Allmänt
Status
Här väljer du avtalets status. Ett avtal har alltid en viss status, beroende på hur avtalet har hanterats i systemet. Avtal får status 1 (Förhandling) när de registreras. De olika statusnivåer som finns för avtal är:
- 1 Förhandling – ett nytt avtal har denna status.
- 2 Undertecknat/Giltigt – avtalet har blivit undertecknat och ett Avtalsdatum anges. I och med det sätts denna status automatiskt.
- 3 Aktivt – avtalet är aktivt. När avtalsperioden inleds (Giltig från) känner systemet av detta och sätter om avtalet till denna status automatiskt av en bevakningstjänst som körs på Monitor ERP-servern varje natt. Ett avtal måste ha denna status och avtalsrader för att avtalsunderlag (fakturaunderlag) ska skapas.
- 4 Uppsagt – avtalet har blivit uppsagt eller avslutat. Om du sätter ett avtal till denna status måste du ange ett Datum för uppsägning.
- 6 Stängt – avtalet är stängt. Om du sätter ett avtal till denna status måste du ange ett Datum för uppsägning. Det finns möjlighet att återaktivera avtal som fått denna status. Det görs med knappen Återaktivera avtal
bredvid fältet. - 9 Historiskt – status på avtalet är historiskt, vilket innebär att det går inte att återaktivera.
Uppdatera status automatiskt
Markeras denna kontrollerar systemet Giltigt från-datum när avtalet är i status Undertecknat/Giltigt. När giltigt från-datumet har uppnåtts får avtalet automatiskt status Aktivt. Förvalt värde på denna inställning styrs i rutinen Ordertyper.
Giltig från
Avtalsperioden inleds med detta datum. Förvalt värde på denna inställning styrs i rutinen Ordertyper. Notera att det är Giltig från på raderna som styr hur avtalsunderlagen kommer se ut och avtalsunderlag skapas utifrån Giltig från, när status på avtaltet ändrats till Aktiv.
Giltig till
Avtalets sista giltighetsdatum och förvalt är fältet tomt, dvs. avtalet löper då tills vidare. Om du sätter ett Giltig till på avtalsperioden, så raderas eventuella kvarvarande avtalsunderlag.
Avtalsunderlag skapas alltid när avtalet är inställt på aktivt.
- Om Giltig till på fliken Huvud är angiven, skapas avtalsunderlag för hela avtalsperioden.
- Om Giltig till på fliken Huvud är tom, skapas avtalsunderlag enligt inställningen Skapa underlag för.
- När ett värde finns angivet i Giltig till på fliken Huvud, kan inte inställningen Skapa underlag för editeras.
Avtalsdatum
Här sätter du det datum avtalet blev undertecknat. När du gör detta ändras avtalet till status 2 (Undertecknat/Giltigt). Om du manuellt ändrar avtalet till status 2 eller högre blir Avtalsdatum tvingande. Fältet är tomt från start.
Sista dag för uppsägning
Här kan du sätta ett sista datum för uppsägning. Detta behövs om det ska gå att starta en ny avtalsperiod.
Datum för uppsägning
Om du sätter ett datum för uppsägning ändras avtalet till status 4 (Uppsagt). Om du manuellt ändrar avtalet till status 4 är det tvingande att ange Datum för uppsägning. Fältet är tomt från start.
Förlängningsperiod
Här kan du välja antal perioder i månader som avtalet ska förlängas när avtalets slutdatum har uppnåtts. Förvalt är fältet tomt vilket betyder att avtalet kommer att förlängas med samma längd som angiven Avtalsperiod. Om du inte har angivit ett giltig till för avtalsperioden kommer förlängningsperioden inte att aktiveras.
Uppsägningstid
Här kan du ange en uppsägningstid för avtalet. Förvalt värde är noll månader. Det går inte att ange ett negativt värde. I rutinen Ordertyper kan du välja en förvald uppsägningstid för avtalstypen.
Om uppsägningstiden är längre än noll månader och du anger ett datum i fältet Datum för uppsägning blir Giltig till = Uppsägningsdatum + antal månader som du angivit i fältet Uppsägningstid. Alla rader som är tomma eller har samma giltighetstid som i fliken Huvud ändras till den nya Giltig till. (Detta liknar hur det fungerar om du manuellt ställer in Giltig till på avtalet.)
Om uppsägningstiden är längre än noll månader och du ändrar status manuellt till Uppsagt blir Giltig till = Dagens datum + antal månader som anges i fältet Uppsägningstid. Alla rader som är utan giltighetstid eller har samma giltighetstid som i fliken Huvud ändras till den nya Giltig till. (Detta liknar hur det fungerar om du manuellt ställer in Giltig till på avtalet.)