Projekttyper
Här kan du registrera egna projekttyper. Från start följer det med fyra olika projekttyper som exempel.
Projekttyper används för att dela in projekten i olika användningsområden. Till projekttyperna knyter du mallar som sedan styr förvalda inställningar och värden i projekten. Projekttyp finns också med som selekteringsbegrepp i olika listrutiner.
Nummer
Nummer för radens position. Fältet är numeriskt. En ny rad får förvalt nästa lediga nummer. Tabellen sorteras på denna kolumn. Ett nummer är unikt och kan inte förekomma på flera rader i tabellen.
Alias för beslutsstöd
Här går det att ändra postens alias. Alias används vid utvinning av data från poster i databasen i Monitor ERP till databasen för beslutsstöd. Förvalt värde på alias är lika med postens kod/nummer, men detta kan ändras.
Ett syfte med att använda alias är för att styra vilka av posterna som data ska utvinnas till i beslutsstöd. Om aliasfältet töms kommer data från den posten inte att utvinnas till databasen för beslutsstöd.
Ett annat syfte är att kunna aggregera data. Om samma alias används på flera poster, t.ex. kunder, kommer data från dessa att slås ihop till en gemensam post i databasen till beslutsstöd.
Alias för beslutsstöd aktiveras med systeminställningen Använd alias vid export till beslutsstöd.
Benämning
Benämning är en valfri beskrivande text. Benämningstexter anger du på företagsspråket och de visas på användarens språk.
Med knappen Översättningar kan texten översättas till de olika aktiva språk som finns registrerade i systemet. Läs mer om språkhantering av översättningsbara texter.
Grundtyp
Grundtyp för projekttypen. Det val som finns i dagsläget är Projekt.
Prefix
Ett prefix kan anges som är upp till tre tecken och systemet lägger då automatiskt in prefixet i början på numret som kommer från nummerserien.
Exempelvis vid registrering av ett projekt och nästa nummer i nummerserien är 1001 och prefixet är PU på projekttypen så sätts PU1001 som projektnummer.
Prioritet
Prioritet syftar till att prioritera offert, förfrågan, order eller projekt. Förvalt värde är nio. Du kan ange siffrorna 1–9, där 1 är högsta prioritet. Fältet kan inte lämnas tomt.
Prioritet kan du ändra i efterhand på projekten.
Kostnadspåslag
Förvalt kostnadspåslag i procent för projekttypen. Påslag kan du ändra i efterhand på projekten. Påslaget beräknas utifrån projektets kostnader och ligger till grund till projektets resultat. Det finns också möjlighet att använda undantag påslag på olika kostnadstyper, detta anger du på fliken Kostnader/Intäkter.
Vilande
Styr om nya projekt som skapas med denna projekttyp ska vara vilande. Någon måste sedan aktivt sätta om statusen på projekten innan det går att rapportera på dem.
Projektgrupp
Förvald projektgrupp för nya projekt som skapas med denna projekttyp. Projektgrupper hanteras i fliken Projektgrupper. Projektgrupper används som informationsfält och finns även med som selekteringsfält i listor.
Aktivitetsmall
Förvald aktivitetsmall att koppla på nya projekt som skapas med denna projekttyp. Aktivitetsmallar är fördefinierade uppsättningar av faser och aktiviteter i projekt. De hanteras i fliken Aktivitetsmallar. Aktivitetsmall kan du ändra i efterhand på projekten. En aktivitetsmall kan också vara exkluderad från en projekttyp. Det innebär att den aktivitetsmallen inte går att koppla till den aktuella projekttypen och går inte heller att välja på projekt som har denna projekttyp.
Projektansvarig
Förvald projektansvarig på nya projekt som skapas med denna projekttyp. Du kan välja av personer som är satta som projektansvariga i personalregistret. Projektansvarig kan du ändra i efterhand på projekten.
