Multifaktorautentisering
Här gör du inställningar för multifaktorautentisering (MFA) för användare i företaget.
Aktivera som standard för användare
Styr om MFA ska vara aktiverat som standard för alla användare i företaget. Om du inte aktiverar denna inställning, går det ändå att aktivera MFA för enskilda användare. Det gör du på fliken Säkerhet i rutinen Användare.
När du aktiverar inställningen tänds även nedanstående inställning Använd på användare med Windows-konto.
Notera att när en användare har fått MFA aktiverat kommer inloggningsrutan till Monitor ERP att visa en QR-kod för registrering av enhet samt ett inmatningsfält för en sexsiffrig engångskod från en autentiseringsapp.
Om du avaktiverar inställningen får du en fråga om alla registrerade enheter ska tas bort. Svarar du Ja på den frågan måste användarna registrera sina enheter på nytt, i det fall du sedan aktiverar inställningen igen.
Aktivera på användare med Windows-konto
Styr om även användare, som kör med integrerad inloggning i Monitor ERP via ett Windows-konto, ska omfattas av MFA.
Dagar att registrera autentiseringsenhet
Här ställer du in den registreringsperiod i antal dagar som användare ska ha på sig för att registrera sin enhet. De måste registrera enheten första gången de loggar in i Monitor ERP. Registreringsperioden startar efter att du har aktiverat MFA för användaren.
Sätter du noll (0) dagar blir det ingen registreringsperiod, och då styr inställningen Rättigheter efter utgången registreringsperiod nedan vad användarna kan göra.
Rättigheter under registreringsperiod
Styr åtkomst och rättigheter som användare ska ha under registreringsperioden, i de fall användaren väljer att hoppa över registreringen i inloggningsrutan. Följande alternativ finns:
- Ordinarie rättigheter – (förvalt) ger användaren åtkomst till de rutiner som användaren har via sina ordinarie rättigheter i rutinen Användare.
- Tvinga registrering av enhet vid inloggning – om användaren väljer att hoppa över registreringen i inloggningsrutan kommer allting att vara spärrat i Monitor ERP. Användaren måste alltså registrera sin enhet vid inloggningen för att kunna använda Monitor ERP.
Rättigheter efter utgången registreringsperiod
Styr åtkomst och rättigheter som användare ska ha efter att registreringsperioden har löpt ut. Följande alternativ finns:
- Tvinga registrering av enhet vid inloggning – (förvalt) om användaren väljer att hoppa över registreringen i inloggningsrutan kommer allting att vara spärrat i Monitor ERP. Användaren måste registrera sin enhet vid inloggningen för att kunna använda Monitor ERP.
- Spärra användare – nekar användaren åtkomst till Monitor ERP-klienten. I inloggningsrutan kommer ett felmeddelande att visas om användaren försöker logga in. I detta fall måste användaren kontakta en systemadministratör, som kan ta bort spärren på användaren i rutinen Användare.