Sändningsförteckning
I denna rutin kan du lista sändningar som har registrerats och kvittera upphämtade sändningar.
Listorna används för att se status, sändningsnummer, kolli, speditör, informationskällor och annan information.
Med knappen Godsspårning på funktionsmenyn i listorna kan du även godsspåra markerad sändning i listan via speditörens sändningsnummer. Godsspårningen sker via nShift.

Standard
Listtypen hämtar en standardlista över sändningar. I presentationen kan du välja att periodindelning för sändningarna ska visas enligt dag, vecka, månad, kvartal eller år.
Om speditören i sändningen har Annan som insticksprogram för export (ställs in i leverantörsregistret) går det att byta Status mellan Registrerad, Bokad/Utskriven och Avsänt på en sparad sändning. Syftet är att kunna ändra status manuellt då sändningar ska exporteras via annan programvara, än via nShift Delivery eller nShift Web-TA som automatiskt sätter statusen i sändningarna.
Informationskälla
Listtypen hämtar en lista över informationskällor.
Kvittenslista
Denna lista visar information om försändelser som ska hämtas och du kan använda listan för att skriva ut dokumentet. Kvittensdokumentet lämnar du till chauffören. Chauffören kan signera dokumentet. Listan är uppdateringsbar så att du kan markera försändelserna som hämtade i systemet (och inte bara på det utskrivna dokumentet).

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.
Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.