FAQ – Kundorder och utleveranser

Det är tyvärr inte möjligt att ta bort ordern ur systemet, men du kan makulera resterande antal på ordern i Rapportera utleverans.
Sök upp ordernumret i Rapportera utleverans. Klicka på Hämta för att läsa in ordern.
Ange 0.00 i Antal att leverera och markera kryssrutan Makulera resterande och spara.
Orderns status blir då 9 Slutlevererad, men inget antal har levererats ut på ordern. (Se bild nedan.)

I fliken Orderhuvud, boxen Kundorder i rutinen Registrera offert, klickar du på knappen Skapa kundorder för att skapa en kundorder baserad på offerten. I boxen visas sedan kundordern som du skapat.

Ja, om du vill korrigera verkligt leveransdatum så kan du göra det i rutinen Utleveranslogg. Om du vill korrigera leveransdatumet så kan man göra det i Orderförteckning – Försäljning. För att kunna göra korrigeringar så behöver du göra listorna uppdateringsbara .

Även om det i Artikelregister står att det finns ett saldo på artikeln, kan saldot vara klarerat mot order och är då inte tillgängligt. Det kan även vara så att du har en kopplad tillverknings-/inköpsorder som inte är färdigrapporterad (Status 4).

Använd rutinen Orderförteckning – Försäljning där du kan se kundorder med status 1, 2, 3, 4 och 5.

Det är dokumentgruppen som är inställd på Postadress och Leveransadress under knappen Inställningar för adress (fliken Kontaktinformation) i Kundregistret som styr vilket språk som ska visas. Det behöver vara samma dokumentgrupp inställd på både Postadress och Leveransadress för att det ska slå igenom på dokumenten.

Gå till rutinen Leveransplanering och välj listtypen Pågående plockning. Selektera på t.ex. plocklistenummer eller ordernummer och tryck på Hämta . I listan markerar du Ta med på plocklistan och tar bort den genom att trycka på Ta bort rad
och sedan trycka på spara
.

Ja, det kan du göra. I rutinen Registrera kundorder, på fliken Rader finns en kolumn Ramorder, där du manuellt kan koppla ihop kundordern med en ramorder. Notera att knappen Ramorder är enbart aktiverad när det finns en ramorder registrerad för kunden.

Du kan ta bort leveransdatumet på orderraden/orderraderna, då kommer den inte med i nettobehovsräkningen. Du kan även sätta kundordern som Preliminär under Övrigt på fliken Huvud i Registrera kundorder och välja bort preliminära kundorder i nettobehovsräkningen.

Använd kommandon ”t” för att selektera till och med idag och kommandot "t-365" för att kolla 365 dagar bakåt.
Här kan du läsa mer om datumtolken.

Preliminär innebär att ordern märks med texten "Preliminär" tvärs över hela ordererkännandet. En preliminär order finns i orderregistret och kan listas i rutinen Orderförteckning – Försäljning. Den kan visas i planeringsbilden om du väljer att visa preliminära order, men den är förvalt inte med i nettobehovskörningen. En preliminär order kan inte heller utlevereras. Preliminär order kan vara användbar om du t.ex. ska fortsätta jobba med en order vid ett senare tillfälle och inte kan göra den helt klar vid registreringstillfället. I rutinen Ordertyper kan du styra om Preliminär kundorder ska vara förvald för ordertypen.

Listtyp Plockplanering i rutinen Leveransplanering kan vara tom om inställningen Tidsbegränsa på leveranshorisont är aktiverad.

Markera den summarad som du vill editera och klicka sedan på knappen Editera summa i funktionsmenyn till vänster.

Du måste alltid ange ett pris i fältet À-pris på kundkopplingen i Artikelregister för att stafflat pris från kundkoppling ska visas på orderraden. Annars visas priset 0,00 på orderraden.

Det måste alltid finnas en kund registrerad på en kundorder. Ett sätt att lösa detta på är att registrera en så kallad "Strökund En kund som köper vid enstaka tillfällen. Strökund är ett kundnummer som används till olika kunder för engångsförsäljningar. Därmed behöver dessa kunder inte registreras i kundregistret.". Strökund är ett kundnummer som används till olika kunder för engångsförsäljningar. Därmed behöver dessa kunder inte registreras i kundregistret. På fliken Inställningar under rubriken Övrigt i Kundregister markerar du Strökund för den kund som du ska använda för "sällanköpskunder".
Om inställningen Strökund är markerad så kommer eventuella påminnelseutskrifter på det kundnumret att delas upp per faktura och inte samlas på en påminnelse. På så sätt kan du hålla isär påminnelseutskrifterna till de olika kunderna.
För strökunder används alltid e-postadressen angiven i fakturahuvudet när faktura skickas via e-post. E-postadressen från Kundregister används aldrig, oavsett hur systeminställningen Mottagare av faktura via e-post hämtas från är inställd.