Förvald artikel
Felkod
Skriv in den felkod som kunden uppger på sin reklamation. Felkoderna hanterar du i rutinen Kassationskoder/Felkoder.
Felantal
Skriv in det felantal som ärendet gäller för. När ärendet är sparat med ett felantal och artikelnummer angivet, kan du med informationsmenyn, alternativt knappen till höger om fältet länka dig till rutinen Direkt lagerrapportering och får artikelnummer och antal ifyllt för uttag. Länken finns endast tillgänglig om systeminställningen Påverka saldo för ärende är inställd på Ja och du sparat ärendet.
Felbeskrivning
En felbeskrivning till ärendet och en översättning av denna kan göras. Är ärendetypen kundavvikelse kan du föra in kundens felbeskrivning. Under knappen Infoga fras är det möjligt att infoga olika fraser som finns registrerade i rutinen Fraser.Med knappen Översättningar
kan texten översättas till de olika aktiva språk som finns registrerade i systemet. Läs mer om språkhantering av översättningsbara texter.
Artikel
Här anger du artikelnumret för den reklamerade produkten. Du kan antingen ange eller välja det manuellt eller så fylls det i automatiskt om du börjar med att välja ett serienummer i fältet Serienummer Serienummer är ett nummer som används för spårbarhet för artiklar på individnivå.. Om artikeln har en aktiv revision fylls den i automatiskt i fältet Revision.
Istället för att ange ett (1) artikelnummer här i ärendet, kan du lägga till flera artiklar till ärendet på fliken Artiklar.
Benämning
Här visas artikelns benämning.
Serienummer/batch
Serienumret/batch för den produkt som ska reklameras om kunden/leverantören kan specificera det. En validering sker mot kunden/leverantören och en varning visas om serienumret/batch inte är knutet till kunden/leverantören i ärendet.
Batchnummer
Här anger du artikelns batchnummer om artikeln har ett sådant. Det går även att skriva in batchnummer som inte finns registrerade.
Revision
Du kan ange artikelns revision som ärendet avser. Revisionen sätts till artikelns aktiva revision när artikelnumret anges. Du kan välja en annan revision här om det är så att kunden reklamerar en tidigare revision.