Order/Förfrågan

Ändring som medför att inköpsorderraden blir obekräftad

Styr om ändring av Pris, Antal, Revision, Dela orderrad, Leveransdatum eller Alla på orderraden automatiskt ska avmarkera Bekräftad eller inte.

Aktivera dokumentfliken efter inleverans

Styr om fliken Dokument ska öppnas automatiskt för utskrift av pallflagga efter att en inleverans blivit sparad i rutinen Rapportera inleverans.

Fiktiv artikel med pris i inköpsorder/förfrågan

Om inställningen är satt till Ja får en fiktiv artikel radtyp 1 med pris på order-/förfråganraden. Ingående artiklar hamnar på underliggande order-/förfråganrader med noll i pris. Extra benämning, inköpskommentar och kommentar på leverantörskoppling visas bara på den fiktiva artikeln.

Om inställningen är satt till Nej får en fiktiv artikel radtyp 4 med noll i pris på order-/förfråganraden. Artikelns benämning visas. Ingående artiklar får radtyp 1 med pris på order-/förfråganraderna. Extra benämning, inköpskommentar och kommentar på leverantörskoppling visas bara på de ingående artiklarna.

Slå ihop samma material från fiktiva artiklar

Om ett material (med samma artikelnummer) finns på flera orderrader som tillhör flera ingående fiktiva artiklar på en inköpsorder, slås dessa material ihop till en orderrad.

Förvald kontering på fri orderrad

Styr om och hur kontering ska göras av radtyp 2 orderrader. Inställningen används för att hjälpa till vid kontering av fria orderrader. Förvalt är det ingen kontering av dessa orderrader. Du kan även välja kontering enligt standardkonto eller att kontering ska göras enligt den ovanstående orderraden.

Kontosträngen kopieras från ovanstående artikelrad

Inställningen används för att hjälpa till vid kontering av artikelrader på förfrågan och inköpsorder. Förvalt är den inte aktiverad. Om inställningen är aktiverad hämtas i första hand konto och konteringsdimensioner som kostnadsställe osv. från konteringsmatrisen. Men saknas dessa där så kopieras de från ovanstående artikelrad. KonteringsdimensionerStängd Konteringsdimensioner är något som större företag använder sig av i bokföringen för att dela upp verksamheten och därmed lättare kunna följa det interna resultatet. Konto är en dimension men vanligtvis väljer större företag att använda sig av dimensionerna kostnadsställe (KST), kostnadsbärare KB och projekt. Utöver dessa går det att skapa andra dimensioner i Monitor ERP för att passa er verksamhetsuppföljning. kopieras enbart från ovanstående rad om kontot hanterar detta.

Kontering av ställpris sätts samma som artikelns kontering

Styr att ställpris på orderrad konteras lika som artikelns kontering på orderraden. Om inställningen inte är aktiverad får du ställa in separat kontering för Ställkostnad per konteringsgrupp, varugrupp och leverantörsgrupp, under fliken Inköpskonto i rutinen Konteringsmatris.

Tvingad kontering på orderrad

För varje orderrad vid inköpsorderregistrering kan ett inköpskonto anges. Detta konto kan användas för att hjälpa till vid kontering av leverantörsfaktura. Denna inställning styr om kontofältet ska vara tvingande på orderraden. Förvalt är det inte tvingande. Undantag är då kopplade inköpsorderrader skapas i rutinerna Registrera tillverkningsorder eller Registrera kundorder. Då visas en varning Konto måste anges.

Om du satt Ja på inställningen och skapar inköpsorder från förfrågan visas ett meddelande om att du måste lägga till konto på inköpsordern.

Antal decimaler i pris på förfrågan, inköpsorder och leverantörsfaktura

Minsta antal är 2 decimaler och max antal är 6 decimaler för styckpris. Denna systeminställning styr hur många decimaler som ska användas (och sparas i databasen) vid registrering av förfrågan, inköpsorder och leverantörsfaktura. Den styr också hur många decimaler som ska visas i kolumnen À-pris/Ställpris på dokument.

Om du ändrar antal decimaler i denna systeminställning, så ändras inte redan registrerade orderrader. Det antal decimaler som står på de befintliga orderraderna skrivs ut på dokument.

