Kommentar/Filer
I denna box kan du ange en kommentar för kunden och koppla externa filer. Dessa kommentarer och kopplade filer visas inte och skrivs inte ut med några dokument, men de är åtkomliga i t.ex. Registrera offert, Registrera kundorder och Direktregistrera faktura.
Kommentar
Under denna knapp finns en texteditor där det är möjligt att skriva och formatera texter, infoga bilder, signatur och hyperlänkar osv. Då en kommentar/text finns angiven ändras symbolen på knappen från en tom pratbubbla till en fylld pratbubbla
.
Filer
Under knappen Filer är det möjligt att koppla olika filer relaterade till en kommentar eller instruktion på den aktuella posten. När inställningen Automatisk utskrift går att aktivera kan du få den kopplade filen automatiskt utskriven. Läs mer i avsnittet Generella funktioner om att koppla filer, automatisk utskrift och var kopplade filer kan skrivas ut automatiskt. Finns filer kopplade under knappen visas denna symbol
.
Logotyp
Under denna knapp kan du lägga in en bildfil som används som kundens företagslogotyp på leveransdokument.
Med knappen Importera lägger du in en bildfil från datorn. De vanligaste filtyperna stöds, t.ex. png, jpg, gif och bmp. I samband med importen får du beskära bilden i en box enligt det fasta höjd/bredd-förhållande (1:4) som är avsatt för logotyper på dokument.
Med knappen Förhandsgranska kan du se hur logotypen blir på ett dokument.
Med knappen Ta bort tar du bort den aktuella bildfilen.
Via knappen Dokumentinställningar på en kundordertyp i rutinen Ordertyper, ställer du in att sidhuvud och sidfot på leveransdokumenten Följesedel levererat
Följesedel levererat skrivs ut efter utleverans och visar vad som blivit utlevererat samt eventuellt restantal., Samlingsföljesedel och Pallflagga försäljning ska hämtas Från kundinfo. Då visas kundens logotyp på leveransdokumenten för kundorder på den ordertypen. Du ska även lägga in kundens bankkonton under knappen Bankkonton i boxen Övrigt. De bankuppgifterna visas då i sidfoten på de dokumenten, tillsammans med övriga uppgifter på kunden. Syftet med detta är att det ska se ut som att dina leveranser är skickade från kunden och inte från dig, i de fall du skickar leveranserna direkt till slutkunden (kundens kund).