Registrera inköpsorder

I denna rutin kan du skapa inköpsorder och ändra eller tar bort befintliga order. Inköpsorder kan skapas på flera olika sätt/från olika håll:

  • Skapa inköpsorder manuellt i denna rutin.
  • Generera skarp inköpsorder från inköpsorderförslag.
  • Skapa inköpsorder från kundorder eller tillverkningsorder.
  • Skapa returorder (en inköpsorder med negativt antal) från rutinen Registrera returorder.

Du kan även hämta upp och editera inköpsorder som inte skapats i denna rutin, för att lägga till och ta bort orderrader, ändra på antal och leveransdatum osv. Det är inköpsorder som skapats från tillverkningsorder.

En förfrågan kan göras om till inköpsorder. Ordern skapas då som en kopia av förfrågan.

Efter att en skapad inköpsorder har skrivits ut och skickats till en leverantör, kan bevakning och senare inleverans ske av det beställda godset som då kontrolleras gentemot den skickade inköpsordern.

I rutinen Extra fält är det möjligt att lägga till extra fält för denna rutin. Om sådana fält finns upplagda visas de i fliken Extra fält.

I rutinen Extra fält är det möjligt att lägga till extra fält för orderrader. Om sådana fält finns upplagda visas de under knappen Extra fält på orderrader.

Längst ned i fönstret visas information om vem som skapat och senast ändrat information på den aktuella posten samt när. Under knappen finns en logg på samtliga ändringar.

Utskriftsdatum och klockslag för senaste utskrift som har gjorts från rutinen visas längst ned i fönstret. Under knappen finns en utskriftslogg som visar alla utskriftsdatum, vilka som har gjort utskrifter och vad som har skrivits ut. Även de utskrivna dokumenten kan granskas via en knapp i utskriftsloggen, om du vill se hur utskrifterna såg ut när de gjordes. Affärsdokument som skickas via EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem. skapar också poster i utskriftsloggen.