Verifikationslista
I denna rutin kan du ta fram listor på verifikationer i redovisningen. Du kan även söka i verifikationerna på en mängd olika fält, t.ex. belopp, specifikationer och konteringsdimensioner. Öppna poster för transaktioner som är konterade med specifikation kan skrivas ut.
Du kan även ta fram en presentation som visar preliminära verifikationer, som är uppdateringsbara så att du kan bokföra verifikationerna och vid behov göra konteringar innan du sparar. Listorna bygger på verifikationsdata från redovisningen.
Systemet föreslår automatiskt en selektering på aktuell redovisningsperiod i fältet verifikationsdatum. Listan kan dock tas ut på valfria verifikationsdatum, även över olika bokföringsår.
Om du har verifikationer med sparade dokument kan du lägga till kolumnen Dokument finns i din presentation. Om verifikationen har ett sparat dokument visas då en markerad kryssruta i kolumnen. Om du vill visa dokumentet använder du knappen Visa dokument i funktionsmenyn. Du kan även med hjälp av knappen
Skriv ut/Skicka dokument skriva ut dokumenten eller spara/skicka dokumenten som PDF:er.

Detaljerad
Verifikationerna visas detaljerat, både med verifikationshuvuden och konteringar. I presentationen kan du för denna listtyp välja vad listan ska vara grupperad på. Momskod går att uppdatera när systeminställningen Underlag för momsrapport hämtas från är inställd på Momskod i huvudbokstransaktioner.
Summerad
Verifikationerna visas summerat, en rad per verifikation.
Avstämning öppna poster
Denna listtyp används vid avstämning för att se öppna poster på balanskonton, exempelvis kundfordringar och leverantörsskulder. Listan kan användas som underlag vid avstämning av obetalda fakturor i reskontrorna.
Preliminära verifikationer
Denna listtyp används för att se en lista över verifikationer med status preliminär. Listan är uppdateringsbar.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.
Denna rutin kan automatköras med tillvalet Agenten. Läs mer om hur Agenten kan hjälpa dig att effektivisera dina processer.