Beräkna materialkostnad
I denna rutin kan du beräkna och justera materialkostnad för projekt. Detta kan vara användbart i fall inte alla artiklar som köpts in mot ett projekt använts i projektet, eller då överblivna artiklar som köpts in mot ett projekt använts i ett annat projekt.
När en artikel har inställningen Inköp mot projekt aktiverad, hämtas inte kostnad i projektet från tillverkningsordern/kundordern för artikeln, utan från leverantörsfakturans kontering. Detta innebär att hela kostnaden blir belastat det projekt som de var inköpta mot, även om inte alla artiklar förbrukades. Det samma gäller åt andra hållet, då artiklar förbrukas i ett projekt som de inte var inköpta mot. I denna rutin kan du flytta både saldo och materialkostnad till/från ett projekt genom att skriva upp eller ned kostnaden, på så vis får du en korrekt kostnad i projektet samt korrekt saldo i listtypen Projekt i rutinen Lagervärde. När du har sparat dina justeringar skapas en journal för dessa poster i rutinen Skriv ut journal för materialkostnadsberäkning. När journalen är godkänd kan du se verifikatet med den ökade/minskade kostnaden i projektet.

Nedskrivning av kostnader
Denna listtyp används för att skriva ned kostnader för projekt. Förvalt visas projekt med status Avslutat.
Uppskrivning av kostnader
Denna listtyp används för att skriva upp kostnader för projekt. Förvalt visas projekt med status Registrerad, Pågående och Avslutat.
Logg
Denna listtyp visar en logg över nedskrivningar och uppskrivningar beräknade via ovan listtyper. Du kan se av vem och när beräkningar gjorts för varje artikel och projekt. Här kan du även makulera beräkningar (upp- och nedskrivningar), om en post redan skrivits ut via journal skapas en ny journal med en vändningsverifikation.

Presentationer styr hur listan ska visas, exempelvis som grupperad eller summerad. Det följer med några standardpresentationer från start.
I de flesta rutiner där du hämtar upp listor är det möjligt att konfigurera egna presentationer. Det gör du under Presentationer i rutinens backstage. I en egen presentation kan du bl.a. välja om presentationen ska ha drilldown-funktion och drilldown-filtrering.
Du kan välja vilka kolumner som ska finnas i listan samt för varje kolumn ställa in gruppering, sortering, aggregering, och om kolumnen ska visas i diagram och ska skrivas ut. Utöver det kan du göra utskriftsinställningar, diagraminställningar samt inställning av extra aggregering.
Läs mer om detta i Presentationer.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.