Leverantörsfaktura – reskontra
Efter inleveransrapportering och mottagningskontroll skapas ett fakturaunderlag som kan kopplas till fakturan. På så vis konteras fakturan automatiskt, samtidigt som det går att få en kontroll mellan orderbelopp och fakturabelopp.
Registrera leverantörsfaktura
Registrera faktura, koppla mot inköpsorder eller kontera manuellt (om ingen order finns).

Skriv ut leverantörsfakturajournal
Skriv ut för att uppdatera redovisningen. Om integration tillämpas behöver inte journalen skrivas ut.
Utbetalningar
Ta fram en lista över betalningar och registrera betalningar som ska göras.
Skriv ut transaktionslista
Skriv ut transaktionslista. Därefter skapas en betalfil som skickas till banken.
Återrapportering av utbetalning
När du får en betalningsuppdragslista från exempelvis Bankgiro eller PlusGiro, rapporterar du de betalningar som verkställts. Detta görs i rutinen Utbetalningar, listtypen Återrapportering.
Skriv ut utbetalningsjournal
Innehåller bokföringsposter för fakturor som rapporterats som betalade. Skriv ut för att uppdatera redovisningen. Om integration av utbetalningar tillämpas behöver inte journalen skrivas ut.
Monitor-tips!
- Använd Leverantörsreskontralista för att bevaka/söka obetalda och betalda fakturor.
- Använd Likviditetsprognos för att se förväntade in- och utbetalningar per period.
- Använd Fakturaöversikt – EFH för att bevaka vilka registrerade fakturor som ska attesteras.