Kostnader/Intäkter
Här registrerar du alla olika typer av kostnader och intäkter som kan förekomma i projekt. Från start följer det med ett antal olika kostnader och intäkter som exempel. Det finns även fyra projektkostnader för material, lego och arbete i tillverkningsorder samt material i kundorder. Dessa kostnader kan du inte ta bort, editera eller inaktivera. Men du kan översätta deras benämning till olika språk. De olika typerna av kostnader och intäkter finns också med som selekteringsbegrepp i olika listrutiner.
Nummer
Nummer för radens position. Fältet är numeriskt. En ny rad får förvalt nästa lediga nummer. Tabellen sorteras på denna kolumn. Ett nummer är unikt och kan inte förekomma på flera rader i tabellen.
De kostnads- och inkomsttyper som följer med, utom de fyra första, samt de som du registrerar kan du ändra numrering på. Om du ändrar radnummer får du sortera om kolumnen via kolumnrubriken för att raderna med ändrade radnummer ska sorteras om.
Alias för beslutsstöd
Här går det att ändra postens alias. Alias används vid utvinning av data från poster i databasen i Monitor ERP till databasen för beslutsstöd. Förvalt värde på alias är lika med postens kod/nummer, men detta kan ändras.
Ett syfte med att använda alias är för att styra vilka av posterna som data ska utvinnas till i beslutsstöd. Om aliasfältet töms kommer data från den posten inte att utvinnas till databasen för beslutsstöd.
Ett annat syfte är att kunna aggregera data. Om samma alias används på flera poster, t.ex. kunder, kommer data från dessa att slås ihop till en gemensam post i databasen till beslutsstöd.
Alias för beslutsstöd aktiveras med systeminställningen Använd alias vid export till beslutsstöd.
Benämning
Benämning är en valfri beskrivande text. Benämningstexter anger du på företagsspråket och de visas på användarens språk.
Med knappen Översättningar kan texten översättas till de olika aktiva språk som finns registrerade i systemet. Läs mer om språkhantering av översättningsbara texter.
Kostnad/Intäkt
Styr om raden ska vara en kostnad och/eller intäkt.
Kostnads-/Intäktsgrupp
Styr om kostnaden/intäkten ska ingå i en kostnads-/intäktsgrupp.
Utfall hämtas från
Styr hur verkliga kostnader och intäkter i projekten hämtas. Inställningen styr också vilka typer av kostnader och intäkter som är valbara för rapportering på olika ställen i systemet. När det gäller kostnader och intäkter som ska hämtas från bokföringen gör du en koppling i rutinen Kontoplan till denna kostnadstyp.
Planerat hämtas från
Gäller om raden är en kostnad. Styr varifrån planerade/orderlagda kostnader i projekten hämtas för denna rad.
Förväntat utfall hämtas från
Styr varifrån förväntat utfall i projekten hämtas för denna rad.
Timkostnad
Gäller om raden är en kostnad. Förvald generell timkostnad för denna rad. Kostnaden anges i företagsvalutan.
Undantag
Gäller om raden är en kostnad. Under knappen kan du per projekttyp ange en förvald timkostnad för denna rad. Detta överstyr den generella timkostnaden som är angiven i fältet Timkostnad.
Exkluderade projekttyper
Styr för vilka projekttyper som denna kostnad eller intäkt inte ska kunna användas eller rapporteras. Notera dock att systemet alltid avläser alla kostnader och intäkter vid hämtning av utfall. Orsaken till det är att en ändring av detta fält inte ska kunna göra så att olika kostnader eller intäkter försvinner i projekt.
Undantag från kostnadspåslag
Gäller om raden är en kostnad. Här kan du ange ett undantag för påslaget som ska gälla för den kostnadstypen. Påslag angivet här överstyr påslaget som finns på fiken Allmänt på projektet. Kom ihåg om du anger 0,00 % så räknas det inget påslag på den kostnadstypen. Är fältet tomt/blankt används påslaget som finns på projektet.
Fakturering
Gäller om raden är en kostnad. Styr om fakturaunderlag automatiskt ska skapas baserat på rapporteringar för kostnadstypen. Följande alternativ finns:
-
Nej – fakturaunderlag skapas inte.
-
Ja, självkostnad – fakturaunderlag kommer automatiskt skapas, priset som föreslås är den rapporterade kostnaden.
-
Ja, pris enligt artikeln – fakturaunderlag kommer automatiskt skapas, priset som föreslås baseras på den kopplade artikelns prislistor. Artikel väljs under kolumnen Artikel vid fakturering (se nedan).
Artikel vid fakturering
Styr vilken artikel som ska användas på fakturaunderlaget. Endast artiklar av typen Tjänst går att välja. Fakturaunderlagets kontering baseras på artikelns varugrupp.
Upparbetad intäkt – SVA
Markera Upparbetad intäkt – SVA på intäktstyper som används för vinstberäkning. Detta för att ta bort intäktstypen från förväntat utfall (för att inte ge för hög intäkt i förväntat utfall). Intäktstypen används inte heller för prognos/budget. Intäktstypen är enbart för redovisning av den periodiserade intäkten enligt vinstberäkningen.
Aktiv
Styr om kostnaden eller intäkten är aktiv och därmed valbar i projekt. En inaktiv kostnad eller intäkt kan inte konteras eller rapporteras mot. Avläsning sker dock alltid.