Artikelregister
Filmer: Artikelregister - del 1, 2 & 3 (svenska)
- Rutinen ersätter rutinerna Uppdatering artiklar – Inköp/Försäljning/Lager samt Artikelfråga.
- Antal tecken för artikelnummer har utökats från 16 till 20.
- Det går att lägga till obegränsat antal alternativa enheter. Inställningarna styr i vilka tillämpningar olika enheter ska användas förvalt. En typ av tillämpning av alternativa enheter är att du kan tala om vilken enhet som ska vara statistikenhet. Detta kan du då kan välja att tillämpa i många statistikrapporter.
- Byte av enhet på rubrikraden slår igenom i alla enhetsfält på artikeln. Det gjorde att Visa alternativ enhet i planeringsinformation blev onödig och inte togs med i G5.
- Det finns en funktion för att ändra förvald enhet på artikel. När den används så omberäknas alla loggar, order, materialrader i beredningar m.m. så att värdena överensstämmer med den nya enheten.
- Systemet kontrollerar att artikeln har den enhet som krävs för intrastatrapportering.
- Det går att jämföra leverantörspriser för olika leverantörer på leverantörskopplingarna. Jämförelsepriset visar pris i företagsvalutan per standardenhet (ställpris/EOK, rabatt, enhet etc. kan skilja).
- Olika prisenheter för inköps- och försäljningspris.
- I G4 finns en begränsning på Anmärkning på kund på 80 tecken. I G5 är detta en knapp som heter Prisanmärkning som är en kommentar med obegränsat antal tecken.
- Inköpskommentar och försäljningskommentar kopplat till leverantör och kund. Dessa överstyr den generella kommentaren och går även att hantera på olika språk.
- Det går att ha flera ritningsnummer på en artikel.
- Separat revision på ritningsnummer och artikel. Dvs. det går att ha olika revision på artikel och ritning.
- Nytt fält för att koppla artikel till projekt.
- Hanterar samtidig tillverkning av flera artiklar. Det gör att orderläggning av en av artiklarna även medför orderläggning av övriga artiklar. Gäller endast tillverkningsorder.
- Emballage är borttagen som artikeltyp. Det är en inställning i fliken Försäljning i stället. Detta för att stödja att du både kan köpa emballage och tillverkar sådana själva. Emballage kan alltså vara av artikeltypen Tillverkad eller Köpt.
- På fiktiva artiklar kan du aktivera en inställning som gör att du får se och har möjlighet att påverka artikelstrukturen innan den läggs ut som orderrader. En slags enklare konfigurering.
- Mer information på en emballageartikel, t.ex. måttangivelser.
- MO, LO, AFFO
AFFO är ett procentuellt påslag på tillverkningskostnaden som beskriver de omkostnader som finns utöver tillverkningen. Det är administrationsomkostnader och försäljningskostnader. Tillverkningskostnad + AFFO = Självkostnad (som är den gräns när vi börjar tjäna pengar). och Vinst sätts alltid på artiklarna likt Undantag MO i G4.
- På artikeln finns möjlighet att ställa in att serienummer ska genereras vid kundorderregistrering/utleverans.
- Fält finns bara på en flik i G5. Fält som rör flera flikar (t.ex. handläggare och Intrastatinformation) finns i fliken Allmänt.
- Ackumulerade värden visas i fliken Budget.
- Det generella ställpriset på inköp och försäljning är borttaget. Finns endast på leverantörs- och kundkoppling. Ställpris på leverantörs- och kundkoppling visas alltid (utan inställning).
- Fälten Förädlingskod och Valfritt flyttal finns inte i G5.
- Maximal kvantitet är ett fält som alltid visas på tillverkade artiklar.
- Det finns bara en typ av egentillverkade artiklar: Tillverkad. Lagerförda (lagerstyrda) artiklar i G4 blir även de av typen Tillverkad i G5. Partiformningsregeln styr strukturnedbrytning.
- Separat fält för artikelns behovsplanering: Planeringsmetod, om en artikel ska behovsplaneras eller hanteras fysiskt. Styrning, om artikeln ska vara orderstyrd eller lagerstyrd. Partiformningsregel
Partiformningsregel styr föreslagen orderkvantitet när brist uppstår av en artikel. Partiformningsregel används på artiklar som behovsplaneras., artikelns partiformningsregel baserad på vilken styrning den har.
- Planeringsinställningar
Ett antal olika inställningar i artikelregistret som t.ex. beställningspunkt och säkerhetstid. Dessa inställningar fungerar som information om artikeln och används vid behovsberäkningar i systemet. i antal dagar och värde visas alltid.
- Tjänsteregistret är nu i artikelregistret. Tjänst är en ny artikeltyp. På det viset kan den få mycket av den funktionaliteten som saknas på tjänster i G4, t.ex. kundkopplingar.
- Val på spårbarhetsnivå: Batch
Batch är den sats som tillverkas vid samma tillfälle och av samma ursprungsmaterial. eller Serienummer
Serienummer är ett nummer som används för spårbarhet för artiklar på individnivå..
- Hinkartikel är ersatt av Behovsberäknas ej som partiformningsregel, när artikeln har Fysisk som planeringsmetod.
