Huvudrad

Referensnummer

En sparad sändning kan hämtas. Är det en ny sändning lämnar du fältet tomt så sätts automatiskt nästa lediga referensnummer från nummerserien.

Speditörens sändningsnummer

Speditörens sändningsnummer får du, beroende på tjänst, när sändningen har exporterats och bokats hos den externa partnern (nShift eller Logtrade).

Om sändningen tillhör en konsoliderad sändning får den samma Speditörens sändningsnummer som övriga sändningar har i samma konsolidering.

Om den valda speditören i sändningen har Annan som insticksprogram för export (ställs in i leverantörsregistret) går det att manuellt ange speditörens sändningsnummer i sändningen. Speditörens sändningsnummer kan bestå av max 35 tecken.

Speditörens kollinummer

Speditörens kollinummer erhålls beroende på tjänst, när sändningen har exporterats och bokats hos nShift eller Logtrade.

Status

Sändningens status visas i klartext i detta fält. En sändning kan ha följande status:

  • Registrerad – enbart sparad.
  • Exporterad – innebär att du har använt inställningen Komplettera/Skriv ut i nShift i Registrera sändning. Sändningen exporteras till Lagrade utskrifter i nShift Delivery, där du kan fullfölja registreringen och skriva ut fraktdokumenten. När sändningen är färdig hos nShift Delivery så kan du använda rutinen Uppdatera sändningsstatus för att uppdatera sändningen i Registrera sändning till status Bokad/Utskriven.
  • Bokad/Utskriven – om/när nShift skickat utskriften av transportdokument och bokat sändningen.
  • Behöver kompletteras – innebär att det är någon information som saknas. Kontrollera (beroende på integration) i nShift Web-TA eller Lagrade utskrifter i nShift Delivery för att se vilken information som behöver anges för att fullfölja sändningen.
  • Misslyckad sändning – om exporten av sändningen misslyckades.
  • Avsänt – kan användas om speditören i sändningen har Annan som insticksprogram för export.

Om speditören i sändningen har Annan som insticksprogram för export (ställs in i leverantörsregistret) går det att byta Status mellan Registrerad, Bokad/Utskriven och Avsänt på en sparad sändning. Syftet är att kunna ändra status manuellt då sändningar ska exporteras via annan programvara, än via nShift Delivery eller nShift Web-TA som automatiskt sätter statusen i sändningarna.

Pris på sändning

Här kan du manuellt ange pris på en sändning, om speditören på sändningen är uppsatt med alternativet Annan i inställningen Insticksprogram för export (dvs. ingen export till tredjepartsprogram). Fältet och valutan går att uppdatera oavsett sändningens status.

Avisering via e-post senast skickad

Visar när avisering via e-post skickats.

Upphämtad

Visar om sändningen hämtats. Följande alternativ går att välja:

  • Ja
  • Nej

Under knappen till höger om fältet Upphämtad kan du ange:

  • Upphämtningsdatum – Här kan du ange datum när sändningen hämtades.
  • Upphämtad av – Här kan du ange vem som hämtade sändningen, dvs. chauffören.
  • Registreringsskylt – Här kan du ange registreringsnumret för fordonet som hämtade upp och transporterar sändningen.

Logg

Under knappen Logg visas fel-/varningsmeddelanden för sändningar skickade via nShift Delivery eller Logtrade. I händelse av fel-/varningsmeddelande indikeras detta varningsikon på knappen. Om du tar bort sändningen kommer de relaterade loggposterna att raderas.