Granska/Godkänn faktura

I denna rutin granskar du och godkänner fakturaunderlag för att kunna skriva ut fakturor. Fakturaunderlag skapas vid utleverans av kundorderrader eller vid direktregistrering av fakturor. Vid godkännande av faktura skapad från avtal, där avtalet är markerad med Periodisering, kommer det automatisk skapas en periodiseringspost i Registrera periodiseringar. Du kan även ganska och godkänna räntefakturor. Underlagen för räntefakturorna skapas via rutinen Underlag för räntedebitering.

Om det finns ränta att debitera på nästa ordinarie faktura till en kund visas det i rutinen med knappen Lägg till ränta längst upp i boxen Resultat. Knappen visas bara om nästa faktura till kunden är i samma valuta som räntan att debitera. Då kan du klicka på knappen Lägg till ränta så öppnas en dialogruta där du kan lägga på ränta på det ordinarie fakturaunderlaget till kunden. Läs mer om detta under rubriken Debitera ränta på nästa ordinarie faktura.

I rutinen ger systemet förslag på hur utlevererade orderrader ska faktureras. Alla rader med samma ordernummer samlas till en faktura, innehållande fakturahuvud och rader. Alla kundorder som har Samlingsfaktura markerad kan samlas ihop till en gemensam samlingsfaktura per kund. För att en samlingsfaktura ska kunna skapas gäller några förutsättningar som du kan läsa mer om under rubriken Samlingsfaktura i avsnittet Fakturering i hjälpen till rutinen Kundregister.

Det finns även några systeminställningar som påverkar faktureringen. Du kan läsa mer om dem i avsnittet Fakturering i hjälpen till rutinen Systeminställningar.

Du kan automatköra rutinen via tillvalet Agenten.

Val och godkännande av fakturaunderlag

Du väljer vilka fakturaunderlag som ska tas med i faktureringen. Det är möjligt att kan göra ändringar på huvud och rader i fakturaunderlagen innan du godkänner dem. Du kan även granska fakturadokumenten innan de godkänns och sätts som fakturerade. När alla fakturor ser okej ut så kan du spara och därefter godkänna hela faktureringen. Du godkänner fakturaunderlag med knappen Godkänn på verktygsmenyn i rutinen. Då sätts ett fakturanummer på varje underlag som blivit en faktura. Det sker då en uppdatering av t.ex. kundreskontra, journaler, statistik.

Utskrift

Efter att du har klickat på Godkänn visas en dialog. Där kan du godkänna och antingen begära utskrift eller skriva ut vid ett senare tillfälle. Om du väljer att skriva ut så öppnas rutinen Skriv ut faktura för att skriva ut fakturorna. De godkända fakturorna följer då automatiskt med dit, för sändning till kund via e-post eller för utskrift till skrivare. Du kan också välja att skriva ut fakturorna vid ett senare tillfälle i den rutinen.

Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.