- Det går aktivera möjligheten att skapa tillverknings- och inköpsorder när kundorder registreras, trots att artikeln är lagerstyrd. Uppgifter om antal, färdigdatum m.m. tas med till tillverknings-/inköpsordern. Men uppgifterna på ordern kan dock ändras, om du t.ex. redan har ett visst antal av artikeln i lager som gör att inte allt antal som säljs måste tillverkas. Ingen koppling skapas mot kundordern, utan detta är bara ett annat, mer direkt, sätt att skapa order jämfört om du skulle ha inväntat en behovsberäkning.
- Respittid
Respittid används vid behovsplanering för att beräkna tidsförflyttning av skarpa order som täcker behovet, men som ligger sent i tid, i stället för att föreslå ny order. är borttagen på artikel (och även som systeminställning). Listorna för orderförslag samt behovsberäkningar kommer alltid att föreslå tidigareläggning om det är möjligt, innan de föreslår att lägga nya order.
- Vissa uppgifter som tidigare var systeminställningar har nu flyttat ner på artikeln, t.ex. Flytande lager och Prognosavräkning.
- Fler möjligheter att tala om (på artikelnivå) hur prognosavräkning ska ske (Avräkningsmetod).
- Via avräkning av prognoser mot kundorder via Periodintervall kan du välja att göra prognosavräkning på ett annat artikelnummer än det som ordern registreras på.
- Beredare är ett editeringsbart fält (inte den som senaste sparade beredningen).
- Extra benämning är inte längre begränsat till fyra fält utan skrivs i en textruta utan begränsning på antal rader.
- I planeringsbilden går det att göra behovsberäkning och frisläppa förslag till skarpa order direkt.
- Datum i planeringsbilden visas i kursiv stil om ordern har ändrats så att det aktuella datumet inte är samma som det ursprungliga datumet. I G4 är det istället Ordernummer som visas i kursiv stil.
- Boxen med planeringsbilden kan tas loss till ett flytande fönster.
- Fyra alternativ finns i fältet Spårbarhet
Spårbarhet i Monitor ERP handlar om att kunna följa ett serienummer eller batch i varje steg det förädlas, från det att en vara ursprungligen ankom till oss från leverantör. Spårbarhet handlar vidare om att tala om vad som tas ut och läggs in i lager, så att det i efterhand går att spåra från kundorder via tillverkningsorder till inköpsorder. Men det handlar också om att kunna spåra åt andra hållet, från inköpsorder via tillverkningsorder till kundorder.: Ingen, Batch, Serienummer samt Serienummer (endast uttag). Dessa val styr vilken spårbarhetsnivå artikeln ska ha och gör att batchnummer/serienummer behöver anges i de olika lagerrapporteringarna. Serienummer (endast uttag) gäller bara köpta artiklar. Dessa serienummer skapas först då uttaget material knyts till tillverkad artikels serienummer, i samband med att operationen på tillverkningsordern avrapporteras.
- Det går att aktivera bäst före-datum då spårbarhet är satt till Batch. Det gör att ett bäst före-datum måste anges när artikeln läggs i lager. Datumet visas sedan på batchen.
- Bäst före-datum och chargenummer visas nu i de flesta lagerplatsrutor för uttag av artiklar med spårbarhet.
- Det går inte att döpa om en lagerplats som har ett saldo sedan tidigare. Lagerplatsnamn kan innehålla upp till 20 tecken.
- Om tillvalet Produktkonfigurator används kan en Prisformel även läggas på huvudartikeln (den som ska konfigureras).
- Det går att förkalkylera en köpartikel direkt i artikelregistret för att beräkna köpartikelns inköpsomkostnader och få fram totalkostnad och försäljningspris. Det går att spara – från standardpris, självkostnad, försäljningspris eller nettopris – till standardpris, kommande standardpris, prislista eller kommande prislista. Du kan ställa in att spara till ett eller flera priser i en och samma kalkylkörning. Vilka inköpsomkostnader som ska användas och hur de ska fördelas ställs in i rutinen Kalkylpåslag. Det går att använda fler omkostnadstyper än i G4. Om nödvändigt data för kalkylen saknas visas en varning i samband med kalkylkörningen. Det finns även en ny rutin i G5 som heter Förkalkyl – Köpta artiklar, där du kan förkalkylera flera köpartiklar åt gången. I rutinen Artikellista går det med listtypen Materialkostnader att massuppdatera omkostnader på artiklar.
- Det går att simulera effekten av att ta bort orderrader i Planeringsbilden. Detta går att göra med knappar i funktionsmenyn, Simulera borttagning av rad (F6) och Återgå från simulering (Shift + F6).
- Det svenska datumformatet (YYWWD) går att välja i Planeringsbilden. Om du vill spara datumformatet får du använda funktionen spara egen layout.
- Via kryssrutan Begäran om inventering går det att begära inventering för en artikel. Artikeln får ett datum och tidpunkt angiven när du begär inventering. Inventeringen utförs sedan i rutinen Inventering i lista.
- Nu finns en ny kolumn Alternativt standardpris baserad på konverteringsfaktorn för att ge en översikt över alternativa priser.
- I Planeringsbilden är det möjligt att lägga till en kolumn från Mer info, som visar namnet på en leverantör/kund eller huvudartikelns namn.
- Arean för geometriska former är i mm2.
- På artiklar med spårbarhet går det att styra att ursprungsland vid Intrastat
Intrastat är systemet för insamling av statistik över handel av varor inom Europeiska unionen. Insamlingen av intrastatstatistik hanteras likartat av alla medlemsstater i Europeiska unionen. utförsel ska hämtas från inköpet (via den leverantör som är kopplad till serienummer/batch).