Attestera inköpsorder

Styr om attest av inköpsorder ska tillämpas.

När denna systeminställning har blivit aktiverad måste användare läggas till i rutinen Generella attestinställningar för att de användarna ska kunna spara nya inköpsorder. På användare som har lagts till i den rutinen går det även att ange om de ska ha rättighet att attestera inköpsorder.

I ovanstående rutin anges attestgränser och en chefsattestant väljs på användarna. Chefsattestanten är den användare som har rättighet att attestera användarens inköpsorder. Det kan också vara en attestgrupp. Om en ny inköpsorders totalbelopp överskrider användarens attestgräns får ordern status 0 (Inväntar godkännande) när användaren sparar ordern. Ordern kan då varken skrivas ut eller skickas med e-post, och inga orderrader kan inlevereras. Attesteringen görs av respektive användares chefsattestant i rutinen Attestera inköpsorder. När alla orderraderna på en order har blivit attesterade får ordern status 1 (Registrerad) och kan hanteras som vanligt.

Observera att om du tillämpar attest av inköpsorder och sedan sätter denna systeminställning till Nej, måste befintliga inköpsorder som har status 0 fortfarande attesteras.

Exkludera lagerstyrda artiklar från attest av inköpsorder

Styr om orderrader med lagerstyrda artiklar ska exkluderas från attest.

Ta med artikelns inköpskommentar som textrad på order/förfrågan

Styr om kommentarer på artiklar på fliken Inköp i Artikelregister ska kunna visas på order- och förfråganrader. Kommentarerna skrivs ut som fritext på radtyp 4 under respektive orderrad. Sätts inställningen till Ja aktiveras nedanstående systeminställning Visa inköpskommentar på.

Visa inköpskommentar på

Styr om inköpskommentarer ska visas som fritextrader (radtyp 4) på förfrågan- och/eller inköpsorderrader. Inställningen är kopplad till ovanstående systeminställning.

Ta med artikelns extra benämning som textrad på order

Styr om artiklarnas extra benämningar skrivs ut som fritext på radtyp 4 under respektive orderrad.

Notera att extra benämning som fritext till order- och förfråganrad kan aktiveras både via denna systeminställning och via en inställning i rutinen Dokumentinställningar. Är extra benämning aktiverat på båda ställena blir det dubbletter av extra benämningen på utskriften.

Förvalt antal på ny orderrad

Det förvalda antalet artiklar på en ny orderrad och förfråganrad. Det kan vara antingen 0, 1 eller artikelns Orderkvantitet (angiven i rutinen Artikelregister).

Kontrollera orderns antal mot minsta kvantitet för lagerställe

Kontrollerar angivet antal artiklar på en orderrad eller förfråganrad mot artikelns minsta kvantitet i det aktuella lagerstället. Är det angivna antalet mindre än artikelns minsta kvantitet visas en varning i fältet Antal som upplyser om detta.

Kontrollera om artikel finns på giltig förfrågan

Styr att en kontroll görs vid inköpsorderregistrering om artikeln på orderraden redan finns på en giltig förfrågan till samma leverantör, dvs. förfrågan är inte avslutad eller helt omvandlad till order. Om artikeln finns på en förfrågan visas ett meddelande om detta, med möjlighet att öppna den berörda förfrågan.

Syftet med inställningen är att bli observant på befintliga förfrågningar. Man kanske ska omvandla förfrågan till inköpsorder, istället för att direkt registrera en inköpsorder på artikeln.

Kontrollera orderns antal mot antal/kolli

Styr en kontroll att orderns antal är en multipel av artikelns antal/kolli, angivet i fältet Antal/kolli på fliken Inköp i rutinen Artikelregister. Är orderns angivna antal inte en multipel av artikelns antal/kolli, så visas en varning i fältet Antal på ordern i syfte att upplysa användaren om detta.

Förvalt leveransdatum på orderrader

Styr om det förvalda leveransdatumet på orderrader ska vara i dag eller i dag plus ledtid.

