Intrastat utförsel/införsel

Intrastatrapportering tas ut via rutinerna IntrastatStängd Intrastat är systemet för insamling av statistik över handel av varor inom Europeiska unionen. Insamlingen av intrastatstatistik hanteras likartat av alla medlemsstater i Europeiska unionen. utförsel respektive Intrastat införsel.

Intrastat utförsel bygger på statistik hämtad från faktureringslogg (fakturor), utleveranslogg (lagerorder), tillverkningsorderlogg (avsändningsposter lego) samt justeringslogg för Intrastat.

Intrastat utförsel.

Intrastat införsel bygger på statistik hämtad från leverantörsfakturalogg (fakturor), inleveranslogg (lagerorder samt inköp från leverantörer man inte kopplar leverantörsfaktura på), samt justeringslogg för Intrastat. Notera att för ej fakturakopplade order användes orderpris istället för fakturerat pris.

Intrastat införsel.

Arbetsflödet i rutinerna är:

  1. Selektera på period via datumselektering
  2. Ta fram listan
  3. Kontrollera resultatet och eventuella varningar
  4. Justera/lägg till poster
  5. Spara
  6. Skriv ut eller exportera listan via knappen Exportera i verktygsmenyn.

Fliken Selektering

I den övre delen behöver du inte göra några selekteringar för att välja ut de poster som ska rapporteras. Systemet känner automatiskt av detta. Däremot kan selekteringar användas för att göra sökningar på datat i Intrastatrapporten (t.ex. vid felsökning).

I datumfältet anger du vilken period som ska rapporteras.

I fältet Ta med kan du göra ett val om även lagerorder ska tas med. Vid utförsel kan du dessutom ange om avsändning av operationslego till utlandet ska tas med.

Kontrollera att rätt avsändningsland är angivet (i de fall företaget har lagerställen i flera länder).

Lista

I denna flik sammanställs själva Intrastatrapporten.

I den övre boxen sammanställs varuposterna summerade belopp per kombination av Land, KN-nummerStängd Används för intrastatrapportering inom EU. Den kombinerade nomenklaturen (KN) är ett verktyg för att klassificera varor, inrättat för att uppfylla kraven både i den gemensamma tulltaxan och i EU:s utrikeshandelsstatistik., Ursprungsland och Transaktionstyp.

Den nedre boxen visar de detaljposter som ingår i den rad som du markerat i den övre boxen. Det är uppgifterna i den övre boxen som är de uppgifter du ska rapportera för Intrastat.

Justeringar

Det går göra justeringar i rapporten på olika sätt. Syftet med detta kan t.ex. vara att få med poster som saknas eller är felaktiga.

  1. I den övre boxen kan du göra korrigeringar på befintliga varuposter genom att editera antingen i kolumnen Beloppsjustering eller i kolumnen Totalt belopp.
  2. I den övre boxen kan du via knappen Lägg till ny rad sist (F5) lägga till nya varupostrader i Intrastatrapporten. Dvs. rader i Intrastatrapporten som inte finns sedan tidigare. Observera att vikt och eventuella antal anges i den nedre boxen. Vid behov kan en sådan justeringspost raderas i den övre boxen.

    Ovanstående justeringar lagras i en separat justeringstabell i systemet. De ligger kvar nästa gång du tar fram rapporten. Kom ihåg att spara listan för att justeringsposterna ska sparas!
  3. Då Intrastatinformation angivits manuellt på orderrader, kan det finnas behov att i efterhand ändra KN-nummer, vikt och/eller transaktionstyp direkt i faktureringsloggen. Detta görs via länk till rutinen Faktureringslogg från raden.

Export till myndighet

Intrastatrapporten går att exportera till fil. När du ändat något i rapporten måste du spara innan den går att exportera. Inställningar för exporten görs i rutinen Inställningar för export/import.

För Sveriges del exporteras en tab-separerad textfil. Rapportering sker via import av filen till SCB, viaIDEP.WEB.

Monitor ERP exporterar data med följande ordningsföljd på kolumnerna:

  • KN-nummer
  • Landskod
  • Transaktionstyp
  • Vikt
  • Annan kvantitet
  • Värde i SEK
  • Ursprungsland
  • Momsregistreringsnummer