Fakturaunderlag – Försäljning
I denna rutin kan du hämta en lista över leveranser som ännu inte godkänts/fakturerats. Posterna som visas har skapats via utleveranser av kundorder eller via rutinen Direktregistrera fakturor.
Rutinen används dels för att se vad som finns som inte är fakturerat i systemet. Dels används rutinen också för att ta ut rapporter som används vid lageravstämningar, för att se värdet av det som lämnat lagret men ännu inte har fakturerats. Det går också att visa redan fakturerade underlag om den statusen väljs i selekteringen. Även makulerade fakturaunderlag går att visa om den statusen väljs i selekteringen.
Som standard finns en detaljerad och en summerad lista med några presentationer. Du kan gruppera om i listan och spara iordningställda layouter för senare användning. Det finns också en lista där det är möjligt att editera fakturahuvud, dvs. uppdatera flera fakturaunderlag i en körning.
Selektera på status 0 Makulerad för att se makulerade fakturor i listan.

Detaljerad
Visar information om både fakturahuvud och fakturarader. Den kan grupperas på ordernummer, kund och följesedelnummer.
Summerad
Visar summerad information om grupperingsbegreppet. Listan kan summeras på ordernummer, kund och följesedelnummer. Raderna går att expandera för att visa detaljerad information om orderna. I botten av den summerade listan visas ett diagram över beloppet, täckningsbidraget och täckningsgraden.
Editera fakturahuvud
Visar den information som finns på fakturahuvudet. Listan är uppdateringsbar.
Dela upp fakturaunderlag
I denna lista är det möjligt att dela upp ett fakturaunderlag i två delar. Detta kan göras om ett antal enheter levererats men hela antalet inte ska faktureras samtidigt. För att kunna delas upp måste fakturaunderlaget ha status 3 – Vänteläge.
Ångra uppdelning av fakturaunderlag
I denna lista är det möjligt att ångra en uppdelning av ett fakturaunderlag. För att ångra en uppdelning måste både fakturaunderlagen listas och de uppdelade fakturaunderlagen ha status 3 – Vänteläge.
Kontrollera priser
I denna lista kan du kontrollera om det finns skillnader mellan priserna i Artikelregistret och priserna på fakturaunderlaget.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.
Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.