Ordertyp
Styr vilken ordertyp som ska användas vid fakturering. Endast ordertyper med grundtypen Nyförsäljning går att välja. Om fältet lämnas tomt föreslås den ordertyp som är förvald för din användare i rutinen Användare. Har du inget förvalt där föreslås den ordertyp du valde på senaste ordern.
I rutinen Ordertyper kan du göra inställningar för dina ordertyper, som bland annat prisstrategi, strategi för kurstyp samt kontering.
Notera att ordertypen behöver ha inställningen Skapa fakturaunderlag aktiverad.
Vinstberäkningsmetod
Styr vinstberäkningsmetod för projekttypen. Ingen eller Successiv vinstavräkning går att välja. Successiv vinstavräkning är en metod för att hantera pågående arbeten vid bokslut. Dvs. att intäkter redovisas i takt med att tjänster utförs och material förbrukas, vilket innebär att intäkter periodiseras och utgifter kostnadsförs när resurser förbrukas. Intäkter periodiseras utifrån färdigställandegraden där färdigställandegraden är den procentuella andelen av ett uppdrag som anses vara slutfört per balansdagen.
Nivå för vinstberäkning
Styr om vinstberäkningen ska ske på Huvudprojekt eller Underprojekt. Det finns möjlighet att ändra detta på huvudprojektet i rutinen Projektregister i efterhand.
Prissättning
Styr prissättning för projekttypen, vilket kan vara Löpande pris, Fast pris eller Löpande pris med vinstpåslag. Om du har valt prissättningen Löpande pris med vinstpåslag, används påslaget som du anger på projekttypen (kolumnen Vinstpåslag Vinstpåslag är ett procentuellt påslag på självkostnad som genererar ett föreslaget offertpris.). Vinstpåslaget kan editeras på projektet i Projektregistret.
Om du valt Löpande med vinstpåslag aktiveras fliken Vinstpåslag där du kan registrera eventuella undantag för vinstpåslag för varje kostnadstyp samt intäktstyp för automatisk prognosgenerering på projektet. Om du inte vill att kostnadstypen ska ingå vid beräkning av vinstpåslag, anger du ett undantag på 0,00 % för att exkludera den.

Löpande pris
Formel: Löpande pris = (Färdigställandegrad x Intäkter enligt prognos) – Intäkter enligt utfall (förskott bokförda på resultaträkningen och kundfakturor).
Löpande pris med vinstpåslag
Formel: Löpande pris med vinstpåslag = Kostnader enligt resultat x (Procent för Vinstpåslag +100)/100 - Intäkter enligt utfall (förskott bokförda på resultaträkningen och kundfakturor).
Fältet Vinstpåslag från Projektregister används, med möjlighet att använda undantag för vinstpåslag för olika kostnadsslag i Grunddata Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Projekt. Vinstpåslag sätts på projekttypen men går att ändra i Projektregistret.
Fast pris
Formel: Fast pris = (Färdigställandegrad x Intäkter enligt prognos) - Intäkter enligt utfall (förskott bokförda på resultaträkningen och kundfakturor).
Med detta prisalternativ får inte utfall intäkt + beräknad avräkning överstiga prognostiserade intäkter.
Vid användning av Fast pris måste du bokföra eventuell förväntad förlust, så snart denna förlust identifieras. Detta enligt den försiktighetsprincip som är central vid värdering av poster i redovisningen.
Om du använder fast pris och har ett av dessa villkor:
a) Intäkter enligt prognos är < kostnader enligt prognos.
b) Inkomst enligt prognos = Kostnad enligt prognos (vilket betyder TB Täckningsbidrag (TB) är skillnaden mellan standardpriset och försäljningspriset. är 0,00 och TG
Täckningsgrad (TG) är den andel som TB utgör av fakturabeloppet (försäljningspriset). TG anges i procent. är 0 %).
Då måste du göra en annan beräkning för detta projekt och det är som följer:
Beräknad avräkning = (Intäkter enligt prognos - Kostnader enligt prognos) - (Intäkter enligt resultat - Kostnader enligt resultat).