Fråga vid ändrat leveransdatum, gäller vid fryst ursprunglig/önskad

Styr om önskat leveransdatum eller både önskat och ursprungligt leveransdatum alltid automatiskt ska ändras eller inte ändras, ifall aktuellt leveransdatum ändras på en orderrad efter att fryspunkten är nådd för önskat leveransdatum eller ursprungligt leveransdatum. Alternativt kan du välja att en fråga visas om dessa datum också ska ändras, ifall aktuellt leveransdatum ändras. Du kan välja att datumen ändras förvalt eller inte ändras förvalt i frågan.

Fryspunkt för önskat leveransdatum uppnås då ordern får status 2 (Utskriven). Fryspunkt för ursprungligt leveransdatum uppnås då ordern får status 3 (Bekräftad).

Kontering på legoinköp enligt varugrupp på

Styr om kontering på orderrad för legoinköp ska göras enligt varugrupp på Legoartikel eller varugrupp på ProduktionsgruppStängd En produktionsgrupp är en del av fabriken. Det kan vara en enskild maskin eller en grupp av maskiner, enskild arbetsplats eller en grupp av arbetsplatser. för lego.

Antal på inköpsorderrad (operationslego)

Styr om det antal som visas på legoinköp ska vara Planerat antal (T-order) eller Resterande + avrapporterat antal (T-order). Det första alternativet är förvalt och innebär att planerat antal på inköpsorderraden uppdateras om planerat antal på tillverkningsorderns legooperationsrad uppdateras. Det andra alternativet innebär att planerat antal på inköpsorderraden utgår från operationsradens resterande antal och uppdateras vid varje rapportering.

Typ av dokument vid direktutskrift av order

Styr vilken typ av dokument som skrivs ut vid direktutskrift av order, (via utskriftsknappen) i rutinen Registrera inköpsorder. De val som finns är inköpsorder, följesedel (op.lego) eller båda.

Logga utgående e-post

Styr att det skapas en e-postlogg under fliken Aktiviteter i rutinen Registrera förfrågan eller Registrera inköpsorder när någon skickar en förfrågan eller inköpsorder med e-post från respektive rutin.

Överför info från orsakande behov till inköpsorder

Styr om information om orsakande behov från kundorder och/eller tillverkningsorder ska överföras som en radtyp 4 till inköpsordern. Denna inställning gäller också om inköpsorder skapas via inköpsorderförslag.

  • Från tillverkningsorder – instruktionen på materialraden överförs till inköpsorderförslag och inköpsordern.
  • Från kundorder – radtyp 4 på orderraden överförs till inköpsordern (gäller bara för radtyp 4 som är kopplad till en huvudrad).

Kontrollera leverantörskoppling för artikel vid orderregistrering

Styr om en kontroll ska göras att artiklar på nya inköpsorderrader har en leverantörskoppling.

  • Nej – ingen kontroll görs.
  • Ja – kontroll görs och om artikeln saknar leverantörskoppling visas en varning på orderraden.
  • Spärra – kontroll görs och om artikeln saknar leverantörskoppling visas ett felmeddelande på orderraden och ordern går inte att spara.

Förmarkera "Ta med" på textrader för inköpsordererkännande (M2M)

Styr om textrader förvalt ska markeras för att tas med vid import.

  • Ja – alla textrader förmarkeras för att tas med i importen.
  • Nej – inga textrader förmarkeras för att tas med i importen.
  • Endast för nya rader – endast textrader som inte redan finns på inköpsordern förmarkeras för att tas med i importen.

Uppdatera/Skapa leverantörskoppling vid import av ordererkännande (XML)

Styr om leverantörskopplingen ska uppdateras eller skapas på artikeln vid import av inköpsordererkännande från XML-fil via Monitor-till-Monitor. Förvalt är inställningen satt till Ja.

Använd valuta från leverantörskoppling

Styr om valutan från leverantörskopplingen på den artikel som läggs till på en inköpsorder ska användas.

Om den första artikeln som läggs till på inköpsordern har en leverantörskoppling till leverantören på inköpsordern, så kommer den valutan att vara styrande för inköpsordern.

