Transaktioner

I den övre tabellen på fliken Lista ser du alla EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem. affärstransaktioner och om det är import eller export av en EDI-fil. Förvalt hamnar den senaste transaktionsposten överst.

Här kan du analysera varje steg i varje transaktion av EDI-filen och kan via dess status se om transaktionen t.ex. är Slutförd , är Rättad eller har ett fel . Har transaktionen ett fel visas orsaken i klartext i en tooltip över symbolen.

Markerar du kryssrutan i kolumnen G för en transaktionspost (import) godkänner du manuellt importen när du sparar i rutinen. Kryssrutan finns om det är inställt i beteendet att importer ska godkännas manuellt. Du kan också markera kryssrutan i kolumnrubriken för att godkänna alla transaktionsposter.

För varje transaktionspost visar knappen Logg vad som skett för den transaktionen som steg, händelse, detaljer, tidpunkt och nivå. Loggen visar också om artiklar ingår i en undantagslista och därmed blivit undantagna från importen av leveransplan.

För import så kan det i vissa fall vara så att en och samma fil innehåller mer än en affärstransaktion, t.ex. en importfil kan innehålla mer än en kundorder. Det här återspeglas i det tvådelade nummer (t.ex. 478-1) som transaktionen får när den importeras, där den första delen av numret (t.ex. 478) är transaktionsnummer för filen och den andra delen (1) är ordningsnummer för order inom samma fil. Innehåller importfilen mer än en affärstransaktion (t.ex. flera kundorder) får varje affärstransaktion ett eget ordningsnummer, men har samma transaktionsnummer för filen (t.ex. 478-1, 478-2 osv.).

Knappen Starta transaktion på funktionsmenyn startar om den markerade transaktionsposten i listan. Detta är användbart om t.ex. transaktionen inväntar att köras igen (importprincipen i beteendet tillåter delar av order) eller om något gick fel vid inläsningen av importfilen (transaktionen startar då om från det steg där felet uppstod). Du kan också markera flera transaktionsposter och starta dem samtidigt. Om en transaktion (import) är färdig och du försöker starta om den visas en dialogruta där du får en fråga om transaktionen ska köras igen. Är transaktionen en export som du ska köra igen visas en dialogruta med de två alternativen Endast exportera eller Bearbeta igen och exportera för transaktionen. Med det första alternativet exporteras enbart filen på nytt. Med det andra alternativet körs transaktionen igen och en ny fil exporteras.

Knappen Åtgärda fel (beskrivning) använder du för att åtgärda eventuella fel som uppstått i en transaktionspost. Knappen är endast aktiv när det finns ett fel i den markerade transaktionen. I en tooltip över knappen visas ett meddelande som beskriver var felet åtgärdas.

Under knappen Gå till flik kan du välja att se detaljerad info på berörd flik för den markerade transaktionsposten. Knappen gäller för importtransaktioner. Du kan alternativt välja att dubbelklicka på en transaktion för att komma till berörd flik.

Knappen Ta bort transaktion(er) (F6) på funktionsmenyn tar bort markerad transaktionspost. Du kan markera flera transaktioner och välja att ta bort dem. Du kan också markera en transaktion, högerklicka på den och välja att markera och ta bort alla poster som hör till samma transaktion. Läs mer om att ta bort transaktioner nedan.

Knappen Granska fildata till transaktion (Ctrl + Shift + L) visar innehållet i den EDI-fil som importerats eller exporterats i markerad transaktionspost. Innehållet visas i ett fristående fönster.

Under knappen Spara fil lokalt kan du dels välja Spara transaktionsfil för att spara en XML-fil med själva EDI-filen som hör till transaktionsposten. Dels kan du välja Spara loggfil för att spara en csv-fil med loggposterna som hör till transaktionsposten.

Knappen Skicka transaktion via e-post skapar ett e-postmeddelande med EDI-filen och loggfilen som bilagor. Syftet är om du t.ex. har ett problem och vill skicka EDI-filen och loggfilen till din EDI-partner eller till Monitors support för felsökning.

Knappen Sök (Ctrl + B) öppnar ett sökfält ovanför tabellen där du kan fritextsöka på uppgifter i posterna i tabellen. Knappen finns även i andra boxar i rutinen.

Med knappen Sök i filinnehåll kan du söka efter uppgifter i transaktionsfil och loggfil. Tabellen filtreras och visar de poster där du får träff på den uppgift du sökt efter. Knappen markeras som aktiverad efter en sökning. Du klickar på knappen igen för att ändra sökningen eller återställa. Knappen finns även i andra boxar i rutinen.

Med knappen Gå till rutin länkar du dig till berörd rutin för markerad transaktionspost. Knappen finns även i andra boxar i rutinen för andra typer av poster.