Aktiviteter

Aktiviteter på kundordern.

Med knappen Lägg till aktivitetsmall kan du infoga en aktivitetsmall som skapats i rutinen GrunddataStängd Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Säljstöd. Via rutinen Ordertyper kan du sätta en förvald aktivitetsmall per kundordertyp.

Det finns funktionsknappar för att lägga till/ta bort aktiviteter och visa aktiviteter som har status Avslutad.

Nummer

Varje aktivitet får ett löpnummer. Första aktiviteten får alltid nummer ett (1).

Aktivitet

Val av aktivitet. Aktiviteter registreras i tabellen Aktiviteter i rutinen Grunddata – Säljstöd.

Benämning

Benämningen på aktiviteten som valts. Du kan dock ändra denna benämning, men fältet går inte att lämna tomt. Förslagsvis kan benämningen beskriva vad den ansvarige ska göra.

Planerat datum

Du kan ange det datum för när aktiviteten ska börja utföras. Förvalt visas dagens datum. Datumet visas i röd text om det är i dåtid.

Ansvarig

Du kan ange en ansvarig person för aktiviteten. Förvalt visas den användare som är knuten till den inloggade användaren.

Kundorder

Ordernummer om aktiviteten hör till en kundorder.

Referens

Referensen som du anger visar vem den aktivitetsansvarige ska t.ex. ringa, möta osv. Under knappen till höger kan du komma åt information som telefonnummer osv. som finns på referensen. Har du valt en kundorder så hämtas Referens automatiskt från den.

Kommentar

Kommentar till aktiviteten kan anges. Under denna knapp finns en texteditor där det är möjligt att skriva och formatera texter, infoga bilder, signatur och hyperlänkar osv. Då en kommentar/text finns angiven ändras symbolen på knappen från en tom pratbubbla till en fylld pratbubbla .

Filer

Externa filer kan kopplas till aktiviteten. Under knappen Filer är det möjligt att koppla olika filer relaterade till en kommentar eller instruktion på den aktuella posten. När inställningen Automatisk utskrift går att aktivera kan du få den kopplade filen automatiskt utskriven. Läs mer i avsnittet Generella funktioner om att koppla filer, automatisk utskrift och var kopplade filer kan skrivas ut automatiskt. Finns filer kopplade under knappen visas denna symbol .

Status

Status på aktiviteten. Det finns tre olika status: Ej påbörjad (förvald), Påbörjad och Avslutad. Avslutade aktiviteter visas med grön färg i fältet Aktivitet.

Avrapporterat datum

Manuellt val för avrapporterat datum. Datumet fylls automatiskt i med dagens datum när status sätts till Avslutad.

Utförd av

Manuellt val av en användare som utfört aktiviteten. Fältet fylls i automatiskt när status sätts till Avslutad, förvalt blir det den användare som är knuten till den inloggade användaren.

Påminnelse

Inställningen styr om en påminnelse ska skickas till den ansvarige personen. Syftet är att tala om för den ansvarige personen att det finns en aktivitet att utföra. I meddelandet står det vilken kund och aktivitet det gäller och när det ska utföras. En hyperlänk till kunden är också bifogad i meddelandet. Användaren i konversationen sätts automatiskt till ansvarig användare på aktiviteten. Om ett meddelande redan har skickats visas en liten symbol för det bredvid knappen.

Kalender

Styr om denna aktivitet ska synkroniseras med kalenderprogram. Det skapas då en kalenderpost för aktiviteten i den ansvariga användarens kalenderprogram. När inställningen aktiveras kan du även göra Kalenderinställningar.

När Kalender aktiveras görs också en kontroll att det finns e-postinställningar i systemet och på den användare som står som ansvarig för aktiviteten. Saknas någon uppgift för e-postinställningar i systemet eller på användaren visas en varningssymbol i kolumnen. En tooltip på symbolen talar om i klartext vilka uppgifter som saknas.

Kalenderinställningar

Om inställningen Kalender är aktiverad kan du under knappen göra kalenderinställningar för ett möte som ska kopplas till aktiviteten. I den dialogruta som visas anger du Plats för mötet och Längd i timmar samt lägger till e-postadresser för Mötesdeltagare. Ett e-postmeddelande med en kallelse skickas till de adresserna när du sparar aktiviteten.

Inställningen Ta med referensens kontaktinformation är förvalt aktiverad. Den gör att information om referensen visas i kalenderposten. Inställningen finns på aktiviteter till offerter, kundorder, förfrågan och inköpsorder. Informationen som visas kommer från den registerpost som aktiviteten är kopplad till.