Attestlistor
I denna box registrerar du, kopierar och tar bort attestlistor. En attestlista är en slinga med attestanter som en inköpsorderrad måste gå igenom innan ordern kan skrivas ut, skickas med e-post eller inlevereras. Till skillnad från en attestgrupp så ska en inköpsorder som går igenom en attestlista godkännas av alla attestanterna i listan. Attesteringen sker i turordning i en attestslinga, om inte Parallell attest är aktiverat.
En attestlista är användbar om du t.ex. har bestämt att alla IT-inköp ska attesteras av ett antal namngivna personer. Då skapar du en kod för IT och väljer sedan vilka attestanter som ska ingå i denna attestlista samt deras inbördes attestordning.
En attestlista kan även ändras direkt på en inköpsorderrad i rutinerna Registrera inköpsorder och Attestera inköpsorder. Det gäller användare som har rättighet att ändra attestlista. Detta kan ställas in som användarunik rättighet för inköpsorder i rutinen Användare. Förvalt är det bara användare som har rollen Monitor-ansvarig eller Inköpschef som har den rättigheten.
Kod
En kod för attestlistan, max. 8 tecken.
Benämning
Benämning är en valfri beskrivande text. Benämningstexter anger du på företagsspråket och de visas på användarens språk.
Översättningar
Med knappen Översättningar kan texten översättas till de olika aktiva språk som finns registrerade i systemet. Läs mer om språkhantering av översättningsbara texter.
Parallell attest
Om denna inställning aktiveras går inköpsordern på attest till samtliga attestanter samtidigt, dvs. inköpsordern behöver inte attesteras i sekventiell ordning. När samtliga attesterat går inköpsordern vidare i flödet och kan skrivas ut eller skickas med e-post till leverantören. Denna inställning är inte förvald när du skapar en ny attestlista. Ändrar du inställningen på befintliga listor påverkar det inte befintliga inköpsorder som använder denna lista utan endast nya inköpsorder. Inställningen kan även sättas individuellt per inköpsorderrad på dess attestlista i rutinen Attestera inköpsorder.
Aktiv
Förvalt är en attestlista aktiv, men du kan inaktivera attestlistor. Det innebär att de inte blir tillgängliga att välja på orderrad i Registrera inköpsorder.
Visa attestanter
Inställningen gör att attestanterna visas i boxen. Syftet är att kunna göra attestlistor på en attestkod. Funktionen används, om du vill att alla inköpsorder som sätts med t.ex. attestkod KA (Karl Andersson) även ska gå vidare och attesteras av Nils Persson. Då bockar du i inställningen, markerar KA och lägger sedan till Nils Persson i boxen Valda. Denna attestkod fungerar då på samma sätt som en attestlista.
Du kan inte ändra på några uppgifter på attestanter i boxen, utan det får du i så fall göra i boxen Användare.