Inköp – Orderbekräftelse

I denna lista visas EDIStängd EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange. EDI handlar om att utbyta elektroniska affärsdokument med sina affärspartners, t.ex. kunder och leverantörer. Begreppet EDI är ganska brett och diffust och kan många gånger användas om alla typer av dokument som man skickar elektroniskt, även om det kanske är frågan om PDF-filer via e-post eller att publicera affärsdokument på en webbsida. Det vi menar med EDI och vad man traditionellt brukar mena med EDI är strukturerade affärsdokument, som följer givna standarder, som man skickar eller tar emot elektroniskt och som sammanställs och tolkas automatiskt av och integrerat med kundens/leverantörens affärssystem.-affärstransaktioner av typen inköpsorderbekräftelse, som kommer från importer av ordererkännanden från leverantör via EDI-fil. Informationen i listan och knapparna på funktionsmenyn finns även i fliken Lista. Är en transaktion slutförd visas det under kolumnen Status som Slutförd . Du kan här dessutom se Radstatus för orderraderna i varje transaktion. Radstatus visar fel och varningar om det uppstår på någon orderrad, men visar tomt om alla orderraderna är ok.

I boxarna Orderuppgifter och Rader visas data för den affärstransaktion som är markerad i listan. Det är i dessa två boxar som du rättar affärstransaktionen om fel uppstår. Då visas det på transaktionens status med felsymbolen och vad som är fel i klartext i en tooltip över symbolen.

Du kan också ta loss boxen Rader till ett flytande fönster för ökad storlek och bättre överblick.

När du har rättat en affärstransaktion visas det under transaktionens status som Rättad och du kan då köra om transaktionen med knappen Starta transaktion .