XML/Dokument
I denna box gör du inställningar för XML-filer och kundunika dokument.
Bifoga XML-fil
Under knappen styrs vilka XML-filer som ska bifogas för motsvarande dokument som skickas till kunden via e-post. De dokument som finns som XML-filer är Ordererkännande, Leveransavisering, Faktura och Ärende.
Vilka XML-filer som ska bifogas går även att uppdatera för många kunder åt gången i lista Standard, presentation Övrigt, i rutinen Kundlista.
Med systeminställningen Förvalt att bifoga XML-fil för ny kund aktiverad kommer alla val av XML-filer att vara markerade på en ny kund.
Att bifoga XML-filer är bara relevant vid Monitor-till-Monitor (kunden kör också Monitor ERP), så att kunden kan importera XML-filerna i sitt system. Om kunden har ett annat affärssystem är det bättre att inte bifoga XML-filer av prestandaskäl. Detta gäller särskilt Faktura.
Välj leveransadress
Här väljer du vilken leveransadress till kunden som ska föreslås vid import av kundorder från XML-fil via Monitor-till-Monitor. Inställningen går också att uppdatera via listtypen Allmänt, presentation Övrigt i rutinen Kundlista. De alternativ som finns är:
- Enligt Monitor – (förvalt) kundens leveransadress på importerad kundorder föreslås vara den leveransadress som kunden har i Monitor ERP.
- Enligt XML-fil – kundens leveransadress på importerad kundorder föreslås vara den leveransadress som följer med i den importerade XML-filen.
Den föreslagna leveransadressen till kunden kan även ändras med motsvarande inställning i importfönstret när kundordern importeras från XML-filen.
Kundunika dokument
Under knappen styrs om kunden ska få en viss variant av olika dokument. Varianter av olika dokument skapas i rutinen Dokumentmallar. Om du inte gör några val här används de dokumentvarianter som är förvalda i den rutinen.
För offerter går det att använda en dokumentvariant per offerttyp, detta registrerar du på fliken Offert i rutinen Ordertyper. För kundorder går det att använda dokumentvarianter för ordererkännande, fakturor, följesedlar och pallflaggor per ordertyp. Detta registrerar du i rutinen Ordertyper, fliken Kundorder. Per kund går det att ange dokumentvariant per kund i Kundregister.
Vid registrering av offerter, kundorder och fakturor samt vid utleverans sätts dokumentvariant enligt denna prioritet:
- Dokumentvariant angiven på kund i Kundregister.
- Dokumentvariant angiven på ordertyp i Ordertyper, fliken Offert respektive fliken Kundorder.
- Förvald dokumentvariant i rutinen Dokumentmallar.
Dokumentinställningar
Under knappen styr du om vikt och KN-nummer
Används för intrastatrapportering inom EU. Den kombinerade nomenklaturen (KN) är ett verktyg för att klassificera varor, inrättat för att uppfylla kraven både i den gemensamma tulltaxan och i EU:s utrikeshandelsstatistik., samt ursprungsland ska visas på dokumenten som skickas till kunden. Uppgifterna hämtas från Artikelregister. Dessa uppgifter kan visas som textrader på dokumenten offert, ordererkännande, följesedel, faktura och proformafaktura. Decimalseparator på vikt styrs av inställningen under knappen Regionala format i Kundregister.
Du kan även ställa in att Belopp exklusive rabatter ska visas på proformafakturor. Detta är användbart om rabattrader ska döljas för slutkunden, om godset skickas till slutkund men fakturan skickas till återförsäljare. Slutkunden har i det fallet inte rabatt från återförsäljaren. I en del fall behöver även rabattrader döljas vid leverans till vissa länder. Aktiveras denna inställning så visas alltså bara bruttobeloppet på proformafakturan.