Användare/Attestanter

I boxen Användare lägger du till de användare som ska kunna registrera och spara inköpsorder och de användare som ska vara attestanter av inköpsorder.

Med knappen Skapa attestanter från användare kan du lägga till alla användare från användarregistret, som du inte redan har lagt till med knappen Lägg till rad sist (F5). I den dialogruta som visas kan du ställa in om alla användarna ska vara Attestant av Inköpsorder, ange Belopssgräns på inköpsorder samt välja en Chefsattestant. För att kunna välja en chefsattestant måste du först ha lagt till minst en användare i boxen Användare som Attestant av Inköpsorder.

När alla användarna har lagts till med knappen så kan det uppstå dubbletter av attestkoder. Det beror på att funktionen läser de fyra första tecknen i användarnamnet och sätter det som attestkod. Om detta skulle hända så får du i efterhand justera detta i boxen genom att ändra attestkoden på dubbletterna, eftersom attestkoden måste vara unik.

Med knappen Ta bort markerad rad (F6) kan du också ta bort de användare som inte ska vara med.

Attestkod

Användarens attestkod är en valfri unik kod för användaren/attestanten. Fältet är alfanumeriskt, max 8 tecken.

Användare

Här väljer du den användare som ska läggas till. Med Sök & hämta (F4) kan du söka i användarregistret. I kolumnerna till höger visas användarens namn och roll.

Attestant av

Om användaren ska vara Attestant av Inköpsorder väljer du det alternativet i fältet. Är fältet tomt har användaren bara möjlighet att registrera och spara inköpsorder.

Aktiv

Förvalt är en användare du lagt till aktiv. Aktiv styr om en användare är attestant. Det går vid behov att sätta en användare inaktiv genom att bocka ur denna kryssruta. Notera att en inaktiv användare kan registrera och spara inköpsorder.