Exempel för att visa detta:
Inkomst enligt prognos = SEK 29 900
Kostnader enligt prognos = SEK 34 300
Inkomst enligt resultat = SEK 29 500
Kostnader enligt resultat = SEK 33 800
Redovisad inkomst(förlust) = (29 900 - 34 300) - (29 500 - 33 800) => (-4 400) - (-4 300) => -100
Vinstpåslag
Ange generellt vinstpåslag i procent. Om vinstpåslag ska undantas, anges dessa undantag under fliken Vinstpåslag.
Konteringsdimensioner
Kostnader
Under knappen Kostnader kan du för denna projekttyp ställa in om och hur kostnader för material, lego och arbete ska hämtas från tillverkningsorder till projekten och vilket prisalternativet det ska vara för kostnaderna.
För respektive av dessa tre kostnader material, lego och arbete kan du ställa in:
- Nej – innebär att kostnaden inte hämtas.
- Planerat/Förväntat utfall – innebär att kostnaden hämtas till kolumnerna Kostnad under Planerat och Förväntat utfall i projekten.
- Planerat/Utfall/Förväntat utfall – innebär att kostnaden hämtas till kolumnerna Kostnad under Planerat, Utfall och Förväntat utfall i projekten.
Som prisalternativ för dessa tre kostnader kan du ställa in:
- Planerad/Avrapporterad
- Nuvarande
För kundorder kan du ställa in om materialkostnad ska hämtas. Om materialkostnad ska hämtas finns följande alternativ:
-
Ja, (alla transaktioner) – innebär att samtliga transaktioner tas med som materialkostnad.
-
Ja, (endast rader med "Påverka saldo") – innebär att endast orderrader som har saldopåverkan kommer att uppdatera projektet med kostnader. Detta innebär t.ex. att kreditfakturor som inte påverkar saldo undantas när projektets kostnader uppdateras.
Hämtning av kostnader från kundorder går att tillämpa då du inte bokför KSV mot projekt och har artiklar på kundordern som hämtas från lagret. Det kan t.ex. handla om reservdelar och liknande som ska kostnadsföras mot projektet, men varken har konterats mot projektet vid inköpet eller har en tillverkningsorder som är kopplad till projektet. För att denna typ av avläsning ska ske krävs att dels att artikeln inte är märkt med "Inköp mot projekt” i Artikelregister, samt att raderna är konterade mot projekt på intäktskontot. Kostnad hämtas ej för orderstyrda tillverkade artiklar. Värdet som hämtas är i första hand manuellt angivet standardpris på orderraden, i andra hand standardpris från Artikelregister.
Övriga kostnadstyper som ska kunna läggas på projekt registrerar du i fliken Kostnader/Intäkter.
Kommentar (intern/extern)
Under denna knapp finns en texteditor där det är möjligt att skriva och formatera texter, infoga bilder, signatur och hyperlänkar osv. Då en kommentar/text finns angiven ändras symbolen på knappen från en tom pratbubbla till en fylld pratbubbla
. Du kan här ange en förvald intern kommentar och en förvald extern kommentar till projekttypen. Det är bara den senare som skrivs ut på dokument. Kommentarerna kan du ändra i efterhand på projekten.
Filer (intern/extern)
Under knappen Filer är det möjligt att koppla olika filer relaterade till en kommentar eller instruktion på den aktuella posten. När inställningen Automatisk utskrift går att aktivera kan du få den kopplade filen automatiskt utskriven. Läs mer i avsnittet Generella funktioner om att koppla filer, automatisk utskrift och var kopplade filer kan skrivas ut automatiskt. Finns filer kopplade under knappen visas denna symbol
. Du kan här koppla förvalda interna filer och förvalda externa filer till projekttypen. På projekten kan du i efterhand lägga till eller ta bort kopplade filer.
Aktiv
Styr om projekttypen är aktiv och därmed valbar på projekt som registreras.