Bekräfta order då leverantörens ordernr anges

Styr om inköpsordern automatiskt ska bekräftas när du anger leverantörens ordernummer i fältet Leverantörens ordernummer i huvudet på inköpsordern. Om orderns status är 1 (Registrerad) eller 2 (Utskriven) blir då rutan Bekräftad automatiskt ikryssad.

Kopiera ordernummer till godsmärke

Styr om inköpsordernummer ska kopieras till fältet Godsmärke, andra raden.

Hantera leveransdatum i orderhuvud

Styr om fältet Leveransdatum ska visas under Villkor i på fliken Huvud. Förvalt är den inte aktiverad. Möjliggör att ändra leveransdatum för hela ordern direkt i orderhuvudet.

Förvald ordertyp

Styr om förvald ordertyp ska vara Enligt användare eller Inget. Om ordertyp lämnas tomt vid registrering går det inte att spara innan du valt en ordertyp. Gäller rutinerna Registrera inköpsorder, Registrera ramorder – Inköp, Registrera lagerorder – Inköp och Registrera förfrågan.

Uppräkning av positioner

Styr hur positionsnummer kommer att ökas på förfrågan, inköpsorder, ramorder – inköp och lagerorder. Följande alternativ finns:

  • Ental – 1, 2, 3...
  • Tiotal – 10, 20, 30...
  • Hundratal – 100, 200, 300...

Omberäkna låsta positioner

När ett positionsnummer editeras manuellt blir det låst. Denna systeminställning styr om låsta positionsnummer kommer att omberäknas när positionsnummer omberäknas. Följande alternativ finns:

  • Ja
  • Nej

Positionsnummer vid användning av "Infoga ny rad"

  • Infoga positionsnummer – Omberäkna om tillgängliga positionsnummer saknas – När en ny orderrad infogas mellan två befintliga orderrader kommer denna rad att få ett positionsnummer mellan de redan använda positionsnumren. På så sätt kan du infoga flera nya rader mellan de ursprungliga orderraderna utan att de påverkar positionsnumreringen för de efterföljande raderna. Men om det inte finns några tillgängliga positionsnummer kvar och en ny rad infogas kommer alla positionsnummer att räknas om.
  • Infoga positionsnummer – Lägg manuellt till position om tillgängliga positionsnummer saknas – När en ny orderrad infogas mellan två befintliga orderrader kommer denna rad att få ett positionsnummer mellan de redan använda positionsnumren. På så sätt kan du infoga flera nya rader mellan de ursprungliga orderraderna utan att de påverkar positionsnumreringen för de efterföljande raderna. Men om det inte finns några tillgängliga positionsnummer kvar och en ny rad infogas, får användaren ange ett positionsnummer manuellt.
  • Omberäkna alla positioner – Varje gång en rad infogas kommer alla positionsnummer att räknas om.

Denna systeminställning beaktas om status för:

  • Fakturaunderlag är lika med eller högre än 1 – Registrerad.
  • Förfrågningar, inköpsorder, lagerorder – inköp och ramorder – inköp är lika med eller högre än 2 - Utskriven.

Annars räknas positionsnumren om varje gång en ny rad infogas.

Funktion på knappen "Dela rad" i Registrera inköpsorder

Styr om en dialog ska öppnas när du trycker på knappen Dela rad. I dialogen får du välja antal, leveransdatum, positionsnummer (beroende på systeminställningar ovan) samt om antalet ska dras av från ursprungsraden. Följande alternativ finns:

  • Dela upp, utan dialog – Detta alternativ är förvalt. Om du väljer knappen Dela rad i Registrera inköpsorder öppnas ingen dialog.
  • Dela upp, med dialog – Om du väljer knappen Dela rad i Registrera inköporder öppnas en dialog där du kan välja antal, leveransdatum, samt om antalet ska dras av från ursprungsraden.

Position på ny rad vid uppdelning av orderrad

Styr positionsnumrering på ny rad när du använder funktionen Dela rad. Följande alternativ finns:

  • Beräkna ny position – Detta alternativ är förvalt. Systemet kommer att beräkna en ny position när den nya raden skapas.
  • Samma som på ursprungsrad – Om ordern har status Utskriven eller högre, kommer det föreslagna positionsnumret att vara detsamma som på ursprungsraden.