Rader (orderbekräftelse)

I denna box kan du jämföra uppgifter från inköpsorderraderna i Monitor ERP med data från kundorderraderna i importfilen, och om artiklarnas status efter importen är ok . Härifrån kan du länka dig till berörda rutiner för den markerade orderraden.

Här rättar du affärstransaktionen om fel uppstår i orderrader, som t.ex. att en eller flera artiklar inte kan matchas. Då visas felsymbolen på artikelns status och där det är fel, och vad som är fel i klartext i en tooltip över symbolen. Du har då möjlighet att välja artikel, samt under knappen Åtgärd kan du sen välja att lägga till en annan artikelidentitet eller en leverantörskoppling.

Är enheten på en artikel från importfilen fel och/eller om den saknas i Monitor ERP kan det visas som ett fel eller en varning , alternativt ignoreras enheten. Det styrs av inställningen Kontroll av enhet på artikelrad i EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-beteendet som leverantören är knuten till. Saknas artikelns enhet från importfilen tas artikelns förvalda enhet i Monitor ERP. Enhet kan du inte rätta här utan måste lägga till på artikeln i artikelregistret (och sätta tillämpning Inköpsorder för enheten).

Du kan ta loss boxen till ett flytande fönster med knappen Flytande (Ctrl + U) för att göra tabellen större och få bättre överblick över alla orderraderna.