Personallista – Tidrapportering
I denna rutin kan du ta fram olika listor från personalregistret och göra uppdateringar.
Standardlistan finns i olika presentationer och här kan du uppdatera de flesta av uppgifterna på personalen.
I listan för närvaroinställningar kan du välja att uppdatera parametergrupp på personalen. Om platsstämpling är aktiverat (via systeminställningen Aktivera platsstämpling) kan du också välja förvald plats för instämpling och förvald plats för stämpling av rast.
Listorna för terminalåtkomst och tidbanker är inte uppdateringsbara.
I listorna visas förvalt alla anställda, men du kan också välja att se enbart de du är förstahandsattesterare eller andrahandsattesterare för.

Standard
Denna lista visar information om personalen. Listan är sorterad på anställningsnummer och kan presentera allmän information, kontaktinformation, anhöriginformation och hemadress. Om inte modulen Tidrapportering är tillagd i systemet kan du använda standardlistan i rutinen Personallista – Allmänt, som finns i modulen Generella register. Hjälpen för den listtypen leder till personallistan i Generella register.
Terminalåtkomst
Denna lista visar information om personalens terminalåtkomster och vilka egenskaper respektive terminal har. Listan är sorterad på anställningsnummer och visar bara personal som har specificerat vilka stämplingsterminaler de har åtkomst till. Denna lista är inte uppdateringsbar.
Tidbanker
Denna lista visar information om personalens saldo i tidbanker. Det kan exempelvis vara hur mycket flextid eller inarbetning personalen har. Listan är inte uppdateringsbar.
Närvaroinställningar
Denna lista visar information om närvaroinställningar. Dessa uppgifter går att uppdatera i listan.
Arbetsinställningar
Denna lista visar arbetsinställningar för personalen. Dessa uppgifter går att uppdatera i listan.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.