Förberedelser inför installation av PDM-integration

Dessa åtgärder ska utföras av er IT-avdelning eller er IT-leverantör. Åtgärderna kräver kunskap i Windows Server administration. Har ni frågor, kontakta Monitor Support på tel: 0650-766 03 eller via e-post: support@monitor.se.

Monitors PDM-integration består av två delar. En webbtjänst som användare kommer åt för att arbeta med PDM-integrationen och en bakgrundstjänst som hanterar kommunikationen mellan Monitor ERP och webbtjänsten för PDM-integrationen. Båda tjänsterna installeras som Windows-tjänster, oftast på applikationsservern (Monitor-servern) på kundens interna nätverk (LAN). Det finns dock möjlighet att installera PDM-integrationen på en separat server givet att den kan kommunicera med API:et från den servern. Möjlighet att dela upp installationen av webbtjänsten och bakgrundstjänsten är också möjlig. Installationen av dessa tjänster utförs av Monitors tekniksupport. Detta görs på distans via programmet Splashtop.

PDM-integration URL/domännamn och port

Webbtjänsten för PDM-integrationen behöver vara öppen för användare som ska arbeta i programmet. Därför behövs en URL/domännamn och öppen port. Webbtjänsten läggs förvalt på http://localhost:10XXX, där XXX är företagsnummer i Monitor ERP som PDM-integration ska kopplas mot. Det är dock möjligt att både ändra URL samt port utifrån behov. Det är även rekommenderat att köra HTTPS, vilket innebär att ett SSL-certifikat behövs. Det är kundens IT-avdelning eller IT-leverantör som ansvarar för att servern där programmet installeras svarar på porten som väljs, samt att ett SSL-certifikat installeras på servern för PDM-integration om det inte redan är installerat. Se beskrivningen nedan av SSL-certifikat.

Delad fil-yta

Kommunikationen mellan PDM-systemet och PDM-integrationen är fil-baserad. Av den anledningen behövs det en delad fil-yta som både bakgrundstjänsten för PDM-integrationen och PDM-systemet har skrivrättigheter till. Användaren som kör bakgrundsjänsten för PDM-integrationen (Logon) kan ändras om det behövs för att lättare hantera skrivrättigheter för tjänsten.


Systemrekommendationer

Våra systemrekommendationer för Monitor ERP innefattar även systemrekommendationerna för PDM-integration. Dessa finns här:

https://www.monitorerp.com/sv/support/systemrekommendationer/

Har ni några frågor kring hårdvara för PDM-integration, kontakta Monitor Support på tel: 0650-766 03 eller e-post: support@monitor.se.

SSL-certifikat

SSL-certifikat för PDM-integrationen är inte ett krav, men rekommenderat.

  1. Köp ett SSL-certifikat till servern som ska ha PDM-integration installerat. Det ska vara ett certifikat som är utfärdat av en certifikatutfärdare som t.ex. Verisign, Go Daddy eller Comodo. Certifikat utfärdas antingen för serverns DNS-namn (t.ex. "monitorportal.dittforetag.se") eller för en hel domän (som ett så kallat wildcard-certifikat "*.dittforetag.se").
  2. När du har fått certifikatfilen så kopierar du den filen till servern för PDM-integration.

Översikt

Nedan kan du se en översikt över hur en typisk uppsättning av PDM-integrationen kan se ut.

  • SHARED FOLDER är den delade fil-ytan.
  • MONITOR PDMI G5 SERVICE är bakgrundstjänsten.
  • MONITOR PDMI G5 CLIENT är webbtjänsten.