Skattemässiga avskrivningar
I denna rutin kan du ta fram ett underlag för de skattemässiga avskrivningar av anläggningstillgångar som t.ex. maskiner, inventarier och fastigheter. Underlaget kan presenteras på olika sätt beroende på vilken metod av skattemässig avskrivning som är vald på anläggningsgruppen.
Listorna bygger på data från anläggningsobjekten och från rutinen Grunddata Grunddata är statiska poster i en databas, exempelvis artiklar, kunder, användare, produktionsgrupper. – Anläggningsregister. Den skattemässiga hanteringen av anläggningstillgångar delas upp i tre olika avskrivningsmetoder: räkenskapsenlig avskrivning, komponentavskrivning och ingen avskrivning. Dessa anges i boxen Avskrivningsinställningar i tidigare nämnd rutin.

Räkenskapsenlig avskrivning
Denna listtyp visar ett dokument med information från de objekt som tillhör en anläggningsgrupp med skattemässig avskrivning vald till Räkenskapsenlig avskrivning. Objekten kan skattemässigt skrivas av enligt två metoder: huvudregeln (även kallad 30-regeln) och alternativregeln (även kallad 20-regeln eller kompletteringsregeln). Listan presenterar det lägsta tillåtna skattemässiga värdet enligt de två beräkningsmetoderna.
Komponentavskrivning
Denna listtyp visar en lista med information från de objekt som tillhör en anläggningsgrupp med skattemässig avskrivning vald till Komponentavskrivning (fastigheter). Listan presenterar och jämför de redovisningsmässiga restvärdena på dessa objekt och deras skattemässiga värden. Det är en temporär skillnad mellan dessa restvärden som ligger till grund för beräkning av uppskjuten skatt.

En listrutin har alltid en flik som heter Selektering, där du kan selektera dataposter i olika intervall att hämta från databasen. Dataposterna hämtar du upp med knappen Hämta på verktygsmenyn i rutinen.
Under Selekteringsrader i rutinens backstage kan du anpassa vilka selekteringsrader som varje listtyp ska ha på fliken Selektering i rutinen. I fältet Listtyp väljer du för vilken listtyp som du vill anpassa selekteringsraderna.
En tabell visar valbara selekteringsrader och en tabell visar de valda selekteringsrader. Du kan lägga till, ta bort eller flytta selekteringsrader genom att dra och släppa dem med muspekaren.
Med knappen Spara sparar du de valda selekteringsraderna.
Läs mer om detta i avsnittet Selektering.