Användare
I denna rutin registrerar du de användarkonton som ska användas i företagsdatabasen.
Användarkonton används för inloggning i Monitor ERP. Kontona är unika inom en företagsdatabas, alltså i det företag som ligger i databasen. Ett anställningsnummer från personalregistret kan kopplas till användarkontot, men det är inte tvingande. Du kan lägga upp användarkonton helt fristående eller t.ex. för stämplingsdatorer. Det går också i efterhand att koppla ett användarkonto till ett anställningsnummer i rutinen Personalregister.
Generella användarinställningar och dokument-/skrivarinställningar
För ett användarkonto gör du olika inställningar, t.ex. användarspråk, e-postinställningar och olika förvalda ordertyper. Du knyter också förvalda skrivare och tilldelar kontot rättigheter i företaget, vilket görs i första hand via roller. Till roller kan du också lägga till rättighetsgrupper och användarunika rättigheter, som inte följer en standardmall från en roll. Om tillvalet Lagerställe är installerat lagras roller och rättigheter på lagerställenivå på användarna. Användarlicensen styr ytterst vilka funktioner ett användarkonto kan komma åt i företaget eller företagen i systemet.
Säkerhetsinställningar
Du gör också säkerhetsinställningar på ett användarkonto. Det är dels att ange ett lösenord för kontot. Lösenord kan styras av en lösenordspolicy, som ställs in för alla användarkonton i rutinen Säkerhetsinställningar. Det går också att koppla ett Windows-konto till användarkontot, så kallad integrerad inloggning. Det innebär att Monitor ERP känner av vilken Windows-användare som är inloggad på datorn när programmet startas och den användaren blir automatiskt inloggad i Monitor ERP. Du kan också aktivera multifaktorautentisering för ett användarkonto. Detta kan också ställas in för alla användarkonton i rutinen Säkerhetsinställningar.
Inställningar för mobilklienten
Du kan överstyra vissa systeminställningar på användarnivå för mobilklienten.
Tips för att registrera flera konton på ett smidigt sätt
Om det är flera användarkonton som du ska registrera med samma uppsättning av inställningar och rättigheter är det användbart att utnyttja funktionen Spara som (Ctrl + Shift + S) på rutinens verktygsmeny. Du registrerar då först ett användarkonto som får fungera som mall för de som du sedan registrerar med funktionen.
Antal användarkonton
Hur många användarkonton du kan använda samtidigt styrs av det antal användarlicenser som ingår i den företagslicens du har köpt. Du kan sätta användarkonton som inaktiva. Då går det inte att logga in med dessa konton, men de reserverar heller inget antal användarlicenser. Det gör att du kan skapa nya användarkonton att använda i stället för de inaktiva kontona.
Byta namn på användarkonton
Med funktionen Döp om (Ctrl + F2) på rutinens verktygsmeny kan du byta användarnamn på ett konto. Det är användbart t.ex. om en person har avslutat sin anställning och du vill låta en annan person ta över kontot.
Längst ned i fönstret visas information om vem som skapat och senast ändrat information på den aktuella posten samt när. Under knappen finns en logg på samtliga ändringar.