Rapport för artikelinnehåll
Rapporten används för att redovisa artikelinnehåll från tillverkningen, inleveransloggen eller utleveransloggen. T.ex. kan du använda resultatet om du behöver redovisa användningen av vissa ämnen/kemikalier vid årets slut. I listan kan du också se vilka artiklar som innehåller vilket ämne/kemikalie. Du kan exportera listan till Excel för ytterligare bearbetning.
Rapporten kan du använda för att ta fram data som behövs enligt European Chemicals Agency (ECHA). För att rapporteringen ska bli korrekt är artiklars vikt och viktberäkning nödvändig.
För att beräkningen ska gå att genomföra måste Innehållslistan i Artikelregister för artikeln vara uppdaterad med korrekt innehåll.
I fliken Selektering väljer du vilka tillverkningsorder, inköpsorder eller kundorder du vill inkludera, beroende på listtyp.
I fliken Lista kan du se och eventuellt ändra vilka artiklar som ska inkluderas. Du startar beräkningen med knappen Starta kalkylkörning på rutinens verktygsmeny.
Läs mer om checklista för utsläpp (CO2e) under Tillämpningar i online-hjälpen.
Läs mer om checklista för innehåll/kemikalier under Tillämpningar i online-hjälpen.

Artikelinnehåll
Denna lista använder du för att beräkna artikelinnehåll för tillverkade artiklar.
Artikelinnehåll – Inleveranser
Denna lista använder du för att beräkna artikelinnehåll för inköpta artiklar. Rapporten baseras på data från inleveransloggen. Beräknas genom att dividera den inlevererade artikelns vikt med artikelinnehållets vikt.
Artikelinnehåll – Utleveranser
Denna lista använder du för att beräkna artikelinnehåll för artiklar som du säljer. Rapporten baseras på data från utleveransloggen. Beräknas genom att dividera den utlevererade artikelns vikt med artikelinnehållets vikt.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.