Hantera banktransaktioner
Denna rutin möjliggör att registrera samtliga in- och utbetalningar i samma rutin. Förutom att registrera betalningar av fakturor i reskontrorna hanteras även registrering av övriga typer av betalningar som inte har att göra med betalningar av fakturor.
För att detta ska fungera krävs några inställningar:
- Funktionaliteten ovan aktiveras via systeminställningen Registrera in- och utbetalningar i gemensam rutin/journal. Notera att du måste logga ut och logga in i Monitor ERP-klienten efter att du ändrar på denna inställning. Detta för att rutinen ska bli synlig i menyn.
- I rutinen Verifikationsnummerserier/Journaler behöver verifikationsnummerserie för betalningsjournalen registreras, samt nästa journalnummer anges.
- Om du använder buntnummer på betalningar behöver startnummer för buntnummer anges i fliken Redovisning i rutinen Nummerserier.
Du kan återrapportera både in- och utbetalningar samtidigt. Detta gör du med hjälp av import av en s.k. kontoutdragsfil (CAMT.053 XML-fil) i fliken Hantera transaktioner via fil. I samband med import matchas automatiskt posterna i kontoutdraget mot både kundreskontran och leverantörsreskontran samtidigt. Vid behov kan du göra manuell matchning av t.ex. "klumpsummor". Importen läser in samtliga transaktioner på kontoutdraget, dvs. även övriga uttag och insättningar förutom fakturor. Dessa kan i samband med import konteras och bli bokförda i redovisningen. Via rutinen Bankinställningar under fliken Banktransaktionsregler kan du lägga upp regler för automatisk kontering av övriga betalningar via matchning på referens eller banktransaktionskod från filen. Matchning mot referens går före matchning mot banktransaktionskoden.
Du kan använda fliken Hantera transaktioner via fil för andra filer, t.ex. CAMT.054C/CAMT.054D och andra återrapporteringsfiler.
Du kan använda övriga rutiner för återrapportering av in- och utbetalningarna också, även om du aktiverat Hantera banktransaktioner och har en gemensam betalningsjournal. Till denna betalningsrutin finns journalrutinen Skriv ut betalningsjournal, där journal för samtliga typer av betalningar hanteras.

När du använder rutinen Hantera banktransaktioner kan du även koppla kassaböcker till de olika betalningstyperna. Detta styrs med systeminställningen Använd kassaboksfunktion. Detta är främst avsett för länder i Östeuropa, där vissa regler gäller kring hantering av likvida medel i bokföringen. Här kan även kassarapporter skrivas ut.
Alla in- och utgående kontanttransaktioner måste registreras i kronologisk ordning i kassaboken. Kontanttransaktioner innebär olika typer av transaktioner:
- Interna transaktioner – t.ex. inbetalning från anställda eller från bankkonto. Utbetalning till anställda är också ett exempel på en intern transaktion.
- Externa transaktioner – kunder som betalar kontant eller kontantbetalning till leverantör.
Kassarapporten visar alla in- och utgående kontanttransaktioner för en specifik period, t.ex. per dag, vecka eller månad. Rapporten visar även information om saldot på kassakontot. Varje kontanttransaktion numreras med ett unikt nummer. Alla transaktioner konteras i en kassarapport. Varje rapport har ett nummer. Om du har flera kassor, t.ex. handkassor i olika valutor kan du arbeta med flera parallella kassaböcker. Om du arbetar med flera kassaböcker rekommenderas att du använder en verifikationsnummerserie per kassabok.