Generera försäljningsprognoser
Denna rutin används för att på ett enkelt sätt konvertera en total kvantitet av en artikel till en försäljningsprognos för en vald tidsperiod. Du kan även lägga till/ta bort artiklar i aktiva befintliga prognoser.
Olika data kan användas som underlag för prognosen och olika typ av fördelning kan användas för att fördela kvantiteten över tid. Det går att skapa nya försäljningsprognoser och uppdatera befintliga.
Med knappen på verktygsmenyn i rutinen genererar du nya prognoser eller uppdaterar befintliga.
I behovsplaneringen använder du sedan dessa prognoser för att se behov av antal och leveransdatum för artiklar.
Är tillvalet Lagerställe installerat är det i valt lagerställe som du kan få fram prognosunderlag och generera försäljningsprognoser.

Uppdatera prognoser
Denna listtyp använder du för att uppdatera befintliga prognoser. Du kan välja att ta bort och ersätta alla befintliga rader eller att lägga till nya rader och behålla befintliga rader.
Observera att det inte är möjligt att lägga till nya artiklar till befintliga prognoser i denna lista. Enbart artiklar som redan finns registrerade i prognosen uppdateras. Det är sålunda dessa rader som ersätts eller uppdateras. För att skapa prognos på nya artiklar ska du istället använda listtypen Skapa nya prognoser.
Skapa nya prognoser
Denna listtyp används för att skapa nya prognoser.
Lägg till/Ta bort artiklar i prognos
Denna listtyp använder du för att lägga till/ta bort artiklar i aktiva befintliga prognoser.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.
Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.