Allmänt

Leveranssätt

Leveranssättet hämtas från den valda informationskällan, men du kan ändra detta i fältet. En validering varnar om leveranssättet inte är kopplat till den valda speditören.

Speditör

Speditör för sändningen. Namnet visas till höger. Uppgiften hämtas från vald informationskälla. Om en vald plocklista är knuten till en sändning visas den speditören här. Uppgifter om speditörens identitet och adress exporteras också till avancerad avisering via EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem..

Speditionstjänst/Sändningsmall

Speditionstjänst och sändningsmall för sändningen. Du kan välja av de som finns upplagda på speditören i rutinen Speditionstjänster. Har inte speditören någon speditionstjänst eller sändningsmall upplagd i rutinen Speditionstjänster är respektive fält inaktiverat.

Komplettera/skriv ut i nShift

Om vald speditör är kopplad till Pacsoft Online eller nShift Delivery som insticksprogram för export, är denna inställning tänd. Här kan du då markera att sändningen ska kompletteras eller skrivas ut i nShift.

Inställningen kan även vara förvalt markerad, det ställs in på speditionstjänsten i rutinen Speditionstjänster. Du kan slå på/slå av inställningen så länge sändningen inte har fått status 4 (Exporterad).

Inställningen innebär att du exporterar sändningen till nShift för att sedan kunna komplettera den i efterhand och skriva ut speditionsdokumenten från ditt konto på nShifts webbplats. I nShift kallas dessa sändningar för "lagrade utskrifter".

För att dessa sändningar sedan ska bli kompletta i Monitor ERP aktiverar du i rutinen Uppdatera sändningsstatus en schemalagd hämtning av utskrivna sändningar. Sändningarna kompletteras då i Monitor ERP med bl.a. speditörens sändningsnummer, speditörens kollinummer, och får statusen uppdaterad från 4 (Exporterad) till 5 (Bokad/Utskriven). I den rutinen kan du också hämta upp en lista med sändningar för att kontrollera att de är kompletta.