanhang kan du behöva ange något annat. T.ex. vid ersättningsleveranser/returer som faktureras utan pris behöver du istället redovisa standardpris eller pris enligt någon prislista.
När du klickar på knappen Intrastat kan du göra olika inställningar gällande transaktionstyper och vilket värde som ska redovisas i Intrastatrapporten.
Transaktionstyp
Transaktionstyp lämnas i normalt tomt. Då redovisas den transaktionstyp som är angiven som förvald i rutinen Transaktionstyper – Intrastat. Om du vill ange ett undantag för en viss ordertyp anger du denna transaktionstyp här.
Värde att redovisa
Här anges vilket värde som ska redovisas för Intrastat. Du kan välja mellan Fakturerat pris, Standardpris eller Prislista. På ordertypen Operationslego används Kalkylerad kostnad för utförsel och Utförselpris + fakturerat pris för införsel.
Med Kalkylerad kostnad avses upparbetat värde på tillverkningsordern före legooperationen (inklusive det material som är kopplat till legooperationen). Värdet baseras på planerade kostnader (förkalkyl).
För att kontrollera att den kalkylerade kostnaden stämmer kan du göra Spara som på artikeln i rutinen Beredning för att göra en kopia på artikeln. Ta därefter bort legooperationen samt efterföljande operationer från kopian och spara kopian. Gör en förkalkyl på artikelkopian. Nu bör den kalkylerade kostnaden i Intrastat stämma överens med den kalkylerade kostnaden som du fått fram i förkalkylen. Radera sedan artikelkopian.
Med Utförselpris + fakturerat pris avses det värde som du rapporterar för utförsel (enligt inställning för detta) + leverantörsfakturans pris.
Vid införsel (materialinköp) avser Fakturerat pris det pris som angivits på leverantörsfaktura. För leverantörer där orderkoppling inte sker, avser fakturerat pris inköpsorderns pris.
Om du anger ett KN-nummer som kräver att rapportering ska ske i en viss enhet, ger systemet ett meddelande om denna enhet saknas på artikeln:
Lägg då till denna enhet samt omräkningsfaktor till standardenheten i boxen Enheter.
Artiklar som är av typen Tjänst kan du också ange KN-nummer på. Normalt ska inte tjänster vara med i Intrastatrapporterna, men om du aktivt har valt att ange en kod på tjänster, så redovisas de i rapporten.
Ursprungsland används vid Intrastat utförsel. Ursprungsland på artikelnivå överstyr det ordinarie landet som utförsel gjorts från.
Om vikt ska redovisas på de varor som skickas för lönebearbetning till utlandet, krävs att vikt anges på legooperationen i rutinen Beredning. Denna vikt avser nettovikten fram till legooperationen (inklusive det material som är kopplat till legooperationen).
Fältet är tillgängligt under Mer info på legooperationer. Om du ska rapportera legot i en annan kvantitet än vikt, så måste detta anges under Enheter på legoartikeln.
Ange Momsregistreringsnummer på kunder och leverantörer. Om momsregistreringsnummer saknas kan du ange "QV999999999999".
Leverans till Alternativ leveransadress
Om du har Undantag momsregistreringsnummer för alternativ leveransadress på kunden i Kundregister, då fakturan skickas till en central fakturaadress, men leverans sker till en annan plats där kunden på sitt inköp åberopar ett separat momsregistreringsnummer (oftast i ett annat land). Detta ger stöd för korrekt visning av momsregistreringsnummer på kundfaktura, intrastat och periodisk sammanställning i dessa scenarion, utan att behöva registrera dem som separata kunder.
För att kunna exportera Intrastatrapporter till berörd myndighet så måste du göra inställningar i fliken Export i rutinen Inställningar import/export.
I Sverige exporteras filen till IDEP-WEB hos SCB.